Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

tabel" stops" diafragma versus sluitertijd versus ISO

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • tabel" stops" diafragma versus sluitertijd versus ISO

    Is er iemand die een tabel heeft waarop je de verhoudingen tussen diafragma/sluitertijd/ISO waarden kan aflezen mbt de de belichting?
    indien dit bestaat op het www. graag de link, ik vind het niet

    mvg


    Wim

  • #2
    Re: tabel" stops" diafragma versus sluitertijd versus ISO

    kijk eens in de cheatsheets: click
    some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
    Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

    Comment


    • #3
      Re: tabel" stops" diafragma versus sluitertijd versus ISO

      De sunny 16 regel is misschien wat je zoekt meer info

      Comment


      • #4
        Re: tabel" stops" diafragma versus sluitertijd versus ISO

        fredparker

        de relatie LichtWaardes Iso en Diafragma

        Licht meten zonder lichtmeter

        Tom
        De gustibus et coloribus non est disputandum
        Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

        Comment


        • #5
          Re: tabel" stops" diafragma versus sluitertijd versus ISO

          Oorspronkelijk geplaatst door Wim De Bruyn Bekijk bericht
          Is er iemand die een tabel heeft waarop je de verhoudingen tussen diafragma/sluitertijd/ISO waarden kan aflezen mbt de de belichting?
          indien dit bestaat op het www. graag de link, ik vind het niet

          mvg

          Wim
          Een tabel heb je niet nodig:
          1 Stop is halvering of verdubbeling belichting
          Verdubbeling sluitertijd is verdubbeling belichting en omgekeerd.(instinkertje)
          Verdubbeling ISO is verdubbeling belichting en omgekeerd.

          Dit heeft men voor de fotograaf in de oertijd zo geconcipieerd OMDAT je dan geen tabel nodig zou hebben.

          Comment


          • #6
            Re: tabel" stops" diafragma versus sluitertijd versus ISO

            en welke bijhorende waarde hoort er bij een lichtwaarde van 12? bij ISO 100?
            Juist, een tabel...
            waarom staat er een "schaal" op de oude lichtmeters? juist omdat je als fotograaf niet alles zou moeten onthouden...
            Natuurlijk eens je één waarde weet (vb LW12= f5.6 1/125s ISO100) kan je al de rest afleiden, die reeksen en verhoudingen zou je idd van buiten moeten kennen. Daar ben ik het zeker mee eens!!
            Tom
            De gustibus et coloribus non est disputandum
            Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

            Comment


            • #7
              Re: tabel" stops" diafragma versus sluitertijd versus ISO

              Leg mij eens uit wat ik met zulke lijstjes allemaal opschiet? mijn cameras meten namelijk niet in EV waarden .. laat staan dat ik al een "oude lichtmeter" zou willen meezeulen .. bezigheidstherapie?

              Comment


              • #8
                Re: tabel" stops" diafragma versus sluitertijd versus ISO

                mijn camera meet ook niet in lichtwaardes, mijn camera (een van de zovele) meet NIKS en mijn lichtmeter (die ik dus wel MOET meezeulen) meet zowel in LW als in absolute waardes (ISO, sluitertijd diafragma)
                Ik zeul ook geen lijstje mee hoor, ik laat de meter gewoon meten en laat mijn grijze massa wat werken.
                Maar, als je helemaal niks hebt, kan je "fred parker" zijn lijstje gebruiken en kan je de lichtsituatie inschatten en dan is het wel makkelijk om een lijstje met de bijhorende diafragma's en sluitertijden te hebben.
                Trouwens, ik heb het standaard in mijn fototas zitten, iets verkleind, geplastificeerd en alleen aangepast aan mijn film (400 asa). Is zo groot als 2 bankkaarten, ik kan ermee leven
                bezigheidstherapie? neen, als je alles op je camera hebt, leer dan veel liever daar mee werken!! veel veel belangrijker!! Maar anders, het is een goeie leerschool

                Tom
                De gustibus et coloribus non est disputandum
                Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

                Comment


                • #9
                  Re: tabel" stops" diafragma versus sluitertijd versus ISO

                  Ik doe al méér dan 50 jaar aan fotografie en ik heb nooit de nood gehad aan het meezeulen van lijstjes, noch voor belichting noch voor scherptediepte, zelfs niet toen mijn toestellen nog niet eens een eigen lichtmeter hadden .. wat in mijn hoofd zat was méér dan voldoende ...

                  Comment


                  • #10
                    Re: tabel" stops" diafragma versus sluitertijd versus ISO

                    Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                    Ik doe al méér dan 50 jaar aan fotografie en ik heb nooit de nood gehad aan het meezeulen van lijstjes, noch voor belichting noch voor scherptediepte, zelfs niet toen mijn toestellen nog niet eens een eigen lichtmeter hadden .. wat in mijn hoofd zat was méér dan voldoende ...
                    En toen moest je nog van DIN naar ASA (=ISO) kunnen omrekenen ook.

                    Comment


                    • #11
                      Re: tabel" stops" diafragma versus sluitertijd versus ISO

                      wat heb jij een goed hoofd zeg
                      op zich is de "sunny 16" regel voldoende, en dan even inschatten wat de lichtsituaties is. Ik zou het zo, zonder een hulp-kaartje niet (meer) kunnen. Maar we zijn dan ook zo betutteld door ingebouwde lichtmeters, "slimme" fototoestellen...
                      De gustibus et coloribus non est disputandum
                      Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

                      Comment


                      • #12
                        Re: tabel" stops" diafragma versus sluitertijd versus ISO

                        Oorspronkelijk geplaatst door TomStr Bekijk bericht
                        wat heb jij een goed hoofd zeg
                        ...
                        als je iets doet dan doe je het beter goed, anders doe je het beter niet ...

                        Comment


                        • #13
                          Re: tabel" stops" diafragma versus sluitertijd versus ISO

                          heren,

                          voor zij die mijn vraag goed gelezen hebben en hierop ook gereageerd hebben alvast bedankt voor de tips en links.
                          Aan alle andere bedankt om jullie mening te delen of jullie het al dan niet nodig vinden om zo'n tabel te gebruiken of niet.
                          Een kleine voetnoot aan sommige ervaren "oude ratten" in de fotografie... iedereen wil graag iets bijleren, misschien vandaar soms zo'n vraag achter een tabel of lijstje ;-)

                          allen bedankt voor de reacties

                          Wim

                          Comment


                          • #14
                            Re: tabel" stops" diafragma versus sluitertijd versus ISO

                            Wim,

                            welk lijstje (Linkje) leek jou nu het interessantste om te gebruiken?

                            Tom
                            De gustibus et coloribus non est disputandum
                            Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

                            Comment


                            • #15
                              Re: tabel" stops" diafragma versus sluitertijd versus ISO

                              Zoiets werd vroeger wel eens gebruikt en is ook nu nog altijd heel handig :

                              http://dougbox.com/shop/images/produ...calculator.jpg

                              Kan je kopen : http://dougbox.com/shop/index.php?p=product&id=21

                              Of veel beter, zelf maken : http://www.lomography.com/magazine/t...eries-required

                              http://www.ilfordphoto.com/Webfiles/...6152612113.pdf

                              Ook handig, een tooltje om alternatieve combinaties terug te vinden : http://www.uscoles.com/exposures.pdf

                              Comment

                              Working...
                              X