Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon kwaliteit...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon kwaliteit...

    Een hele tijd geleden koop ik mijn eerste digitale compact camera : Een Canon powershot A70. Een jaar of 5 later sterft deze met het Sony sensor syndroom. Wie de geschiedenis kent, weet dat toen zowat alle merken getroffen waren.
    Een kleine 2 jaar geleden koop ik een Canon Powershot S100 : een redelijk duur ding, maar naast mijn Olympus E-30 het perfecte "wandelcamera'tje". Vorig weekend zit ik in de Hoge Veluwe, en plots is het gedaan met foto'tjes nemen : "Lens error", en de lens blijft gewoon open staan. Niets meer mee te doen. Een kijkje op het internet leert dat dit een door Canon erkend probleem is, en normaal gratis wordt opgelost...

    Alleen : je koopt 2 dingen bij Canon, waarvan je hoopt dat ze degelijk zijn, beide vertonen een defect uit de fabriek. Is het echt zo moeilijk geworden om iets te maken dat werkt, en voor een redelijke termijn blijft werken ??? Minder dan 2 jaar is geen redelijke termijn. Nu : Canon zit al 2 generaties verder op die 2 jaar (dus nu de S120). Eigenlijk is dat geen goed teken...
    Groeten,

    Polleke

  • #2
    Re: Canon kwaliteit...

    goh, statistisch ongeluk?
    Mijn schoonzus koopt een nieuwe VW golf an vanaf dag één heeft die problemen (en die is een tikje duurder dan een camera) .. die is niet gemaakt op één maandagmorgen maar zeker op 4 of 5 .. zijn daarom alle VW's slecht?
    Ik heb Canon sinds 1967-8 en mijn FT-QL werkt nog steeds. Ik heb een 400D en een 40D en een A520 (en ikhad een G6) en na de QC calibratieperikelen van de 400D die uitgebreid werden bekommtarieerd op het net en die door Canon, ok schoorvoetend weliswaar, werden opgelost heb ik nooit nog problemen gehad. Ik hou mij aan Canon en Sony en ik ben daar dus behoorlijk tevreden over ttz YMMV

    Comment


    • #3
      Re: Canon kwaliteit...

      Een jaar of 6 geleden had ik eveneens een "gekend" sensor probleem met mijn PowerShot S1 IS, en deze is kostenloos vervangen door een... S5 IS , hoewel deze uit garantie was (3 jaar oud).
      Dus mij hoor je niet klagen.
      Voor de rest nog geen problemen gehad trouwens met geen van mijn andere Canons: A-1 (oud beestje), EOS 20D (toch ook weer meer dan 8 jaar oud) en S5 IS.
      Greetz Geert.
      Canon gerief...

      Comment


      • #4
        Re: Canon kwaliteit...

        De lensjes van een compactje gaan heel gemakkelijk stuk, en dat is niet alleen bij Canon.
        Ik heb ooit een Nikon Coolpix 880 gehad waarbij het lensje stuk ging, en dat was net buiten de garantieperiode.
        Ik heb die toen wel laten repareren, maar dat zou ik nu nooit meer doen omdat de kostprijs van die reparatie gewoon véél te duur was.
        Het vervangen van dat kleine plastieken tandwieltje was toen duurder dan een nieuwe ketting + tandwielen voor mijn Bandit 1200 ...

        Met Canon heb ik nog geen problemen gehad, buiten met de accu van de 1DX, de camera blijft aangeven dat die een kalibratie nodig heeft, en dat blijft zo nadat die bijna een hele dag in de lader heeft gezeten met de kalibratie-modus.
        De 5 jaar oude reserve-accu van de 1D MKIII kreeg vorige week ook in de cameramenu's een aanduiding dat die moest gekalibreerd worden, en dat lukt bij die accu wel.
        Dan weet ik nu eindelijk dat er niets mis is met de camera of de lader, het probleem zit in de accu zelf.
        Maar de accu werkt prima, na meer dan 2.000 foto's zit die nog aan 50% (als ik niet op het knopje van de lader druk, dan wordt ze wel gewoon geladen).
        De oude accu, die een iets lagere capaciteit heeft, die zat gisteren na 2320 foto's nog op 46%.
        Daarom denk ik dat er niets mis is met de lithium-ion cellen in de accu, maar wel met de chip die ze in hebben gestoken om het moeilijker te maken om "namaak" accu's te kunnen gebruiken.
        Het is dus hun eigen "beveiliging" tegen goedkope accu's die voor de problemen zorgt...

        Ik heb nog geen tijd gehad om die accu terug naar de winkel te brengen, maar nu ik ondertussen weet dat de oude accu wel alles doet zoals het moet kan ik ook in de winkel beter uitleggen waar het probleem zit.
        Als ze er geen nieuwe voor in de plaats geven (ze is iets meer dan een half jaar oud), dan koop ik geen nieuwe, maar blijf ik ze zo wel gebruiken, want ze werkt perfect (buiten de foutmelding in de camera, maar die zal ik dan wel negeren).
        Ik heb geen zin om 180 euro te betalen om een accu te vervangen die nog prima werkt...
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #6
          Re: Canon kwaliteit...

