Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

aantal foto's met één batterij met Olympus OM-D E-M5 (en eventueel E-M1...)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • aantal foto's met één batterij met Olympus OM-D E-M5 (en eventueel E-M1...)

    Hoi,

    ik heb een vraag aan de OM-D E-M5 bezitters en gebruikers hier.
    Mochten er reeds ervaringen met de E-M1 zijn, zie ik die ook graag.
    Hoeveel foto’s maken jullie met één batterijvulling?
    Als je gebruik maakt van een grip, dan heb je 2 batterijen,dan zal het resultaat wel verdubbelen…
    Een zeer geacht blogger, Ming Thein, heeft bij zijn E-M1 test de getallen van 500 stuks gemeld.
    Met een uitschieter van 2300 stuks met één batterijvullingop de E-M5!!!
    Leuke man, die heer Thein, maar deze getallen lijken me ver boven de waardes die anderen halen.
    Vorig jaar, met m’n nieuwe E-M5 zat ik op zo’n 250 stuks, op één batterij.
    Nu kom ik niet verder dan 180, dan gaat ’t licht uit.
    Voor m’n gevoel zit er geen verschil tussen mijn 2 originelebatterijen als mijn 2 imitatie.
    Ik werk niet met een grip, dus altijd met één enkele batterij.
    Wat zijn jullie ervaringen?
    Bij voorbaat dank.
    Adrie


  • #2
    Re: aantal foto's met één batterij met Olympus OM-D E-M5 (en eventueel E-M1...)

    hetelfde, krap 200-220 opname's (zonder al teveel live vieuw), meer niet, 2300 lijkt me stug , mischien met 9 beelden p/sec een aantal serie's maken, dan wellicht, maar gewoon normaal gebruik rond de 200, echt of immitatie, maakt niet zoveel uit.
    Heb het over een EM-5.
    Mijn beste Foto moek nog trekke.

    Comment


    • #3
      Re: aantal foto's met één batterij met Olympus OM-D E-M5 (en eventueel E-M1...)

      Dat is een nadeel van de meeste compacte camera's (die Olympus is wel geen compactje).
      Binnen de beperkte afmetingen moet er ook nog ergens een plaatsje gevonden worden voor een accu, meestal blijft er dan alleen nog ruimte over voor een accu met een veel lagere capaciteit dan bij een grotere camera.

      Je zal dus altijd een aantal reserve accu's mee moeten nemen als je veel foto's wil maken.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: aantal foto's met één batterij met Olympus OM-D E-M5 (en eventueel E-M1...)

        Hier ook een gemiddelde van 250 foto's. Ik heb steeds een reserveaccu bij.
        Olympus OMD E5 + Pana 14 2.5 + Pana Leica 25 1.4 + Oly 45 1.8 + Oly 14-150 + Manfrotto 719B + Canon Selphy + Colorvision Spyder 2

        Comment


        • #5
          Re: aantal foto's met één batterij met Olympus OM-D E-M5 (en eventueel E-M1...)

          De mijne in de OMD-EM5 was afgelopen vrijdag na 10 uur fotograferen leeg, score 350 foto's, enkele filmpjes en regelmatig terugkijken onderweg.
          Sony en Olympus
          Fotoseries

          Comment


          • #6
            Re: aantal foto's met één batterij met Olympus OM-D E-M5 (en eventueel E-M1...)

            Hier ook van 't zelfde als de meeste hier. Zo tussen 200 en 350 maximaal, afhankelijk van hoeveel ik het grote display gebruik. 2300 lijkt mij ook schromelijk overdreven, dat haal ik met mijn 5DII zelfs lang niet eens
            www.indetailfotografie.nl

            Comment


            • #7
              Re: aantal foto's met één batterij met Olympus OM-D E-M5 (en eventueel E-M1...)

              Ik gebruik in hoofdzaak de elektronische zoeker en dan kan ik gerust de hele dag fotograferen met 1 batterij.

              groeten,


              pieter
              de wondere wereld van Yellow Duck

              Comment


              • #8
                Re: aantal foto's met één batterij met Olympus OM-D E-M5 (en eventueel E-M1...)

                Hier ook tussen 200 en 300 opnamen... afhankelijk van soort gebruik. Heb ook 2 imitaties (voor minder dan 15€ het stuk) en deze doen het even goed (voorlopig alleszins, ongeveer een half jaar in gebruik nu).
                Olympus OM-D EM-5 + wat glas

                Comment


                • #9
                  Re: aantal foto's met één batterij met Olympus OM-D E-M5 (en eventueel E-M1...)

                  Ik ben het ermee eens dat de meesten hier tussen 150 en 300 shots halen lijkt me realistisch, hier idem.
                  Als je u previews van gemaakte opname's halveert of zelfs volledig overslaat en niet in je menus's scrolt, dan zal die 500 wel haalbaar zijn.
                  Aan de batterij van de OMD zal het niet liggen want die heeft een vrij hoge capaciteit.

                  Een EVF of LCD verbruikt nu eenmaal energie en een vergelijking maken met een DSLR is niet fair.
                  Gebruik je het LCD schermpje achteraan van je DSLR dan zal het aantal schots ook sterk reduceren.

                  Het verbruik word ook nog eens sterk verhoogd als de OMD tegen je lichaam hangt waardoor de EVF geactiveerd blijft via de automatische sensor.
                  Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                  Comment


                  • #10
                    Re: aantal foto's met één batterij met Olympus OM-D E-M5 (en eventueel E-M1...)

