Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Waaraan geld besteden? Glass of body?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Waaraan geld besteden? Glass of body?

    Goedemiddag,

    Ik zit met een keuze-probleem.

    Ik ben een enthousiaste amateur in de fotografie maar sta nu beetje voor een dilemma.

    Momenteel heb ik een EOS D1100 met 18-55 EFS kit-lens;
    Ik ben hier best tevreden over maar zit toch te denken om wat te investeren gezien ik merk dat de foto's die ik trek met mijn Nikon One J1 met 30-110 objectief
    veel scherper zijn.

    Daarom ben ik wat gaan opzoeken...
    Ik heb de mogelijkheid voor een deftige prijs een Canon EOS 60D met 24-105mm f / 4L te kopen maar is dit een grote betering tegenover de D1100?
    Of spendeer ik de meerprijs best in een deftige lens? (bv sigma 17-70mm f/2.8-4)

    Glass of body (of in dit geval body+glass) dus...

    Alvast bedankt voor jullie mening!

    mvg,


    Maarten
    When you aim for perfection, you discover it's a moving target

  • #2
    Re: Waaraan geld besteden? Glass of body?

    Afgaande op je woorden, zeg ik dat je meer aandacht moet besteden aan je postprocessing
    de in camera bewerking van de Nikon is véél agressiever dan die van de Canon.
    Komt daar nog bij dat de Nikon die je noemt een compact is, en bijgevolg steeds optich met een grotere
    dieptescherpte zal werken als een APSC sensor in een DSLR.

    Ik zou daar is eerst op zoeken, en eventueel daar wat op bijleren.
    En over deftige lenzen gesproken, die vragen ook postprocessing hoor, zeker
    als je in RAW werkt !

    MVG, Jeff C.
    Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

    Comment


    • #3
      Re: Waaraan geld besteden? Glass of body?

      Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357 Bekijk bericht
      Afgaande op je woorden, zeg ik dat je meer aandacht moet besteden aan je postprocessing
      de in camera bewerking van de Nikon is véél agressiever dan die van de Canon.
      Komt daar nog bij dat de Nikon die je noemt een compact is, en bijgevolg steeds optich met een grotere
      dieptescherpte zal werken als een APSC sensor in een DSLR.

      Ik zou daar is eerst op zoeken, en eventueel daar wat op bijleren.
      En over deftige lenzen gesproken, die vragen ook postprocessing hoor, zeker
      als je in RAW werkt !

      MVG, Jeff C.
      Bedankt voor je reactie!

      Dus als ik het goed begrijp besteed ik eerst beter wat geld aan een cursus ipv beter materiaal?

      Die D60 laat ik dan maar links liggen en mettertijd zal ik eens kijken voor nog een lens aan te schaffen op uw advies afgaande

      mvg
      When you aim for perfection, you discover it's a moving target

      Comment


      • #4
        Re: Waaraan geld besteden? Glass of body?

        Om verwarring te vermijden eerst dit, Nikon zet de "D" voor het cijfer, Canon zet de "D" achter het cijfer.
        Je hebt dus nu een Canon EOS 1100D, geen D1100.

        De 1100D is de low-budget DSLR van Canon, daar zit dus zeker niet de beste sensor en autofocus ingebouwd.
        Een recentere camera zoals bijvoorbeeld de 700D heeft wel een nieuwere sensor, en ook een betere autofocus dan de 1100D.
        Het is niet de laatste nieuwe APS-C sensor, daarvoor moet je een 70D kopen (de 60D heeft dezelfde sensor als een 7D, en ook de 650D, 100D en 700D hebben die sensor, de 700D heeft daarbij hetzelfde AF-systeem als de 60D, maar de 700D kan wat minder foto's per seconde maken dan de 60D).
        De nieuwe EF-S 18-55 IS STM die je bij de 700D of 100D kan kopen is heel goed, veel beter dan de kitlens die nu bij je 1100D zit.

        Een 60D werkt op zich perfect met de 24-105 f4 L IS, maar dan kom je gewoonlijk wat breedhoek te kort omdat 24 mm op een 1,6x crop camera al overeen komt met 38,4 mm (vergeleken met een full-frame), dat is de reden waarom de kitlenzen voor een crop camera eerder op 17 of 18 mm beginnen.

        Het is geen verplichting om in RAW te werken om mooie foto's te maken, een jpeg uit een 700D met de 18-55 IS STM kitlens ziet er ook al heel goed uit (dat is hier toch zo...).
        In RAW kan je wel wat meer corrigeren als dat nodig is, je kan bijvoorbeeld wat meer details halen uit de heel lichte en heel donkere delen van een foto.
        Maar als een foto goed belicht is, dan ziet een jpeg er ook prima uit (ik werk altijd in jpeg, de resultaten meg je gerust bekijken op mijn website, daar zit geen enkele foto bij die uit een RAW bestand is gehaald).

