Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kesselse Hei

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Kesselse Hei

    Vandaag al eens een vroege herfstwandeling gaan maken, en al een familie paddestoelen gezien



    Exposure 0.025 sec (1/40)
    Aperture f/5.6
    Focal Length 50 mm
    ISO Speed 200


    IZ.
    Last edited by Izzy HaveMercy; 29 september 2013, 19:15. Reden: EXIF info bijgevoegd
    For Greater Good - Ambient Music for the Masses

    Canon 600 D - EF-S 18–55mm IS STM - 50 mm 1.8 - EF-S 10-22 mm - EF 35mm f/2.0

  • #2
    Re: Kesselse Hei

    Terug een tekort van scherpte en een onrustige BG. Statief?
    Als je meer advies wil zou je toch telkens brandpunt, diafragma, sluitertijd en iso moeten vermelden.
    mvg,
    Eddy
    Smaken verschillen

    Comment


    • #3
      Re: Kesselse Hei

      Geen statief neen, plat op de grond.

      Zal EXIF info bijvoegen.

      IZ.
      For Greater Good - Ambient Music for the Masses

      Canon 600 D - EF-S 18–55mm IS STM - 50 mm 1.8 - EF-S 10-22 mm - EF 35mm f/2.0

      Comment


      • #4
        Re: Kesselse Hei

        Ik was nu op stap met mijn 50 mm lens, misschien toch geen goede keuze hiervoor?
        Voor de drukke achtergrond een ondiepere DOF gebruiken? De achterste paddestoelen staan er ook al onscherp op nu.

        Er is veel, enorm veel om in het begin achter je kiezen te krijgen dus suggesties zijn welkom.

        IZ.
        For Greater Good - Ambient Music for the Masses

        Canon 600 D - EF-S 18–55mm IS STM - 50 mm 1.8 - EF-S 10-22 mm - EF 35mm f/2.0

        Comment


        • #5
          Re: Kesselse Hei

          Dubbele post
          For Greater Good - Ambient Music for the Masses

          Canon 600 D - EF-S 18–55mm IS STM - 50 mm 1.8 - EF-S 10-22 mm - EF 35mm f/2.0

          Comment


          • #6
            Re: Kesselse Hei

            Focus ligt te veel vooraan, vergelijkbaar als bij een gezicht op het puntje van de neus scherpstellen.
            Je kan in dit geval hetzij manueel scherpstellen, hetzij scherpstellen op een punt met dezelfde afstand als het midden van de paddestoelen (eigenlijk 1/3, zodat je de dof optimaal gebruikt -> 1/3 voor het scherpstelpunt, 2/3 erachter).
            D7000/D600 + Nikkor, Tamron, Tokina, Sigma, Kenko, Metz

            Comment


            • #7
              Re: Kesselse Hei

              Dus eigenlijk de focus, en daarmee het DOF-gebied opschuiven naar achter. Dan gaat mijn 'onrustige' achtergrond ook wel meer in de belangstelling komen, dus diafragma ga ik dan ook nog moeten aanpassen om de achtergrond nog wat waziger te maken?

              IZ.
              For Greater Good - Ambient Music for the Masses

              Canon 600 D - EF-S 18–55mm IS STM - 50 mm 1.8 - EF-S 10-22 mm - EF 35mm f/2.0

              Comment


              • #8
                Re: Kesselse Hei

                Oorspronkelijk geplaatst door Izzy HaveMercy Bekijk bericht
                Dus eigenlijk de focus, en daarmee het DOF-gebied opschuiven naar achter. ,
                dus diafragma ga ik dan ook nog moeten aanpassen om de achtergrond nog wat waziger te maken?.
                Depth of field and hyperfocal distance calculator

                grt,bouk.
                wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                Comment


                • #9
                  Re: Kesselse Hei

                  Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                  Thanks Bouk! Dat ziet er een tabel uit om thuis op de livingtafel eens vanalles mee uit te proberen... blijkbaar zit mijn scherpte nooit op de juiste plaats, oefenen dan maar en begrijpen wat er juist gebeurt. Die tabel laat goed zien wat er juist gebeurt als je een deel factoren gaat veranderen.

                  IZ.
                  For Greater Good - Ambient Music for the Masses

                  Canon 600 D - EF-S 18–55mm IS STM - 50 mm 1.8 - EF-S 10-22 mm - EF 35mm f/2.0

                  Comment


                  • #10
                    Re: Kesselse Hei

                    De afstand tot de achtergrond is heel groot in verhouding met de afstand tot je onderwerp, het scherpstelpunt wat verder leggen gaat de achtergrond nauwelijks beïnvloeden. Je kan ook het diafragma wat meer sluiten om meer scherptediepte te krijgen, maar dan krijg je zowel meer scherpte naar achter als naar voor. De paddestoel zal er dan volledig scherp op staan, maar de voorgrond ook.

                    Wanneer je met beperkte scherptediepte een foto maakt van een onderwerp met veel diepte (eigenlijk altijd, maar met weinig dof valt het meer op), moet je er mee rekening houden waar je het scherpstelpunt legt. Men legt dit te vaak vooraan waardoor je een deel van de voorgrond scherp hebt, wat niet slecht is, maar het onderwerp vanaf het midden al onscherp is. Je moet hierbij spelen met het diafragma en met het scherpstelpunt om een optimaal beeld te krijgen. Optimaal heet dan dat er net iets van de voorgrond scherp is en net iets van het onderwerp (achteraan) onscherp is.

