Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

watervallen fotograferen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • watervallen fotograferen

    Beste

    welke van de 2 filters passen het best om watervallen te fotograferen?

    als je 1 van deze moet kiezen?

    Pola of nd filter

    alvast bedankt voor de reacties.

    mvg
    Last edited by svanma; 29 september 2013, 17:22.
    Canon EOS 550D // 15-85mm IS

  • #2
    Re: watervallen fotograferen

    Euh....

    Van welke twee filters?

    Hangt er vanaf wat je wil bereiken. Als je vloeiend water wil werk je met een ND filter om je tijd langer te maken, als je de kracht en snelheid van het water wil zien kun je best het beeld 'bevriezen' door een korte tijd. Een polarisatiefilter zal het contrast zelfs nog verhogen.

    Aangezien ik geen keuze kan maken wegens geen filters in je vraagstelling....
    Canon EOS R6 systeemcamera met RF 50 1.8 STM + RF 25-105 F/4 IS 'L' USM, + EF-RF-adapters en een paar heel goede EF 'L' objectieven

    Comment


    • #3
      Re: watervallen fotograferen

      Van welk 2 ?

      Peter

      Comment


      • #4
        Re: watervallen fotograferen

        Fout rechtgezet xp
        Canon EOS 550D // 15-85mm IS

        Comment


        • #5
          Re: watervallen fotograferen

          Hangt ook af van de (licht-)omstandigheden.
          Ik zou trouwens géén filter gebruiken.
          Rinus

          Comment


          • #6
            Re: watervallen fotograferen

            Beide ...
            Je kan er best eens mee experimenteren ..
            Bij een ND filter altijd statief gebruiken bij bvb. f11 en ISO 100 of 200 (langere sluitertijd) ..

            grts Peter
            grts Peter
            BD1754BE / Body & glass

            Comment


            • #7
              Re: watervallen fotograferen

              @ Rinus: ik kan je volgen voor de 'bevroren' beelden, maar de effecten van een ND-filter op bewegend water zijn soms spectaculair.

              Met pol filter kun je een deel reflectie vermijden en zo veel dieper in het stromend water kijken. Kan mooie details en achtergronden tevoorschijn toveren die je anders nooit op beeld gekregen had.
              Ik heb ze beiden en naargelang de bedoeling experimenteer ik graag met hetzij de circ pol, hetzij de ND filter. Enige filter die ik links laat liggen is een UV filter.
              Nu nog aan het overwegen voor een grijsfilterset...
              Canon EOS R6 systeemcamera met RF 50 1.8 STM + RF 25-105 F/4 IS 'L' USM, + EF-RF-adapters en een paar heel goede EF 'L' objectieven

              Comment


              • #8
                Re: watervallen fotograferen

                Als je watervallen gaat fotograferen en :
                - je wil 'melkwater' bekomen, dan de ND met statief
                - wil je de waterbeweging daarentegen bevriezen, dan geen filter of eventueel een circ.pol. om de reflectie van het water, de bladeren van de bomen enz.... wat te verminderen
                Voor dat melkwater heb je voor- en tegenstanders.
                Ik ben tegenstander omdat het niet natuurlijk oogt en je het in werkelijkheid nooit op die manier ziet.
                Voorstanders zullen wel een andere uitleg hebben waarom zij het dan juist mooi vinden.
                Groetjes

                Comment


                • #9
                  Re: watervallen fotograferen

                  je kan ze gerust alle 2 op elkaar gebruiken
                  Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: watervallen fotograferen

                    Advies kijk eens op de onderstaande website voor uitleg over deze filters.

                    Comment


                    • #11
                      Re: watervallen fotograferen

                      Als je een polarisatiefilter gebruikt in de ardennen bv kan je de bodem van de beekjes zien en zie je die lelijke reflectie in het water zo verdwijnen. Door de relatief grote snelheid van het water ( van een waterval ) en het weinige licht ( door de bomen ) kom je met een polarisatiefilter ruim toe om een lange sluitertijd te gebruiken. 1/2 sec of 1" is meestal al meer dan genoeg voor een waterval. Maar dan krijg je witte streepjes in de beek ( waar het water in valt ) een beetje schuim... en die veroorzaken kleine witte streepjes en die zijn niet zo mooi. Daarom heb je soms een veel langere sluitertijd nodig, en dan heb je die nd filter ook nodig.
                      Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

                      Comment

                      Working...
                      X