Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Rondreis Zuid-Amerika

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Rondreis Zuid-Amerika

    In december vertrek ik voor 4 maanden naar Zuid-Amerika. Ik ben natuurlijk van plan om daar regelmatig foto's te nemen.
    Ik ben niet ervaren met zulke reizen dus zit ik nog met enkele vragen:

    1) Hoe slaan jullie je data op? Harde schijf meenemen of alles in de cloud bewaren?

    2) Mijn set bestaat uit het volgende, nog enkele zaken die jullie me aanraden zeker mee te nemen of thuis te laten?
    D5000 met kitlenzen (Nikon 18-55, 55-200), Nikon 35mm 1.8 en Sigma 10-20mm + Velbon Ultra Lux i L + wat filters, afstandbediening, SD-kaarten
    Het enige wat ik zeker nog nodig heb is een extra batterij. Ik denk er ook over na om een graduele ND voor mijn groothoek te kopen (aanraders).

    3) Ik ga naar Peru, Bolivië, Chili en Argentinië. Zijn er, buiten de grote toeristische bezienwaardigheden, zaken die fotografisch zeer interessant zijn?

    Verdere tips of opmerkingen zijn zeker welkom!

  • #2
    Re: Rondreis Zuid-Amerika

    1) Ik heb geen verstand van 'cloud' dus sla ik alles op op een harde schijf.

    2) Met de 35mm 1.8 zou je de 18-55mm kitlens kunnen yhuis laten.
    Zelf heb ik heel vaak de groothoek opstaan wegens de wijdse landschappen, maar ook architectuur.

    3) Salar de Uyuni is TOP. Er worden 2 en 3-daagse tours aangeboden. Maar als ik nog eens terug ga, probeer ik zelf een 4x4 te huren om daar een week rond te touren. De foto mogelijkheden daar en in de buurt zijn geweldig.
    In Potosí is het erg de moeite om de zilvermijnen te bezoeken. Daarvoor heb je wel een externe flash nodig. In combinatie met de groothoek had ik daarmee mooie resultaten. Op het forum vind je mijn foto's wel ergens terug.
    Ik weet niet of je een sportief type bent, maar wij beklommen de Huayna Potosi. Iets waar niet iedereen in slaagt (wij wel ). Ook de moeite voor foto's, maar wel erg zwaar.
    In Peru moet je zeker eens gaan sandboarden. Dat geeft ook andere foto's dan anders, maar let wel op voor het zand.
    In de buurt van Cusco liggen zoutpannen. Ken zo dadelijk niet de naam (iets met salar wellicht) en die zijn ook erg fotogeniek.
    Voor de rest zijn de toeristische plekken natuurlijk ook erg mooi en toch niet platgelopen door de mensen (behalve Machu Pichu natuurlijk).

    Comment


    • #3
      Re: Rondreis Zuid-Amerika

      Oorspronkelijk geplaatst door VCN Bekijk bericht
      1) Hoe slaan jullie je data op? Harde schijf meenemen of alles in de cloud bewaren?
      Ik sla mijn foto's dubbel op tegenwoordig. Netbook en tablet
      "The Cloud" lijkt mij moeilijk. Welk soort internetverbinding hoop je daar aan te treffen? Snelheid/volume? Reken eens uit hoe lang het voor 1 foto duurt eer die geüpload is. Ik heb ooit backup gemaakt (jpgs van 2MB) op reis en de computer heeft de hele nacht bezig geweest om alles te versturen. Ik heb dat geen tweede keer gedaan.
      bye, Maurice
      https://on4bam.com/
      Nikon D7500

      Comment


      • #4
        Re: Rondreis Zuid-Amerika

        Bedankt voor de tips! Ik ga sowieso een harde schijf van 500gb meenemen. Zo'n oranje Lacie Rugged, die zijn blijkbaar het veiligste...

        En nemen jullie dan ook je laptop mee? Ik ben van plan om een tablet mee te nemen. Ik heb geen zin om die extra 2-3kg mee te zeulen...

        Comment


        • #5
          Re: Rondreis Zuid-Amerika

          Je zult even moeten kijken hoe je de foto's op je externe schijf gaat krijgen, via een (mini) laptop oid lijkt me dat geen probleem maar via een tablet...

          Comment


          • #6
            Re: Rondreis Zuid-Amerika

            Oorspronkelijk geplaatst door Reinier79 Bekijk bericht
            Je zult even moeten kijken hoe je de foto's op je externe schijf gaat krijgen, via een (mini) laptop oid lijkt me dat geen probleem maar via een tablet...
            Ja, daar heb ik ook al over nagedacht. Ik dacht er eerder aan om alles over te zetten in de hostels, internetcafés, ...

            Comment


            • #7
              Re: Rondreis Zuid-Amerika

              Oorspronkelijk geplaatst door VCN Bekijk bericht
              Ja, daar heb ik ook al over nagedacht. Ik dacht er eerder aan om alles over te zetten in de hostels, internetcafés, ...
              Met risico op een virus. Zou ik niet aanraden.
              Voor 4 maand zou je eens een voorzichtige raming moeten maken van het aantal foto's dat je zo neemt.
              Indien je alles in jpeg neemt dan investeer j best in een aantal geheugenkaarten met grote opslag (32 GB), in Raw zijn de bestanden groter en zal je allicht voor externe backup moeten zorgen.

              Zuid-Amerika is immens; de landen die je opsomt zijn fabelachtig mooi.
              In Bolivië is het zeker de moeite om minimaal een 4-daagse jeeptocht door Sud Lipez te laten organizeren; het kost wel wat, maar dit gebied is weergaloos mooi en letterlijk een hoogtepunt.
              Breng niet al te veel tijd door in grootsteden (Lima, Santiago,..), die slaan enkel een gat in je portemonnee, zijn een stuk minder veilig en er is niet zo heel veel te zien. Probeer vooral het in en rond de Andes te blijven; daar zijn de mooiste plaatsen. Zie zeker niet op om eens een wagen te huren (bvb in Noord-Argentinië), dan kom je sowieso op niet-toeristische plaatsen. Maar vergeet evenwel niet de highlights (Macchu Picchu), want die zijn ook niet bekend zonder reden. Een gezonde mix van de twee zal je een onvergetelijke reis bezorgen.
              En... oefen maar je Spaans, want zonder dit wordt het zeer lastig reizen.
              Minder glas dan vroeger, maar beter.

              Comment


              • #8
                Re: Rondreis Zuid-Amerika

                Vergeet zeker de Atacama-woestijn in Noord-Chili niet!!!!

                Comment


                • #9
                  Re: Rondreis Zuid-Amerika

                  Oorspronkelijk geplaatst door Roland Cuypers Bekijk bericht
                  Vergeet zeker de Atacama-woestijn in Noord-Chili niet!!!!
                  Staat zeker al op onze lijst

                  Bedankt allemaal voor de reacties!

                  Comment


                  • #10
                    Re: Rondreis Zuid-Amerika

                    Oorspronkelijk geplaatst door Roland Cuypers Bekijk bericht
                    Vergeet zeker de Atacama-woestijn in Noord-Chili niet!!!!
                    Inderdaad en aan de uiterste Noord-grens met Chili en Bolivië bevinden zich een aantal desolate parken die heel indrukwekkend zijn: Lauca NP, RN Las Vicunas, Chungara Lake... Je zal hier zeker geen toeristen zien, maar wel heel veel wildlife.
                    Je kan deze bezoeken door een pick-up truck te huren in Arica (4x4 niet noodzakelijk, maar wel een verhoogde as).
                    Minder glas dan vroeger, maar beter.

                    Comment

                    Working...
                    X