Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

sportfoto's

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • sportfoto's

    Deze zondag gaan onze mannen gaan koersen op de wielerpiste in de blaarmeersen in Gent. ( binnen)
    Ik ga meegaan om hiervan foto's te nemen, omdat dit voor mij wel een uitdaging lijkt.
    Ik heb een nikon D7100 en mijn lens is 28-75 mm , f/2.8.
    Ik had gedacht om de sluitertijd op 1/500 te zetten. En zonder flits te fotograferen.
    Tips?

  • #2
    Re: sportfoto's

    Dat zal van het licht afhangen vrees ik.
    Proberen en (eventueel) instellingen aanpassen lijkt me de boodschap.
    Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

    Comment


    • #3
      Re: sportfoto's

      Oorspronkelijk geplaatst door gipsi Bekijk bericht
      Deze zondag gaan onze mannen gaan koersen op de wielerpiste in de blaarmeersen in Gent. ( binnen)
      Ik heb een nikon D7100 en mijn lens is 28-75 mm , f/2.8.
      ja hoor..geen probleem.
      grt,bouk.
      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

      Comment


      • #4
        Re: sportfoto's

        Oorspronkelijk geplaatst door gipsi Bekijk bericht
        Deze zondag gaan onze mannen gaan koersen op de wielerpiste in de blaarmeersen in Gent. ( binnen)
        Ik ga meegaan om hiervan foto's te nemen, omdat dit voor mij wel een uitdaging lijkt.
        Ik heb een nikon D7100 en mijn lens is 28-75 mm , f/2.8.
        Ik had gedacht om de sluitertijd op 1/500 te zetten. En zonder flits te fotograferen.
        Tips?
        inderdaad, is een goed uitgangspunt S mode of eventueel manueel als het omgevings licht overal constant is. Iso om hoog indien nodig... zal vermoedelijk nodig zijn (ISO 1600)
        some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
        Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

        Comment


        • #5
          Re: sportfoto's

          Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
          inderdaad, is een goed uitgangspunt S mode of eventueel manueel als het omgevings licht overal constant is. Iso om hoog indien nodig... zal vermoedelijk nodig zijn (ISO 1600)
          ga ik dan niet te veel ruis krijgen. Ik heb nog nooit mijn iso hoger gezet dan 400.

          Comment


          • #6
            Re: sportfoto's

            Tja, zal kiezen zijn tussen 2 'slechte' zaken:
            - òf iets meer ruis dan gewoonlijk
            - òf bewegingsonscherpte door te lange sluitertijden
            Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

            Comment


            • #7
              Re: sportfoto's

              Oorspronkelijk geplaatst door gipsi Bekijk bericht
              Ik had gedacht om de sluitertijd op 1/500 te zetten. En zonder flits te fotograferen.
              Tips?
              Als je wat meer snelheidsgevoel in de foto wilt krijgen denk ik dat je de sluitertijd iets trager kunt zetten. Met auto sport ga ik tot 1/100.(Wel mee pannen) Heb geen ervaring met wielersport. Maar als ze op een piste rijden komen ze heel wat keren voorbij. Dan kun je allerlei instellingen proberen.
              Website: cameraobschuura.nl
              Twitter: @CameraObSchuura
              FaceBook: Cameraobschuura

              Comment


              • #8
                Re: sportfoto's

                Oorspronkelijk geplaatst door gipsi Bekijk bericht
                ga ik dan niet te veel ruis krijgen. Ik heb nog nooit mijn iso hoger gezet dan 400.
                lees dit draadje eens: click

                als je goed belicht, dan krijg je niet te veel ruis op 1600 ISO, als je onder belicht, dan heb je wel ruis! dus liever hoger in de ISO en juist belichten dan lager en onderbelicht.
                some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                Comment


                • #9
                  Re: sportfoto's

                  ik heb dat hier eens getest met hoge iso en dan onder en hoger belichten. Een immens verschil van ruis.
                  ga ik zondag zeker op letten.