                    Hoi,

                    ik weer.
                    Dank u allen voor de reacties. Ik denk, leerzaam voor allen.
                    Nu had ik een webpagina ontdekt van Steve Huff. Ooooh die kennen we al, hoor ik jullie denken...
                    Deze : http://www.stevehuffphoto.com/2012/1...y-jim-huffman/
                    Die had na infoaanvraag ook wat energiebesparende tips van Olympus gekregen... Een leerzaam stukje wat onder de volleybalfoto's staat.

                    Nu zijn er natuurlijk beroemde mensen die vanalles testen en daar interessante (soms...) verhalen over schrijven.
                    Maar ook (iets...?) minder beroemde mensen doen dat heel af en toe. IK... tenminste nu.
                    Deze ochtend heb ik mijn E-M5'je voorzien van een vers opgelade batterij.
                    En op m'n gemak vanuit m'n luie stoel zoveel mogelijk foto's getrokken.
                    Ik heb de foto's gemaakt in de grofste vorm, LSF + RAW.
                    Regelmatig heb ik het LCD scherm gebruikt om terug te kijken.
                    Regelmatig instellingen veranderd zoals diafragma, ISO en witbalans.
                    De meeste foto's vanaf statief gemaakt, LCD standaard uit, vinger voor het EVF sensortje gehouden(zodat ie iedere keer aan gaat).
                    Ook vele vanuit de hand, zodat het IS systeem z'n werk moet doen. En met regelmaat vanuit live view geschoten.
                    Tijdens de laatste pakweg 150 foto's ook regelmatig in het menu bij de instellingen geweest om daar ook stroom mee te gebruiken.
                    Dat doen we tijdens normaal gebruik ook.

                    Nu begint het licht trommelgeroffel...
                    Ik heb het kaartje volgeschoten met één batterijvulling, 664 stuks!!!
                    Het kaartje vol en pas de laatste 40 foto's knippert m'n batterij indicator op het laatste vakje...
                    De batterij is nog niet volledig leeg.
                    ik ben een tevreden man.

                    Is het EVF ook een stroomverbruiker misschien verslinder...?
                    Die gaat/blijft namelijk aan zodra je camera aan je zij hangt. Dit schreef E-M5 collega Funcky ook reeds, hierboven.
                    Ik ga de camera voortaan zoveel mogelijk compleet uit zetten.
                    Kijken of ik in de praktijk ook goede aantallen haal, al hoeft dát niet een dikke 650 stuks te zijn...
                    Ik ben al met een kleiner aantal tevreden en zeer tevreden over mijn E-M5

                    Groet.
                    Adrie

                    Comment


                    • #11
                      Re: aantal foto's met één batterij met Olympus OM-D E-M5 (en eventueel E-M1...)

                      Zijn dat dan 332 foto's in LSF & 332 stuks in RAW, of 664 in RAW+664 in LSF?

                      Ik ben altijd benieuwd naar jullie standaard-instellingen, fotomodus, beeldratio, Af-modus, AEL/AFL, knopfuncties, C-release, Ev-trap, ruisonderdr., ruisfilter, ISO stap, ISO-auto set, pixel-instellingen, WB warme kleur, enz...
                      We zitten hier weliswaar met dezelfde sensor maar in een ander toestel. (EPL5)

                      Comment


                      • #12
                        Re: aantal foto's met één batterij met Olympus OM-D E-M5 (en eventueel E-M1...)

                        Hoi,

                        664 foto's zowel in LSF als in Raw... dus 664 JPG's én 664 ORF's
                        Er zat vrij veel lucht in de vele dezelfde foto's welke ik getrokken heb.
                        Foto's met meer verschillende kleuren en contrasten gebruiken meer geheugen.
                        Mijn geheugenkaart is 16 Gb groot. Normaal geeft de camera daar iets van 530 foto's voor.
                        En wat de andere instellingen betreft... ik gebruik over het algemeen de diafragma voorkeuze (A) stand.
                        Bij foto's op snelheid (straaljager, auto, motor) sluitertijd voorkeuze (S) stand.
                        Bij gebruik van m'n flitser (standaard of FL36) manueel, de M stand.
                        Resolutie, zo groot mogelijk. Large Super Fine + RAW.
                        Soms gebruik ik alleen de JPG beelden, maar in moeilijkere lichtsituaties gebruik ik liever de RAW versies.
                        AF heb ik op S-AF + MF staan. Één maal scherpstellen + manueel.
                        De rest grotendeels fabrieksstandaard, als ik me niet vergis.
                        Maar ik kan dat op dit moment niet controleren, het spul zit reeds in mijn koffer om morgenochtend naar Italië te vliegen...
                        Zodra ik over een week terug ben, kan ik ook meteen melden hoe het in de praktijk uitgepakt heeft... denk ik...

                        Adrie
                        Last edited by adrie; 11 oktober 2013, 16:05.

                        Comment


                        • #13
                          Re: aantal foto's met één batterij met Olympus OM-D E-M5 (en eventueel E-M1...)

                          Hoi,

                          Ik weer... nu vanuit zuid Italië, vanaf m'n vakantieadres.
                          Gisteren had ik mijn eerste volle batterij hier leeggeschoten.
                          Natuurlijk veel instellingen gewijzigd en meer regelmaat het lcd scherm gebruikt.
                          De batterij had er genoeg van met 470 plaatjes op den teller!!
                          (470 van zowel JPG als ORF)
                          Dus gewoon, zoals bij een compactcamera, na iedere foto de camera af zetten.
                          De EVF verbruikt toch wel veel stroom, als ik voorheen nog geen 200 foto's kon maken.
                          Ik hoop dat dit een leermoment voor ieder is, voor mij in ieder geval wel.
                          Nu ga ik weer genieten... sorry... De zon schijnt reeds en er wordt 25 graden verwacht.

                          Adrie

                          Comment

                          Working...
                          X