Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

De wijde wereld in

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • De wijde wereld in

    Een ander voorbeeld van hetzelfde probleem, child-modus, geen nabewerking, alleen is het rood hier minder storend.. :



    de originele versie:




    Hierbij het beloofde voorbeeld:

    Last edited by jolax; 27 september 2013, 17:09. Reden: toevoeging originele foto + extra voorbeeld childmodus

  • #2
    Re: De wijde wereld in

    Hoi

    Wat me meteen op valt is dat hij behoorlijk scheef staat. Daardoor ga ik zoeken naar een punt om me spreekwoordelijk aan vast te kunnen houden. Het volgende wat me dan opvalt is de aanwezigheid van een hoop onrustige lijnen. Waardoor ik eigenlijk moeilijk rust kan vinden en steeds van de twee kinderen afgeleid wordt. Ik vind het ook persoonlijk nooit werken om boven je modellen ongeveer net zo veel ruimte aan te houden als eronder. Ik zou dan een duidelijke keuze maken.
    Dit heeft puur met de compositie te maken los van de techniek.

    Ik weet niet zo goed wat je met de nabewerking gedaan hebt, maar de 2 modelletjes in je foto lijken wel licht te geven. Dit is echt een voorbeeld van overbewerking. Of verkeerde volgorde van toepassen.

    Ik vind het idee heel leuk het contrast tussen jong zijn en nog steeds jong zijn maar wel ouder worden...
    Het is niet m'n bedoeling je af te kraken of aan te vallen maar ik hoop dat ik je al een beetje heb kunnen helpen. Door je bewerking kan ik over techniek weinig zeggen want ik heb het vermoeden dat er flink met het licht gerommeld is in de nabewerking.

    Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

    Comment


    • #3
      Re: De wijde wereld in

      Nu ik jouw mening en die van d_oracle gelezen heb ivm de scheefstand kan ik niet begrijpen dat ik dit niet zag. Een tip die ik alvast niet meer zal vergeten.
      De aanwezigheid van de onrustige lijnen vind ik net een voordeel aan de foto, maar dat blijft ieder zijn voorkeur.

      De ruimte boven de modellen had ik bij de meeste van de 4/5 bewerkingen ongelijk gemaakt zoals je zei, waarom hier niet, noem het examenstress.. :-)

      Dan komen we op de bewerking. Om mijn uitleg te illustreren aan de hand van een voorbeeld voeg ik als het goed is, de originele foto (recht van het toestel) hier aan toe. Zoals gezegd: het gebrek aan techniek. Deze foto is genomen in de child-stand, waardoor de kleuren eigenlijk te fel staan, en zeker bij de rode broek. Simpelweg omdat ik nog niet goed genoeg ben in het manueel instellen van de standen. Zoals je ziet is er praktisch geen nabewerking geweest. Versterkt en een cross processing filter er over..

      Ik voel me helemaal niet afgekraakt, integendeel. Ik heb weer iets bijgeleerd.


      toevoeging:

      Ik heb bovenaan een ander voorbeeld toegevoegd ivm de child-stand.
      Last edited by jolax; 27 september 2013, 17:08. Reden: toevoeging

      Comment


      • #4
        Re: De wijde wereld in

        Hoi,

        Ik waardeer het dat mensen gewoon eerlijk kunnen zijn. Daar komen we samen het verste mee. Ik heb ook het liefst dat mensen mijn werk en kunnen op een eerlijke manier beoordelen.

        Ik maak uit je bericht op dat je in .JPEG fotografeert. Daar is in principe niks mis mee. Maar dan moet je in je camera alles op orde stellen. Denk dan aan je beeldinstellingen qua kleur, contrast en verscheping e.d. Maar ook de oo zo belangrijke en onderschatte witbalans. Nou heeft Nikon wel een hele goede automatische witbalans over het algemeen. Die wanneer je in RAW werkt best als uitgangspunt kunt gebruiken, echter als je in .JPEG fotografeert is het niet mogelijk de witbalans op de manier aan te passen hoe dat in een RAW bestand kan. Dus zul je hem echt handmatig moeten installen of met een stuk wit papier of grijskaart meten.

        Daarbij kun je in RAW ook iets meer met je belichting spelen in je RAW bewerkingsprogramma, omdat je iets meer informatie hebt om mee te werken.

