Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Is er iets mis met mijn toestel?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Is er iets mis met mijn toestel?

    Hallo,

    Ik heb onlangs een digitaal fototoestel gekocht om de nakende geboorte van m' n zoontje vast te leggen. Nu ben ik natuurlijk testfoto' s gaan maken. Nu merk ik echter op dat op mijn foto' s lijnen die normaal recht horen te zijn krom zijn op de foto. Ik heb zo' n testfoto hieronder geplaatst. Is dit een probleem met het toestel of ligt het gewoon aan mij? De foto is genomen op zo' n drie meter afstand.
    toestel: Sony DSC-V1

    Alvast bedankt voor de hulp,

    Peter



    EDIT door de moderator: de foto is omgezet naar een link wegens véél te groot (max200Kb). Deze foto is 1,6 Mb.


  • #2
    Volgens mij is je bestand een tikkeltje te groot om hier te plaatsen...

    Comment


    • #3
      Kun je ook even aangeven op welke brandpuntsafstand dit genomen is? Als je hier de lens op de kortste of langste brandpuntsafstand (zijnde ofwel helemaal niet ingezoomd, ofwel volledig ingezoomd) gebruikt hebt, dan kun je dit verschijnsel idd krijgen. Dat is een gevolg van de bouw van de lens...
      Nu weet ik wel niet of dat een bekend verschijnsel is of niet bij jouw type toestel...

      Dit komt trouwens ook voor met lenzen die meer kosten dan jouw toestel (inclusief toebehoren)... Enkel om aan te duiden dat er nog zijn die dit verschijnsel meemaken. Komt trouwens het meest voor bij lenzen die breed gaan (kleine brandpuntsafstand...)
      Canon 10D, glass, flashes & extra's
      Fuji S602Z & extra's
      www.CooMa.be BD0176BE

      Comment


      • #4
        Wel die foto is genomen met de lens helemaal uitgezoomed. nu heb ik dat eens geprobeerd met een helemaal ingezoomede foto en daar lijkt dat inderdaad minder te zijn. Dan zou dat dus normaal kunnen zijn?

        Sorry voor de grote van de foto. Maar het bestand staat op mijn webserver (het is een link)

        Comment


        • #5
          Dit effect heet barrel distortion. Je vindt meer uitleg op:
          http://www.dpreview.com/learn/?/Glossary/Optical/Barrel_Distortion_01.htm

          Dezelfde website heeft je fototoestel ook eens getest op deze effecten en de resultaten staan hier:
          http://www.dpreview.com/reviews/sonydscv1/page14.asp

          Maak dezelfde foto eens opnieuw, maar ga nu wat verder achteruit staan (als het kan). Je zal dan zien dat die vervorming minder is. Je hebt bij deze foto een brandpuntsafstand van 7.6mm gebruikt (dat is bijna volledig uitgezoomd voor je toestel), en dat verklaart ook meteen waarom het effect zo duidelijk aanwezig is. Als je meer inzoomt heb je er ook minder last van.

          Je kan natuurlijk ook altijd via fotobewerking dit effect teniet doen. Daarover vindt je meer informatie hier:
          http://www.dpreview.com/learn/?/Image_Techniques/Barrel_Distortion_Correction_01.htm

          ps: je zal de foto toch moeten verkleinen, anders zal hij niet lang zichtbaar blijven hier
          D600 | Nikkor 50mm | Nikkor 18-200mm | Sigma 10-20mm

          Comment


          • #6
            Het effect dat je omschrijft is inderdaad volkomen normaal. Vervelend verschijnsel dat je nou eenmaal hebt met lenzen. En de ene lens heeft dat meer als de andere. Ik neem aan dat de foto zonder flits genomen is? De scherpte laat namelijk nogal wat te wensen over. Ik neem aan dat dit bewegingsonscherpte is omdat het ook niet al te licht op de foto is en dat dit met een flits of wat meer licht op te lossen is...

            Comment


            • #7
              Bedankt voor de hulp allemaal.
              Sorry voor de grootte van de foto, goed dat jullie er een link van gemaakt hebben. Ik zal dit de volgende keer ook doen.

              bedankt,

              Peter

              Comment


              • #8
                Bedankt voor de hulp allemaal
                Geen probleem, daarvoor is BD er
                D600 | Nikkor 50mm | Nikkor 18-200mm | Sigma 10-20mm

                Comment

                Working...
                X