Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kleurprofiel insluiten of niet.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Kleurprofiel insluiten of niet.

    Hallo

    Wanneer in een foto bewerkt heb in photoshop cs6 dan kan je de optie " kleurprofiel insluiten: Adobe RGB 1998" aanvinken of niet.
    Wat is het beste om de foto te bewaren.
    Ik bewaar mijn foto's altijd als "psd"

    Later bewerk ik ze gewoonlijk nog verder in Lightroom 5.2.

    Groeten
    http://www.wimbosch.be

  • #2
    Re: Kleurprofiel insluiten of niet.

    Los van de vraag ivm het kleurprofiel, waarom eerst CS en dan pas LR? Is de logische workflow niet andersom? (Ik heb enkel LR, als ik met lagen of tekst wil werken ga ik naar GIMP)

    De vraag over het kleurprofiel laat ik over aan de gevorderde leden ;-)

    Grtz,
    €*
    D5200 waarvan ik al een paar knopjes kan gebruiken

    Comment


    • #3
      Re: Kleurprofiel insluiten of niet.

      Ik zou ook zoals Euro* tewerk gaan: je RAW-converter (Lightroom, Aperture, DxO... voor de RAW-conversie en eventuele bibliotheekfunctie, export naar PS en opslag in PSD met verschillende lagen, laagmaskers, enz. Het staat je vrij om het eindproduct nog in LR een finale bewerking te geven en dan te exporteren, maar dat is dan in JPG formaat of wat dan ook.
      En: dat kleurprofiel, hangt dat niet samen van de eindbestemming? (afdruk, enkel voor web, enz.) Persoonlijk blijf ik zoveel mogelijk in sRGB (hoewel die kleurruimte kleiner is dan aRGB).
      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

      Comment

      Working...
      X