        Wat ik zie heeft dus achteraf niet met een hele foutieve belichting te maken, maar met de overbewerking van het .JPEG bestand. Want hij is echt zwaar bewerkt. De cross-processing heeft het onderste uit de kan gehaald wat er in het bestandje beschikbaar is en dat is echt te zien.
        Als je deze in RAW gemaakt had en had geëxporteerd in 16bits/kanaal AdobeRGB was er waarschijnlijk niks aan de hand geweest.

        Ik zou als ik jou was het volgende doen, zoek eens in Google:

        - Wat is licht
        - Wat is kleur
        - Wat doet diafragma
        - Wat doet sluitertijd
        - Belichtingsdriehoek fotografie (met ISO)
        - Wat is witbalans
        - Wat is een RAW bestand

        - kinderfotografie
        - newborn fotografie


        Je zou ook hier eens wat kunnen lezen, simpele en goede artikelen waar doorgaans alleen waarheden in beschreven staan:


        Dan zou ik me even richten op de 'basiscursus'.

        Comment


        • #5
          Re: De wijde wereld in

          Oorspronkelijk geplaatst door jolax Bekijk bericht
          Nu ik jouw mening en die van d_oracle gelezen heb ivm de scheefstand kan ik niet begrijpen dat ik dit niet zag. Een tip die ik alvast niet meer zal vergeten.
          De aanwezigheid van de onrustige lijnen vind ik net een voordeel aan de foto, maar dat blijft ieder zijn voorkeur.

          De ruimte boven de modellen had ik bij de meeste van de 4/5 bewerkingen ongelijk gemaakt zoals je zei, waarom hier niet, noem het examenstress.. :-)

          Dan komen we op de bewerking. Om mijn uitleg te illustreren aan de hand van een voorbeeld voeg ik als het goed is, de originele foto (recht van het toestel) hier aan toe. Zoals gezegd: het gebrek aan techniek. Deze foto is genomen in de child-stand, waardoor de kleuren eigenlijk te fel staan, en zeker bij de rode broek. Simpelweg omdat ik nog niet goed genoeg ben in het manueel instellen van de standen. Zoals je ziet is er praktisch geen nabewerking geweest. Versterkt en een cross processing filter er over..

          Ik voel me helemaal niet afgekraakt, integendeel. Ik heb weer iets bijgeleerd.


          toevoeging:

          Ik heb bovenaan een ander voorbeeld toegevoegd ivm de child-stand.
          Ik denk dat je niet vermoed hoeveel bewerking je hier hebt toegepast.
          Hier is toch wel duidelijk dat deze twee foto totaal anders zijn wat betreft kleur, contrast, brightness,

          Voor je u aan crossprocecing en andere bewerkingen waagt, probeer eerst de basis technieken goed toe te passen.
          Dat begint met de scherpte. Als de scherpte niet goed zit dan kan je al direkt uw foto in de vuilbak kippereren. Scherpte wil ook zeggen DOF of scherptediepte.
          Je scherpte moet ook op de goede plaats zitten. Er moet ook de juiste hoeveelheid scherpte zijn. Dit alles vind ik niet terug in jefoto. Daar een sausje van cross processing overgieten maakt het alleen maar erger. Dus ik vrees, wat mij betreft, dat je deze foto mag in de vuilbak kipperen.

          Afstand boven en onder. Ik vindt dat je dat goed gedaan hebt. Onder is er genoeg ruimte om de foto diepte te geven en boven is er meer dan voldoende. Hoger en de kinderen zouden in de diepte verdwijnen en daardoor zou het platform het onderwerp worden. Zou je het kader lager maken, dan kan het zijn wanneer zij omhoog springen met hun hoofd tegen het kader knallen en je wet maar nooit met de kinderen.

          Ik heb dus niet veel goeds over Kwa compo zit je er boenk op. Die schaduw die voor mij het kwade voorstelt dat wegtrekt of juist meer zal worden. Dramatische gezichtsuitdrukking, waaruit ik kan afleiden te samen met het litteken dat de jongen ernstig ziek is, of dat hij juist iets heeft uitgespookt en is betrapt. Het lidteken brengt hier grote twijfelsde foto te vertellen, maar ik denk niet dat je beseft welk een foto je hebt geplaatst als vb, dus het kindergezicht.
          Dramatisch, hartverscheurend (wat mischien hier geen goede woordkeuze is),medelij wekend enz. Ik vind dit een fantastisch goede foto waar ik op technische gebied niets over te zeggen heb.
          Het lidteken brengt deze foto op een slappe koord, waar je alle kanten mee op kunt. Eerste gevoel is medelijden, komen daarbij nog de droevige ogen en mond en ik denk direkt aan het ergste wat zijn gezondheid betreft. mijn vaderinstinct wordt dan getriggerd waarbij ik dan denk, gelukkig heb ik dat probleem niet met mijn kinderen en dank onze lieve Heer hiervoor.
          Maar voor het zelfde geld is dat een gezonde jongen, lees deugeniet, die juist iets heeft uitgespookt en nu op de blaren moet zitten.