          Het gaat hier dus niet over nu en dan eens een camera'tje, maar zaken waarvoor Canon zelf een support-mededeling van moet doen (link).
          Die A70 had datzelfde probleem als de Powershots S1 IS (net als een hele serie andere toestellen van Canon en andere merken) : de Sony sensor die niet al te betrouwbaar was. De mijne was een 5 jaar oud, en de gratis herstelling werd geweigerd door Canon wegens te oud...
          Het is wel triestig dat Canon bij mij dus een 100% onbetrouwbaarheidscore haalt. Ze zullen wel niet allemaal slecht zijn, maar die S100 dus wel...
          Groeten,

          Polleke

          Comment


          • #7
            Re: Canon kwaliteit...

            Ze geven toe dat er een probleem is, en ze repareren de camera kosteloos, dat is toch niet slecht?
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #8
              Re: Canon kwaliteit...

              Indien zo tevreden over Olympus, waarom dan niet een compact kopen van Olympus? Blijf je met je beide camera's bij hetzelfde merk en heb je geen problemen met de slecht kwaliteit van Canon...
              Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

              Comment


              • #9
                Re: Canon kwaliteit...

                Oorspronkelijk geplaatst door Voltigeur Bekijk bericht
                Indien zo tevreden over Olympus, waarom dan niet een compact kopen van Olympus? Blijf je met je beide camera's bij hetzelfde merk en heb je geen problemen met de slecht kwaliteit van Canon...
                Ten eerste hoop je dat ze hun leven gebeterd hebben, en Olympus had niet het type camera dat ik wou. Dus dan neem je een van een ander merk in de veronderstelling dat dat degelijk is. Dat ze een fabrieksfout kosteloos repareren is inderdaad niet slecht, maar eigenlijk verwacht je beter... Zeker van een camera die niet direct tot de goedkoopste behoort...
                Blijkbaar moet je het als consument normaal vinden, dat de kwaliteitscontrole door de klant gebeurt...
                Groeten,

                Polleke

                Comment


                • #10
                  Re: Canon kwaliteit...

                  Ja, en vroeger kon je nog zeggen; we wachten een jaartje en dan zijn de kinderziektes eruit, maar dan is er tegenwoordig al lang het "nieuwe" model....
                  D800 en een goed glasservies

                  Comment


                  • #11
                    Re: Canon kwaliteit...

                    Als het goed is mag het ook eens geschreven worden.
                    Ik fotografeer reeds van in de 70tiger jaren met Canon body's en lenzen en heb nog nooit een probleem gehad . Nu voor het ogenblik een 60D en een G10.
                    Het enige 'probleem' dat ik ooit had was toen mijn toestel al fietsend op de kasseien donderde en hierna de lens wat naar rechts keek ipv recht vooruit .
                    En.....het enige wat perte totale was, was de lens, en daarvoor kan ik moeilijk Canon met de vinger wijzen.
                    De body daarna nog jaaaren gebruikt. Dus stevig materiaal hé . Maar al bij al toch geen aanrader dat vallen.
                    Ik had ooit nog de Powershot S40 (bijna 1.000 euro gekost !) en die wordt nu nog gebruikt.
                    Heb hem verkocht voor 20 euro aan iemand die z'n kinderen op vakantie ook wat kiekjes wilde laten maken.

                    PS Ik had en heb : Analoog Canon AE1 Program, Powershot S40, 50D, G10 en 6OD

                    Groetjes
                    Last edited by Guest17; 1 oktober 2013, 08:36. Reden: Powershot S40 bijgevoegd

                    Comment


                    • #12
                      Re: Canon kwaliteit...

                      Mijn Canon Powershot en Digital Ixus waren ook vrij snel kapot, gelukkig heb ik nog nooit problemen gehad met mijn dslr's.
                      Canon-man. Concerten en natuur.
                      Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

                      Comment


                      • #13
                        Re: Canon kwaliteit...

                        Canon A80 aangekocht 2003 -> overleden 2009 -> opgestaan uit de doden (lees: gratis hersteld door Canon, gekend probleem met sensor) 2010.
                        Wordt nu gebruikt door mijn dochter van 7 om vakantiekiekjes te maken.
                        Canon PowerShot A80 is back alive !!!

                        Comment


                        • #14
                          Re: Canon kwaliteit...

                          Oorspronkelijk geplaatst door Yuri Bekijk bericht
                          Canon A80 aangekocht 2003 -> overleden 2009 -> opgestaan uit de doden (lees: gratis hersteld door Canon, gekend probleem met sensor) 2010.
                          Wordt nu gebruikt door mijn dochter van 7 om vakantiekiekjes te maken.
                          Mijn A70 had ook dat probleem, maar dat hebben ze niet willen herstellen : blijkbaar was die 1 jaar oudere leeftijd van een A70 een zwaar probleem...
                          Groeten,

                          Polleke

                          Comment


                          • #15
                            Re: Canon kwaliteit...

                            Mijn Canon EF-S 17-85mm is ook al defect, eerst focus hunting enkel bij inzoomen en volledig open, later ook op 17mm.
                            Blijkbaar een gekend probleem van deze lens, de flexcable voor de IS en aperture aansturing gaat snel stuk bij veelvuldig in- en uitzoomen.
                            Imho een dikke designfout van Canon.

                            Comment

                            Working...
                            X