                    In dit geval stond je als fotograaf natuurlijk wel onder druk (als je te lang blijft liggen komt de kou/nattigheid door je kleren)

                    Met dit alles wil ik niet zeggen dat het geen goeie foto is. Je hebt terecht gezien dat hier iets vast te leggen viel dat de moeite is (kleur, contract, diepte).

                    Je mag ook gerust de omgeving wat opkuisen of aanpassen. De spikkels op de paddestoelen moeten zeker blijven, het blad dat tussen de paddestoelen steekt en het gras ook. Deze zorgen voor kleur en contrast. Maar het blad dat achter het mos omhoog steekt had je kunnen wegnemen. De regel is dat je niets van de natuur beschadigd.
                    En na dat je dit alles had gedaan had je nog 20min. moeten blijven liggen wachten tot dat spinnetje terug op een mooie plek zat . Het leven van een fotograaf is niet gemakkelijk.
                    D7000/D600 + Nikkor, Tamron, Tokina, Sigma, Kenko, Metz

                    Comment


                    • #11
                      Re: Kesselse Hei

                      Oorspronkelijk geplaatst door cojon Bekijk bericht
                      De afstand tot de achtergrond is heel groot in verhouding met de afstand tot je onderwerp, het scherpstelpunt wat verder leggen gaat de achtergrond nauwelijks beïnvloeden. Je kan ook het diafragma wat meer sluiten om meer scherptediepte te krijgen, maar dan krijg je zowel meer scherpte naar achter als naar voor. De paddestoel zal er dan volledig scherp op staan, maar de voorgrond ook.

                      Wanneer je met beperkte scherptediepte een foto maakt van een onderwerp met veel diepte (eigenlijk altijd, maar met weinig dof valt het meer op), moet je er mee rekening houden waar je het scherpstelpunt legt. Men legt dit te vaak vooraan waardoor je een deel van de voorgrond scherp hebt, wat niet slecht is, maar het onderwerp vanaf het midden al onscherp is. Je moet hierbij spelen met het diafragma en met het scherpstelpunt om een optimaal beeld te krijgen. Optimaal heet dan dat er net iets van de voorgrond scherp is en net iets van het onderwerp (achteraan) onscherp is.

                      In dit geval stond je als fotograaf natuurlijk wel onder druk (als je te lang blijft liggen komt de kou/nattigheid door je kleren)

                      Met dit alles wil ik niet zeggen dat het geen goeie foto is. Je hebt terecht gezien dat hier iets vast te leggen viel dat de moeite is (kleur, contract, diepte).

                      Je mag ook gerust de omgeving wat opkuisen of aanpassen. De spikkels op de paddestoelen moeten zeker blijven, het blad dat tussen de paddestoelen steekt en het gras ook. Deze zorgen voor kleur en contrast. Maar het blad dat achter het mos omhoog steekt had je kunnen wegnemen. De regel is dat je niets van de natuur beschadigd.
                      En na dat je dit alles had gedaan had je nog 20min. moeten blijven liggen wachten tot dat spinnetje terug op een mooie plek zat . Het leven van een fotograaf is niet gemakkelijk.
                      Om op dat laatste te reageren.... die 20 minuten had ik inderdaad kunnen wachten, maar de dochter was mee, en dat is niet echt een goed idee om RUSTIG foto's te trekken!
                      Alhoewel ze op haar bijna-zes jaar de nieuwe hobby van papa wel begrijpt en vaak veel geduld heeft als ik op de grond lig te wachten op een goed schot.

                      Ik had de omgeving al wel wat 'opgeruimd' , maar dat ene blad had je idd. gelijk in. Dat mocht misschien ook nog weg.

                      En vooral, ja, die DOF, focuspunt, diafragma, ik heb de theorie wel grotendeels beet, maar in praktijk is het soms nog zoeken, en vooral als je met mensen bezig bent, die zitten niet altijd te wachten tot je al die regeltjes in je hoofd even hebt nagecalculeerd. Zeker de dochter niet.

                      Maar we geraken er wel, practice, practice...

                      En de kou viel gisteren best mee, het was een aangename dag in onze geliefde Kempense Zandbak!

                      Bedankt voor je uitgebreide uitleg, Cojon, daar heb ik veel hulp aan!

                      IZ.
                      For Greater Good - Ambient Music for the Masses

                      Canon 600 D - EF-S 18–55mm IS STM - 50 mm 1.8 - EF-S 10-22 mm - EF 35mm f/2.0

                      Comment


                      • #12
                        Re: Kesselse Hei

                        Vooral de techniek gebruiken van focussen (ontspanner half indrukken) en herkadreren (focus niet op continue).
                        Los je de onspanner, dan moet je opnieuw naar je focuspunt.

                        Je kan trouwens hetzelfde doen met belichting (AE-lock) maar dan moet je kunnen inschatten hoeveel licht je juist wil en van waar je dit kan 'kopiëren'.
                        D7000/D600 + Nikkor, Tamron, Tokina, Sigma, Kenko, Metz

                        Comment

                        Working...
                        X