                  Comment


                  • #10
                    Re: sportfoto's

                    Raar dat ik het hier nergens lees, maar naar mijn gevoel is de 28-75 van Tamron te traag (in scherpstellen) voor sportfoto's.
                    Fotografie is leren kijken.
                    http://johanluyckx.weebly.com

                    Comment


                    • #11
                      Re: sportfoto's

                      Oorspronkelijk geplaatst door Tollerke Bekijk bericht
                      Raar dat ik het hier nergens lees, maar naar mijn gevoel is de 28-75 van Tamron te traag (in scherpstellen) voor sportfoto's.
                      Als het hier over panning foto's gaat, dan is de autofocussnelheid iets minder belangrijk, want dan beweegt het onderwerp minder snel ten opzichte van de camera.
                      Maar een lens met een snelle autofocus geeft wel een groter percentage foto's die scherp zijn waar ze scherp moeten zijn, ook bij panning.
                      Een langere brandpuntsafstand is ook op zo'n indoor piste handig, maar je hebt dan wel een f2,8 lens nodig, en zo'n lichtsterke telezoom is wel vrij duur.

                      Ik heb ooit een paar keer foto's gemaakt op het wielercentrum Eddy Merckx, op zondagvoormiddag, toen reden er wielertoeristen die tijdens de wintermaanden geregeld indoor rondjes gaan rijden.
                      Op zo'n dag doen ze maar de helft van de lampen aan, en dan kom je er zeker niet met iso 400, het zal eerder iso 1600 en 3200 worden.
                      Als de zon schijnt, dan is er daar binnen ook meer licht, maar het licht is dan zeker niet overal even goed om foto's te maken (plaatselijk te fel).
                      Hou er maar rekening mee dat het niet zo heel gemakkelijk is om daar van de eerste keer mooie foto's te maken.
                      http://barthuysmans.smugmug.com/
                      BD0338BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: sportfoto's

                        Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
                        inderdaad, is een goed uitgangspunt S mode of eventueel manueel als het omgevings licht overal constant is. Iso om hoog indien nodig... zal vermoedelijk nodig zijn (ISO 1600)
                        ik zou eens de A stand proberen ( vb f4) en je iso automatisch zetten , je gewenste sluitertijd op 1/750 of beter 1/1000 instellen , moet je zelf zien volgens het aanwezige licht
                        ik denk dat de ruis bij de NIKON D7100 goe meevalt bij 1600
                        ik ga hem volgende week ook aanschaffen en in de ijshocky uittesten op die manier

                        Comment


                        • #13
                          Re: sportfoto's

                          Oorspronkelijk geplaatst door teenslets Bekijk bericht
                          ik zou eens de A stand proberen ( vb f4) en je iso automatisch zetten , je gewenste sluitertijd op 1/750 of beter 1/1000 instellen , moet je zelf zien volgens het aanwezige licht
                          hoe kan je je sluitertijd op 1/750 zetten als je in A mode werkt?

                          net daarom... S mode... zodat je je sluiter exact op de gewenste snelheid zet, die zowel bevriest, maar toch nog ook snelheid of beweging weergeeft waar nodig... dat heeft met het aanwezige licht niets te maken... wel met het resultaat dat je wilt. Nog beter is M mode, zodat de camera niet moet nadenken en sneller werkt, maar dat alleen op voorwaarde dat de zaal gelijkmatig verlicht is.
                          Last edited by d_oracle; 12 december 2013, 23:31.
                          some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                          Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                          Comment


                          • #14
                            Re: sportfoto's

                            Ik werk voor wielrenfoto's (wel meestal cross en nog nooit op de piste) op volgende manier.
                            op manueel een sluitertijd tussen de 1/160 de 1/500 afhankelijk van de snelheid waarmee ze passeren, een Diafragma tussen de 2.8 en 4.5 en de iso op automatisch tussen 200 en 1600 (Vorige zondag in Overijse zelfs maar tot ISO800) en ik gebruik spotmeting. En dan werk ik ook met back-button-focus ipv de focus op de ontspanner.
                            Neem eens een kijkje bij mijn cross foto's naar de ruis op een D90
                            Last edited by kawaracer; 12 december 2013, 15:40.

                            Comment


                            • #15
                              Re: sportfoto's

                              Oorspronkelijk geplaatst door teenslets Bekijk bericht
                              ik zou eens de A stand proberen ( vb f4) en je iso automatisch zetten , je gewenste sluitertijd op 1/750 of beter 1/1000 instellen , moet je zelf zien volgens het aanwezige licht
                              ik denk dat de ruis bij de NIKON D7100 goe meevalt bij 1600
                              ik ga hem volgende week ook aanschaffen en in de ijshocky uittesten op die manier
                              Dus A diafragma dus en dan zelf je sluitertijd op 1/1000 seconde dat is straf .
                              1/1000ste geraak je niet aan binnen of je iso moet op hi2 staan wat daar dan uitkomt is een vraagteken.

                              Comment

                              Working...
                              X