Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

nieuwe lens, maar graag nog wat tips

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • nieuwe lens, maar graag nog wat tips

    Ik heb me een Canon 50mm 1.8 aangeschaft , na eerst het forum te hebben afgeschuimd naar reviews.
    Nu ben ik wat gaan proberen dit weekend, om foto's te maken van de kids zowel binnen als buiten.
    Gisteren in de tuin, bij helder weer, ging het "redelijk", kind behoorlijk scherp tegen een onscherpe achtergrond.
    MAAR, als ik ze er alle 3 op wou krijgen, ging het mis, heel onscherp.
    Ook vandaag, in het bos, heel onscherpe foto's. Daar heb ik wel verschillende iso waardes geprobeerd, veelal iso 600 en soms es 400. Ook weer een ramp qua scherpte, heel onscherp zelfs.
    Iemand die wat tips wil geven aub ?
    Last edited by Schorpioentje73; 7 oktober 2013, 11:57.
    Canon EOS 1000D , kitlens Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon EF 55-200 mm 1:4.5-5.6 II

  • #2
    Re: nieuwe lens, maar graag nog wat tips

    Heb je alles op F1.8 willen trekken, dat is een risico met meerdere personen. Je zal vooral moeten oefenen en kleinere diafragma's moeten nemen. F2.8-f4...
    Bezoek onze website: Studio Vanbilloen Facebook groep: https://www.facebook.com/groups/studio.fotografie.hulp/ | Facebookgroep Studiofotografie materiaal 2eHands/

    Comment


    • #3
      Re: nieuwe lens, maar graag nog wat tips

      Oorspronkelijk geplaatst door Schorpioentje73 Bekijk bericht
      Ik heb me een Canon 55mm 1.8 aangeschaft
      Waarom?

      Comment


      • #4
        Re: nieuwe lens, maar graag nog wat tips

        waarom ? tja, omdat mijn kitlens ook niet ideaal is voor portretten
        omdat ik hier op het forum overal lees dat je voor portret of groepsfoto's beter bent met de 50mm lens.
        zie net dat ik verkeerd getypt had, is 50 ipv 55

        ja bvphotography's, heb idd veel op F1.8 genomen, want kids staan helaas niet stil, en dan had ik heel wat beweging op de foto als ik het diafragma veranderde. het duurde dan wel heel lang eer de foto werd genomen en intussen stonden ze al te wiebelen
        Canon EOS 1000D , kitlens Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon EF 55-200 mm 1:4.5-5.6 II

        Comment


        • #5
          Re: nieuwe lens, maar graag nog wat tips

          3 kinderen naast of achter mekaar ga je niet scherp krijgen of f 1.8 !
          Ook heeft de afstand tot t onderwerp en de brandpuntsafstand invloed op de scherptediepte, en niet enkel t f-getal, iets wat velen soms wel vergeten.
          Canon-man. Concerten en natuur.
          Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

          Comment


          • #6
            Re: nieuwe lens, maar graag nog wat tips

            De beste tip die ik je kan geven is van iets dieper in te gaan op de materie,
            het is vooral de kennis van de materie die je aan goede beelden helpt.
            De basisbegrippen kennen, begrijpen en toepassen gaat je al een héél stuk verder helpen.

            Sluitersnelheid- diafragma- brandpuntsafstand-gevoeligheid , wat doen ze, wat is hun invloed op het beeld !

            MVG, Jeff C.
            Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

            Comment


            • #7
              Re: nieuwe lens, maar graag nog wat tips

              Forum voor discussies, vragen en antwoorden over objectieven en andere optische toebehoren zoals lenzen en filters. Bijvoorbeeld: Hulp en advies bij aanschaf van een nieuwe lens, problemen bij de bediening of gebruik, etc ...

              grt,bouk.
              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

              Comment


              • #8
                Re: nieuwe lens, maar graag nog wat tips

                laat je foto's eens zien, dan kunnen we gerichte feedback geven...
                some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                Comment


                • #9
                  Re: nieuwe lens, maar graag nog wat tips



                  Canon EOS 1000D , kitlens Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon EF 55-200 mm 1:4.5-5.6 II

                  Comment


                  • #10
                    Re: nieuwe lens, maar graag nog wat tips

                    wel effe de exif erbij graag.
                    grt,bouk.
                    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                    Comment


