Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

op welk objectief...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • op welk objectief...

    Op welk objectief en natuurlijk met welke maat gebruiken jullie jullie filters?

    ik twijfel tussen hem te gebruiken voor de 15-85 mm of de 10-24 mm

    ik denk voor de 15-85 te gaan maar zou graag jullie mening eens horen

    bedankt
    Canon EOS 550D // 15-85mm IS

  • #2
    Re: op welk objectief...

    Geen touw aan vast te knopen, maak er eens een mooi verhaaltje van, opdat het mij - eventueel anderen - dan in ieder geval duidelijk wordt wat je dilemma is.

    Over welk type filter(s) hebt gij het nu en wat wilt gij er mee gaan doen????

    Comment


    • #3
      Re: op welk objectief...

      welke filter en voor welk doel? je gebruikt een filter op elke lens waar je een bepaald resultaat wilt bekomen... heeft met de lens eigenlijk niets te maken, eerder met het gewenste resultaat...
      some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
      Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

      Comment


      • #4
        Re: op welk objectief...

        eerst en vooral, welke filter wil je gebruiken en waarom, kortom wat wil je bereiken? Een objectief heeft een doormeter, dus de Canon EF-S 15-85 heeft een diameter van 72mm je hebt dus daar een 72 mm filter nodig, dus filtermaat is diameter objectief, staat normaal op je objectief.

        oeps.......er was me iemand voor....
        Canon 60D, Canon Rebel XT,wat geslepen glas, een driepikkel en een hoop dromen....

        Comment


        • #5
          Re: op welk objectief...

          De vraag is gewoon op welk objectief gebruiken jullie jullie nd filter het meest? XP omdat ik twijfel tussen de 2 opgegeven lenzen.

          Sry voor de on duidelijkheid

          Groeten
          Canon EOS 550D // 15-85mm IS

          Comment


          • #6
            Re: op welk objectief...

            ik gebruik een nd filter op elk object waar ik het nodig heb... je zet die er op en haalt die er van... wat is je probleem eigenlijk?
            some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
            Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

            Comment


            • #7
              Re: op welk objectief...

              Het is nog steeds niet duidelijk, waarom het een dilemma is. Een ND filter zal je normaliter in een houdertje voor de lens plaatsen en dat houdertje kan je met verschillende maten adapteringen op de gewenste objectief plaatsen.

              Comment


              • #8
                Re: op welk objectief...

                aha het gaat over een ND filter
                ik zou het niet kunnen zeggen, want ik heb er nog geen
                bd0379be

                Comment


                • #9
                  Re: op welk objectief...

                  Als je lenzen hebt met verschillende diameters hebt, kun je het best je filters kopen op het grootste diameter en dan step-down ring(en) gebruiken. Tenzij er echt een héél groot verschil in de diameters zit. Daarom heb ik apart een B+W ND-110 met 46mm draad gekocht voor mij mijn M4/3 gekocht, want de stap van 77mm naar 46mm vond ik wel erg groot
                  www.indetailfotografie.nl

                  Comment


                  • #10
                    Re: op welk objectief...

                    ik heb step down ringen. Maar dan kom je weer in de knoei met je zonnekap.
                    Gewoon voor elke filtermaat die je hebt een filter.
                    https://waltertalboom.be-
                    Medewerker RvB - belgiumdigital vzw

                    Comment


                    • #11
                      Re: op welk objectief...

                      Oorspronkelijk geplaatst door Walt Bekijk bericht
                      ik heb step down ringen. Maar dan kom je weer in de knoei met je zonnekap.
                      Gewoon voor elke filtermaat die je hebt een filter.
                      Dat is inderdaad wel een nadeel. Voor elk filtermaat een apart filter is wel het beste maar natuurlijk wel veruit het meest kostbaar. En in het geval van een 6 of 10 stops ND-filter die de meeste fotografen toch niet zoveel gebruiken zou ik dit geld er niet voor over hebben als ik 1 of 2 filtermaten moest overbruggen. Dan maar zonder zonnekap. Trouwens, als je werkt met de mooiste filtersystemen zoals die van Lee dan gebruik je toch ook geen zonnekap?
                      www.indetailfotografie.nl

                      Comment


                      • #12
                        Re: op welk objectief...

                        Oorspronkelijk geplaatst door svanma Bekijk bericht
                        De vraag is gewoon op welk objectief gebruiken jullie jullie nd filter het meest? XP omdat ik twijfel tussen de 2 opgegeven lenzen.

                        Sry voor de on duidelijkheid

                        Groeten
                        Zo als er al aangehaald is je gebruikt een filter op het objectief waar jij denkt deze nodig te hebben. Zelf gebruik ik meeste van de tijd filters op de 24-70 en 70-200. Dit dan ook enkel als ik denk dat deze iets toevoegt.

                        Je kunt filters op nagenoeg alle objectieven gebruiken, maar waar wil je zelf het filter voor gebruiken ?

                        Comment


                        • #13
                          Re: op welk objectief...

                          ik gebruik enkel een nd om mijn sync tijd te kunnen behouden. heb gewoon voor elke lens een nd filter (toch die waar ik het bij gebruik)
                          A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

                          Comment

                          Working...
                          X