Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

slechte lichtmeting nikon d80

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • slechte lichtmeting nikon d80

    Hallo iedereen,

    Ik heb sinds enkele jaren een nikon d80. Nog geen problemen mee gehad tot daarnet. Op de stand manuele standen S, A, M en zelfs P krijg ik overbelichte foto's, in de stand automatisch is alles ok. Dus aan mijn lichtmeting kan het niet liggen. Ergens iets verkeerd ingesteld in mijn menu maar ik weet niet wat. Iemand een idee?

  • #2
    Re: slechte lichtmeting nikon d80

    Oorspronkelijk geplaatst door creatiefke Bekijk bericht
    Hallo iedereen,

    Ik heb sinds enkele jaren een nikon d80. Nog geen problemen mee gehad tot daarnet. Op de stand manuele standen S, A, M en zelfs P krijg ik overbelichte foto's, in de stand automatisch is alles ok. Dus aan mijn lichtmeting kan het niet liggen. Ergens iets verkeerd ingesteld in mijn menu maar ik weet niet wat. Iemand een idee?
    Ik weet niet waar welke knopjes staan bij de D80, maar vermoedelijk heeft het iets te maken met lichtcompensatie ( exposure values, EV )
    Check even hier: http://www.dpreview.com/reviews/nikond80/6 ; buttons> exposure compensation. Knopje rechts van je "On" knop.

    Walter
    D850

    Comment


    • #3
      Re: slechte lichtmeting nikon d80

      ik meen mij te herinneren dat de D80 inderdaad last had van overbelichting bij matrix meeting en dat je standaard maar beter een compensatie instelt... Let wel op hoe je je licht meet, spotmeeting, centre weight of matrix? Spotmeeting zou beter zijn... en manueel heeft natuurlijk geen enkel probleem... want dan is het niet het toestel, doch ben jij het die overbelicht...

      ik vond deze tip:
      I find that using the D80 in Aperture priority and full matrix metering I use a -0.7 exposure this helps get the image as close to what I am seeing and I use this setting around 95% of the time give that a go and see if it helps
      some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
      Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

      Comment


      • #4
        Re: slechte lichtmeting nikon d80

        Kijk ook eens naar de EV belichting niet op
        +5 staat ingesteld

        Comment


        • #5
          Re: slechte lichtmeting nikon d80

          Hallo,

          Als de EV op "teveel +" staat, dan zou dat toch ook overbelichting in de Auto stand geven, neen?

          Jaja
          Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
          Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

          Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

          Comment


          • #6
            Re: slechte lichtmeting nikon d80

            Oorspronkelijk geplaatst door jaja Bekijk bericht
            Hallo,

            Als de EV op "teveel +" staat, dan zou dat toch ook overbelichting in de Auto stand geven, neen?

            Jaja
            In P stand kun je zelfstandig dingen instellen. Deze instellingen worden niet gebruikt in automatisch mode daar regelt de camera alle instellingen zelf sluitertijd diafragma etc.

            Vriendelijke groet, jessey

            Comment

            Working...
            X