Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 1100D of 50D?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon 1100D of 50D?

    Zelf heb ik een Canon 1100D die niet meer echt aan mijn verwachtingen voldoet. Ik heb weinig budget maar heb nu de kans om een 2dehands 50D te kopen voor 350 euro. Maar die camera is toch een stuk ouder dan de 1100D dus vraag ik me af of het verschil in kwaliteit groot genoeg is om 350 euro te verantwoorden? Ik ben vooral bezorgd over de ruis bij bv 1600 ISO bij de 50D.
    Doen?

  • #2
    Re: Canon 1100D of 50D?

    Ik denk dat wat betreft beeldkwaliteit de verschillen zo klein zijn, dat je als ze er al zullen zijn, ze niet zult zien.

    Of 350 euro te veel of te weinig is weet ik niet, het is wel zo als de prijzen verdacht laag zijn er meestal een addertje onder het gras verscholen zit...

    Comment


    • #3
      Re: Canon 1100D of 50D?

      Ik denk dat 350 euro een eerlijke prijs is voor een 50D. Heb die zelf gehad en was een prima toestel. De kwaliteit is een stuk beter dan een instapcamera zoals de 1100D. Body is iets groter en minder plastic-achtig.
      De instellingen op een 50D zijn veel uitgebreider en er is zelfs de mogelijkheid tot fijnafstelling per objectief.
      ISO is, net zoals op de meeste andere crops (de 70D zou naar verluid beter scoren), een van zijn zwakkere kanten maar tot 3200 iso best te doen. Als je hoger wil is nabewerking nodig om een mooier resultaat te bekomen. Maar voor een normale afdruk....
      Kijk hoe die verzorgd werd (uitwendige beschadigingen?) en probeer het aantal clicks te weten te komen.
      Met mijn ervaring zou ik voor dat 'ouder' toestel gaan.
      Canon EOS R6 systeemcamera met RF 50 1.8 STM + RF 25-105 F/4 IS 'L' USM, + EF-RF-adapters en een paar heel goede EF 'L' objectieven

      Comment


      • #4
        Re: Canon 1100D of 50D?

        Oorspronkelijk geplaatst door philippeDeli Bekijk bericht
        Ik denk dat 350 euro een eerlijke prijs is voor een 50D. Heb die zelf gehad en was een prima toestel. De kwaliteit is een stuk beter dan een instapcamera zoals de 1100D. Body is iets groter en minder plastic-achtig.
        De instellingen op een 50D zijn veel uitgebreider en er is zelfs de mogelijkheid tot fijnafstelling per objectief.
        ISO is, net zoals op de meeste andere crops (de 70D zou naar verluid beter scoren), een van zijn zwakkere kanten maar tot 3200 iso best te doen. Als je hoger wil is nabewerking nodig om een mooier resultaat te bekomen. Maar voor een normale afdruk....
        Kijk hoe die verzorgd werd (uitwendige beschadigingen?) en probeer het aantal clicks te weten te komen.
        Met mijn ervaring zou ik voor dat 'ouder' toestel gaan.
        Met de 50D kan je wel niet filmen, maar de zoeker, het gebruiksgemak, de snelheid en de stevigheid zijn veel beter dan de 1100D.
        Voor 350 EUR mag je een toestel in goede staat met niet teveel clicks en een goede accu verwachten.
        En je krijgt nog wel iets van je 1100D ook.

        Comment


        • #5
          Re: Canon 1100D of 50D?

          Ben zelf in bezit van een 50D als back up toestel maar vooral als crop toestel naast mijn FF,
          Ik vind het nog steeds een prachtig toestel met voor mij slechts één minpunt, ruis vanaf iso 1600 die nabewerking vraagt, bij slechte belichting.
          350€ lijkt mij correct indien in goede staat.
          MVG. Hugo

          Comment


          • #6
            Re: Canon 1100D of 50D?

            Bedankt allemaal! Het aantal clicks weet ik niet maar het toestel zou volgens de verkoper in zeer goede staat zijn. Die ruis lijkt het enige nadeel maar het is nu ook niet dat dat bij de 1100D zo fantastisch is... En ik hoop inderdaad nog iets voor de 1100D te krijgen... dus ik ga ervoor!

            Comment


            • #7
              Re: Canon 1100D of 50D?

              Ik ben nog steeds heel content van mijn 50D !

              Comment


              • #8
                Re: Canon 1100D of 50D?

                Ik heb de aankoop gedaan en ben zéér tevreden! Hemelsbreed verschil
                Nog eens bedankt!

                Comment


                • #9
                  Re: Canon 1100D of 50D?

                  Veel plezier ermee !

                  Comment


                  • #10
                    Re: Canon 1100D of 50D?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Hannelore1 Bekijk bericht
                    Ik heb de aankoop gedaan en ben zéér tevreden! Hemelsbreed verschil
                    Nog eens bedankt!
                    Als eerst gefeliciteerd met je aankoop ;-)

                    Wat is het grote verschil als ik vragen mag. Persoonlijk vind ik het verschil in de foto's te verwaarlozen.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Canon 1100D of 50D?

                      Bedankt
                      Ik denk dat het verschil vooral zit in de bouw van de camera en instellingsmogelijkheden en niet zozeer in de kwaliteit van de foto's. Hier enkele verschillen:
                      Er zit geen spotmeting is op de 1100D, wel op de 50D.
                      Verder is op het eerste zicht het grootste verschil dat de zoeker veel groter is en het LCD-scherm veel gedetailleerder. Je ziet maw veel beter wat je doet, waar de scherpstelling precies zit e.d.
                      De schaal met ISO-waarden is veel uitgebreider en kan je die dus fijner afstellen. (Bij de 1100D is er geen tussenstap tussen 800 en 1600 bijvoorbeeld).
                      Ook de snelheid is een pak hoger: ik kan nu meer dan 10 foto's maken in continue modus (kwaliteit RAW+L), vroeger was dat meestal maximaal 3 (al hangt dat wellicht ook af van andere factoren zoals de batterij en de snelheid van het kaartje...)
                      Al moet ik nog wat oefenen om het onder de knie te krijgen vind ik de bediening vlotter dankzij de joystick en de 2 draaiknoppen. Met het schermpje bovenaan de camera is het ook niet meer nodig om nog op het LCD-scherm te werken voor de belangrijkste instellingen.
                      En dan is er nog het (meer subjectieve) algemene gevoel van kwaliteit als je hem in je handen hebt... Hij is iets groter, voelt beter aan, niet plastic-achtig. En het geluid van de spiegel is aangenamer
                      Er zijn misschien wel nog meer verschillen maar ik heb hem nog maar een dagje dus heb nog niet alles kunnen uittesten.
                      Ik wil de 1100D nu zeker ook niet afbreken... Die levert best goeie foto's af en heeft anderhalf jaar heel goed dienst gedaan!

                      Comment


                      • #12
                        Re: Canon 1100D of 50D?

                        Er zijn nog heel wat verschillen die je zult ontdekken. Ik heb er iets meer dan 3 jaar mee gewerkt en was er nog steeds heel tevreden van. De overstap indertijd van de 400D naar de 50D was heel bevredigend. De overstap van 50D naar 7D was ook goed, maar minder indrukwekkend dan die eerste. 50D en 7D zijn beiden semipro dus ietwat gelijkend.

                        Veel plezier met je toestel en leer het maar goed kennen: is een zeer plezant apparaat!
                        Canon EOS R6 systeemcamera met RF 50 1.8 STM + RF 25-105 F/4 IS 'L' USM, + EF-RF-adapters en een paar heel goede EF 'L' objectieven

                        Comment

                        Working...
                        X