Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

ervaring met Gitzo 154xT

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • ervaring met Gitzo 154xT

    Heeft er iemand ervaring met de mountaineer traveler statieven?
    ik ben op zoek naar een lichtgewicht statief op overal mee te zeulen met een D300 + 105 Microlens.
    Als ik goed geďnformeerd ben kan je de T statieven bij gitzo de benen 180% omvouwen. Kan een normaal balhoofd tussen de poten geplooid worden?
    Daar het voornamelijk voor klein grut dicht bij de grond is moet het statief niet noodzakelijkerwijs tot op ooghoogte worden uitgetrokken.
    Dank voor jullie insteek.
    Paul
    Nikon d300 - d90 - nikkor micros 55 - 105 - 200

  • #2
    Re: ervaring met Gitzo 154xT

    Ik ben in het bezit van een Gitzo 1544T en heb deze van de zomer op vakantie meegenomen. Het balhoofd wat ik er op gemonteerd heb is een RRS BH-30. Hiermee is het statief inclusief balhoofd net zo compact op te vouwen als zonder balhoofd. Het gewicht van jouw combinatie kan die makkelijk hebben. Ik fotografeer ook veel met mijn D300 en 105VR maar ik vind voor macrofotografie voor laag bij de grond dat dit geen gebruiksvriendelijke statieven zijn. De laagste werkhoogte van 22 cm zoals in de brochure staat is alleen mogelijk zonder het gebruik van een middenkolom. Het is echter onmogelijk de middenkolom er tussenuit te halen, wel is het mogelijk de middenkolom om te draaien maar de camerabediening als deze ondersteboven tussen de statiefpoten hangt vond ik niet prettig. Ik zou je aanraden om te kijken naar de systematic serie van Gitzo want zo een heb ik er ook en hiermee is het veel makkelijker om laag bij de grond te komen. Bovendien is een statief zonder middenkolom veel stabieler dan een met. En voor macrofotografie is dit toch een heel belangrijk criterium.

    Groeten, Paul

    Comment


    • #3
      Re: ervaring met Gitzo 154xT

      Oorspronkelijk geplaatst door * PB * Bekijk bericht
      Ik ben in het bezit van een Gitzo 1544T en heb deze van de zomer op vakantie meegenomen. Het balhoofd wat ik er op gemonteerd heb is een RRS BH-30. Hiermee is het statief inclusief balhoofd net zo compact op te vouwen als zonder balhoofd. Het gewicht van jouw combinatie kan die makkelijk hebben. Ik fotografeer ook veel met mijn D300 en 105VR maar ik vind voor macrofotografie voor laag bij de grond dat dit geen gebruiksvriendelijke statieven zijn. De laagste werkhoogte van 22 cm zoals in de brochure staat is alleen mogelijk zonder het gebruik van een middenkolom. Het is echter onmogelijk de middenkolom er tussenuit te halen, wel is het mogelijk de middenkolom om te draaien maar de camerabediening als deze ondersteboven tussen de statiefpoten hangt vond ik niet prettig. Ik zou je aanraden om te kijken naar de systematic serie van Gitzo want zo een heb ik er ook en hiermee is het veel makkelijker om laag bij de grond te komen. Bovendien is een statief zonder middenkolom veel stabieler dan een met. En voor macrofotografie is dit toch een heel belangrijk criterium.

      Groeten, Paul
      Wanneer je zo laag bij de grond wil heb je geen sta-tief nodig. Neem een kersenpittenzak mee. Of gebruik een stalen pin met balhoofd en of macrorail die je in de grond prikt. Dan heb je ook geen hinder van statiefpoten die op de grond gespreid liggen.

      Comment


      • #4
        Re: ervaring met Gitzo 154xT

        Ik zou je aanraden om te kijken naar de systematic serie van Gitzo want zo een heb ik er ook en hiermee is het veel makkelijker om laag bij de grond te komen. Bovendien is een statief zonder middenkolom veel stabieler dan een met. En voor macrofotografie is dit toch een heel belangrijk criterium.

        De systematic serie is een zware serie. Ik ben juist op zoek naar een licht statief(je)
        Paul
        Nikon d300 - d90 - nikkor micros 55 - 105 - 200

        Comment


        • #5
          Re: ervaring met Gitzo 154xT

          Zelf gebruik ik een Gitzo traveler series 2 met een Markins Q3. Geeft mij meer dan genoeg stabiliteit bij gebruik van een 5D3 + 70-200. Zelfs als midden kolom gebruikt wordt.

          Je kunt ook kijken naar merken als Suriu en 3 legged thing. Deze merken bieden ook erg goede statieven van goede kwaliteit.

          Comment

          Working...
          X