        De ene camera levert betere jpeg's af dan de andere, de Canon 700D doet dat prima, en als daar een lens op zit zoals de nieuwe 18-55 IS STM, dan krijg je scherpe foto's recht uit de camera.
        Met wat nabewerking kan je die ook nog wat verbeteren of aanpassen als dat nodig is.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: Waaraan geld besteden? Glass of body?

          ga voor een lens.
          grt,bouk.
          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

          Comment


          • #6
            Re: Waaraan geld besteden? Glass of body?

            Volledig akkoord met Bouk; een ander basisobjectief (17-55 2.8, 17-50 Tamrom of Sigma, of die EF-S 18-55 IS STM) en aansluitend een goede cursus of zelfstudie alvorens voort te investeren. Ondertussen weet je al veel beter welke richting je uitgaat en kun je investeren in gepast materiaal...

            De 60D is goed materiaal en een 24-105 is een beregoed objectief, maar zoals gezegd kom je tekort in breedhoek.
            Last edited by philippeDeli; 6 oktober 2013, 17:01.
            Canon EOS R6 systeemcamera met RF 50 1.8 STM + RF 25-105 F/4 IS 'L' USM, + EF-RF-adapters en een paar heel goede EF 'L' objectieven

            Comment


            • #7
              Re: Waaraan geld besteden? Glass of body?

              Zonder twijfel aan glas.
              Leeft en LAAT LEVEN !

              Comment


              • #8
                Re: Waaraan geld besteden? Glass of body?

                De reacties lijken mij hier vrij unaniem
                Ik ga mij wat verder informeren hier op het forum naar wat voor mij een goeie lens kan zijn, zoals jullie zeggen kan ik later nog steeds investeren
                in een andere body, ik blijf wellicht sowieso bij Canon dus de lenzen zijn hoedanook niet verloren .

                Bedankt voor jullie input!
                When you aim for perfection, you discover it's a moving target

                Comment


                • #9
                  Re: Waaraan geld besteden? Glass of body?

                  Oorspronkelijk geplaatst door maartend Bekijk bericht
                  De reacties lijken mij hier vrij unaniem
                  Ik ga mij wat verder informeren hier op het forum naar wat voor mij een goeie lens kan zijn, zoals jullie zeggen kan ik later nog steeds investeren
                  in een andere body, ik blijf wellicht sowieso bij Canon dus de lenzen zijn hoedanook niet verloren .

                  Bedankt voor jullie input!
                  Bij canon kunnen geen EF-s lenzen op een full frame camera en de EF lenzen gaan op beide.Kan je misschien ook meenemen in je zoektocht.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Waaraan geld besteden? Glass of body?

                    Hou ik zeker rekening mee, bedankt!

                    Ik ben eens aan het rondneuzen voor een goeie aanvulling op mijn 18-55 EFS, mijn budget schommelt om en bij de €300.

                    grts
                    When you aim for perfection, you discover it's a moving target

                    Comment


                    • #11
                      Re: Waaraan geld besteden? Glass of body?

                      Oorspronkelijk geplaatst door maartend Bekijk bericht
                      Hou ik zeker rekening mee, bedankt!

                      Ik ben eens aan het rondneuzen voor een goeie aanvulling op mijn 18-55 EFS, mijn budget schommelt om en bij de €300.

                      grts
                      55-200 zit in de buurt van je budget en is een goede lens.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Waaraan geld besteden? Glass of body?

                        Is ook toevallig, ik heb er net een gevonden op 2dehands-site voor €199.00
                        Ik vind echter niets terug op camerastuff-review of camera-shop.be voor reacties omtrent deze lens.

                        Lijkt dit je een mooie prijs?

                        mvg,
                        When you aim for perfection, you discover it's a moving target

                        Comment


                        • #13
                          Re: Waaraan geld besteden? Glass of body?

                          Oorspronkelijk geplaatst door maartend Bekijk bericht
                          Is ook toevallig, ik heb er net een gevonden op 2dehands-site voor €199.00
                          Ik vind echter niets terug op camerastuff-review of camera-shop.be voor reacties omtrent deze lens.

                          Lijkt dit je een mooie prijs?

                          mvg,
                          Bij aangeboden staat er een 70/200 f4 te koop voor 350 euro.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Waaraan geld besteden? Glass of body?



                            Niet direct het laatste model, en de prestaties zijn maar matig (en de prijs hoog).

                            Als je enkel een kitlens hebt is een tele wel de eerste koop.
                            Ik zou iets meer betalen en bv een 70-200 f:4 tweedehands zoeken.



                            Dit is een erg betaalbare L-lens en de dag tegen de nacht ivm een consumertelezoom.
                            Echt goed materiaal.

                            Ik heb vorige winter met de mijne moeten leuren voor 325 (niet omdat ze slecht was maar omdat ik de IS versie kon kopen - die ik eigenlijk niet zo dikwijls nodig heb).

                            Comment


                            • #15
                              Re: Waaraan geld besteden? Glass of body?

                              Bedankt voor jullie raad!

                              Ik heb zonet de Canon EF 70-200mm gereserveerd die op het forum werd aangeboden.
                              Kan niet wachten tot zaterdag om hem te testen

                              Mvg
                              Last edited by maartend; 8 oktober 2013, 14:28.
                              When you aim for perfection, you discover it's a moving target

                              Comment

                              Working...
                              X