Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

fotobelichting

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • fotobelichting

    Beste

    ik heb een foto waarvan ik de belichting graag eens zou aanpassen in photoshop met 2 stops onderbelicht en 2 stops overbelicht.

    maar geraak er echt niet uit hoe ik dit kan doen.

    heb namelijk wel geen Raw bestand en enkel het jpg.

    wie kan en wil mij helpen aub.

    alvast bedankt
    Canon EOS 550D // 15-85mm IS

  • #2
    Re: fotobelichting

    Je beschikt over Photoshop, en dus ook over Adobe Bridge.
    Wel, dit zou ik doen in ACR (Adobe Camera Raw) dat -om het makkelijk uit te leggen- tussen Bridge en Photoshop in zit.

    1. Plaats je jpg waar je ook maar wil, bv op je Desktop;
    2. Open Adobe Bridge en localiseer je te bewerken beeld;
    3. Rechtermuisklik op beeld (in Bridge) en kies voor: Open in Camera Raw
    4. In Camera Raw pas je de exposure aan; dat kan zowel naar links (onderbelicht) als naar rechts en druk onderaan links op Save As...
    5. Sla op in een bepaald formaat. Hier zou ik TIFF gebruiken, maar andere formaten kunnen wellicht ook.
    6. Pas je Raw opnieuw aan: was het de eerste keer naar links (onderbelicht), dan is het nu naar rechts (overbelicht).
    7. Sla opnieuw op in hetzelfde formaat als onder (5).
    8. Zet opnieuw de waarden op 0, en (tenminste als je in Photoshop wil verderwerken):
    a) verlaat Camera Raw
    b) selecteer in Bridge de verschillende bestanden met hun aangepast belichting
    c) kies in Bridge bovenaan voor: Tools>Photoshop>Load Files into Photoshop Layers.

    Maar als je bv via Photomatix (ik zeg maar) of een ander HDR-prog wil samenvoegen, dan volstaat het over te schakelen naar het gewenste programma, de opgeslagen bestanden opnieuw te lokaliseren en dan te openen in dat programma.

    Lukt het zo?
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

    Comment

    Working...
    X