                    • #11
                      Re: nieuwe lens, maar graag nog wat tips

                      Oorspronkelijk geplaatst door Schorpioentje73 Bekijk bericht
                      Ik heb me een Canon 50mm 1.8 aangeschaft , na eerst het forum te hebben afgeschuimd naar reviews.
                      Nu ben ik wat gaan proberen dit weekend, om foto's te maken van de kids zowel binnen als buiten.
                      Gisteren in de tuin, bij helder weer, ging het "redelijk", kind behoorlijk scherp tegen een onscherpe achtergrond.
                      MAAR, als ik ze er alle 3 op wou krijgen, ging het mis, heel onscherp.
                      Ook vandaag, in het bos, heel onscherpe foto's. Daar heb ik wel verschillende iso waardes geprobeerd, veelal iso 600 en soms es 400. Ook weer een ramp qua scherpte, heel onscherp zelfs.
                      Iemand die wat tips wil geven aub ?
                      Portret van meerdere kinderen op 1 foto met een 1.8 diafragma is een enorme uitdaging vanwege de beperkte scherptediepte...
                      In donkere omstandigheden kan het zijn dat zelfs met diafragma 1.8 de iso hoger moet als 400(en 600).
                      Je moet de 'driehoek' in gedachte houden (ISO - Sluitertijd - Diafragma).

                      om beweging van de kinderen te bevriezen is normaal 1/500sluitertijd voldoende denk ik.
                      hou dat in gedachte en probeer met een diafragme op bv 2.8 en sluitertijd richting 1/500 een juiste iso te vinden...

                      je kan niet verwachten dat de lens 'de' oplossing is voor alle foto's...
                      It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

                      Comment


                      • #12
                        Re: nieuwe lens, maar graag nog wat tips

                        van de laatste :

                        f/2.5
                        1/15 sec.
                        iso 800
                        50mm
                        Canon EOS 1000D , kitlens Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon EF 55-200 mm 1:4.5-5.6 II

                        Comment


                        • #13
                          Re: nieuwe lens, maar graag nog wat tips

                          Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk bericht
                          Portret van meerdere kinderen op 1 foto met een 1.8 diafragma is een enorme uitdaging vanwege de

                          je kan niet verwachten dat de lens 'de' oplossing is voor alle foto's...
                          tuurlijk niet, daarom vraag ik toch raad he
                          want die met alle 3 was in het bos, en het was er behoorlijk duister
                          maar ook in de tuin had ik moeite om ze alle 3 scherp er op te krijgen
                          Canon EOS 1000D , kitlens Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon EF 55-200 mm 1:4.5-5.6 II

                          Comment


                          • #14
                            Re: nieuwe lens, maar graag nog wat tips

                            http://www.dofmaster.com/
                            F1.8 50mm met de 1000D je kinderen op een afstand van 4 meter geeft je een scherptediepte van: 35 cm!!!
                            M.A.W. je hebt dan net genoeg scherptediepte om een heel hoofd scherp weer te geven. als ze dan met meerdere achter elkaar staan heb je al een probleem.
                            F2.8 50mm met de 1000D je kinderen op een afstand van 4 meter scherptediepte 56 cm
                            F5.6 50mm met de 1000D je kinderen op een afstand van 4 meter scherptediepte 114cm

                            en dan ook niet vergeten dat als je kids verder af staan dan die 4 meter de scherptediepte ook groter word.

                            Idd eens goed inlezen en wat getallen vergelijken en dan je verstand laten werken en je bent weer vertrokken!! Het is een pracht van een lens en die kleine DOF doet het goed bij sommige onderwerpen. Maar niet bij alle... het is zoals altijd zoeken naar de beste combinatie van factoren!!
                            Tom
                            De gustibus et coloribus non est disputandum
                            Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

                            Comment


                            • #15
                              Re: nieuwe lens, maar graag nog wat tips

                              Oorspronkelijk geplaatst door Schorpioentje73 Bekijk bericht
                              van de laatste :

                              f/2.5
                              1/15 sec.
                              iso 800
                              50mm
                              dit is bewegings onscherpte... er is nieks scherp... want op 1/25 met een 50mm lens kan je je toestel niet lang genoeg still houden... en de kinderen staan ook niet stil. de practische tip zegt neem minstens de sluitertijd van je de focus lengte van je lens, dus 50mm = 1/50 of nog beter, doe die dan maal 1.50, dus dat wordt 1/75
                              ISO omhoog dus... en diafragma meer open... ISO1600 en diafragma op f1.8 zou mischien gelukt zijn...

                              wanneer je dit goed hebt, heb je nog het probleem van diepte scherpte, op een lens zoals de uwe, met de mogelijkheid van geringe diepte scherpte (f1.8) kan je die scherpte alleen bekomen in een erg dun vlak evenwijdig met je sensor, zie voorbeeldje hieronder, enkel de jongens die op dit dunne vlak stonden zijnn scherp, de anderen niet (f1.6, 1/640, 85mm, iso1600)

                              Last edited by d_oracle; 7 oktober 2013, 17:53.
                              some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                              Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                              Comment

                              Working...
                              X