Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

woensdagnamiddag

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • woensdagnamiddag

    Gisteren experimenteerde ik in de gauwte met de flits. Ik ben geen flitsheld dus ik kan wat oefening gebruiken.
    Onderwerp: kinderen, gewoon omdat dat altijd voorhanden is hier en er tussen het snottebellen kuisen en koken door niet echt veel tijd is om op andere dingen te focussen.


    IS0200, f5, 1/200, focuslengte 50mm, flits

    Ik kwam er wel niet zo goed uit in welke modus ik foto's met flits moest trekken. Deze is getrokken in Aperture. In de manuele stand kreeg ik de lichtbalans niet dadelijk goed en waren de foto's overbelicht.
    Het ging rap en ik had weinig tijd om veel te experimenteren. Misschien hebben jullie een verhelderende uitleg?

  • #2
    Re: woensdagnamiddag

    mooi de schaduwen eruit geflitst hoor.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

    Comment


    • #3
      Re: woensdagnamiddag

      Hallo Praetershoek,
      op je foto is nu niet echt te zien dat er geflitst werd, je flits is waarschijnlijk volledig in het omgevingslicht opgegaan wat heel goed is, maar mss mocht je iets meer inflitsen om je onderwerp er uit te laten springen.
      Belangrijk is dat je je flitskop niet recht naar voor laat wijzen maar dat je je flits laat bouncen. Binnen kan dat bvb tegen het plafond buiten kan je je flitskop omhoog zetten met een wit kartonnetje erachter zodat een deel van het licht richting onderwerp geworpen wordt. Evt met bouncebox naar voren kan ook maar nooit de naakte flits naar voor.

      Nu je instellingen op de camera, best werk je in manuele modus, voor deze scene zou ik een sluitertijd rond 1/100 kiezen en je opening bepaal je aan de hand van het aanwezige licht (en de belichting die je voor de achtergrond wil.
      Als je in TTL modus werkt maken de camera instellingen niet uit voor de belichting van je onderwerp, de flits gaat compenseren door harder of minder hard te flitsen.
      Als je vindt dat je onderwerp te veel/weinig belicht is dan moet je met flitsbelichting compensatie werken om de belichting van je onderwerp te beinvloeden.

      Hopelijk is mijn uitleg wat duidelijk.
      Groetjes,
      Patrick

      Comment


      • #4
        Re: woensdagnamiddag

        Biebel heeft het zowat al gezegd.
        Ikzelf ben geen flitsheld, hou er zelfs totaal niet van.
        Maar soms is het idd nodig...
        Ik volg momenteel de cursus "mens en portret" en daar moet daadwerkelijk (yep, ik heb een nieuw woord 'geleerd')
        veel geflitst worden.
        Ik heb nu ondervonden dat het het beste werkt met je flitscompensatie op -2 of soms zelfs -3
        zodat je inderdaad niet kan zien dat er geflitst werd.
        ik probeer...
        mijn Fijsboecq en mijn flickr

        Comment


        • #5
          Re: woensdagnamiddag

          Mooi spontane heldere foto!
          Grt erik

          Comment


          • #6
            Re: woensdagnamiddag

            zeker een spontane mooie foto maar op de verkeerde plaats, de achtergrond is storend
            mvg Wilfried

            7D - 15 85is - 100L is macro - 2witte buizen 70-200L+100-400L

            Comment


            • #7
              Re: woensdagnamiddag

              Merci voor de info! Ik neem het mee naar een volgende poging.

              Wat die achtergrond betreft... soms moet ge de dingen gewoon nemen gelijk ze zijn. Spelende kinderen verplaats je nu eenmaal niet om even een foto te trekken en er een neutrale achtergrond achterhangen is al even gek.
              Mij stoort het absoluut niet omdat het gewoon een weergave van de werkelijkheid is.
              Maar ik begrijp wel wat je bedoelt hoor.

              Comment

              Working...
              X