          Normaal zegt men dat de scherpte op de ogen moet zitten, maar hier is dit niet het geval. Dan zou je zeggen spijtig, maar je hebt hier verd*mme veel geluk dat de schaduw dit verdoezeld en dat de neus en mond scherp zijn.
          Het is mischien niet direkt een foto om op te hangen tegen de muur, maar ik zou ze toch koesteren als goede foto.

          Robby BB
          Minder tijd achter de computer
          Is meer tijd achter de camera

          Comment


          • #6
            Re: De wijde wereld in

            Ik besef maar al te goed dat de foto heel bewerkt over komt, ik bedoel gewoon dat IKZELF niet veel heb bewerkt in verschillende fases, het was één druk op de cross pr.-knop

            De foto van mijn oudste zoon is er eentje van emotionele waarde, zonder perfect te zijn. Ik geef zelfs de voorkeur aan de zwart/wit versie. De dramatische gezichtsuitdrukking was een momentopname, meer bepaald één onderdeel van een hele reeks vrolijke (vakantie)foto's.

            Ik weet niet goed wat je bedoelt met 'ik denk niet dat je beseft welk een foto dat je geplaatst hebt als vb, dus het kindergezicht'.

            Ik heb hard getwijfeld tussen deze en nog twee andere uit die serie, al weet ik dat die twee andere zowiezo technisch gezien minder oke zijn (vooral minder scherp). Maar het zijn de drie stuks die ik uit mijn bijna 600 vakantiefoto's (1 week) altijd langer bekijk. Ze laten voor mij zien hoe mijn zoon IS.
            Ik plaats ze nog als het oke is.
            Mijn zoon is een vrolijke, goedlachse, sterke jongen met een zware hartafwijking. Maar dramatisch ga ik er niet overdoen, want zo is ons leven niet. Ik denk dat deugeniet, schelm, vlot van babbel, stoer met een speciaal hart beter van toepassing is. Het was niet onmiddellijk de bedoeling om een zware foto erop te gooien, ik 'vergeet' soms zijn streepje. Deze foto's hebben me deze zomer laten beseffen dat mijn jongen groot wordt. Deze is voor mij eerder volwassen.
            Ik ben wel heel blij met je positieve kritiek op de compositie, en het feit dat de foto 'iets' losmaakt is voor mij een goed begin.

            Als ik ooit op het punt kom dat ik met sommige foto's bepaalde gevoelens (goed/kwaad/grappig/..) kan losmaken of iemand aan het denken kan zetten, dan kom ik naar mijn gevoel in de buurt van de plaats waar ik als hobby(?)fotograaf wil zijn.

            Comment


            • #7
              Re: De wijde wereld in

              Oorspronkelijk geplaatst door jolax Bekijk bericht
              Ik besef maar al te goed dat de foto heel bewerkt over komt, ik bedoel gewoon dat IKZELF niet veel heb bewerkt in verschillende fases, het was één druk op de cross pr.-knop

              De foto van mijn oudste zoon is er eentje van emotionele waarde, zonder perfect te zijn. Ik geef zelfs de voorkeur aan de zwart/wit versie. De dramatische gezichtsuitdrukking was een momentopname, meer bepaald één onderdeel van een hele reeks vrolijke (vakantie)foto's.

              Ik weet niet goed wat je bedoelt met 'ik denk niet dat je beseft welk een foto dat je geplaatst hebt als vb, dus het kindergezicht'.

              Ik heb hard getwijfeld tussen deze en nog twee andere uit die serie, al weet ik dat die twee andere zowiezo technisch gezien minder oke zijn (vooral minder scherp). Maar het zijn de drie stuks die ik uit mijn bijna 600 vakantiefoto's (1 week) altijd langer bekijk. Ze laten voor mij zien hoe mijn zoon IS.
              Ik plaats ze nog als het oke is.
              Mijn zoon is een vrolijke, goedlachse, sterke jongen met een zware hartafwijking. Maar dramatisch ga ik er niet overdoen, want zo is ons leven niet. Ik denk dat deugeniet, schelm, vlot van babbel, stoer met een speciaal hart beter van toepassing is. Het was niet onmiddellijk de bedoeling om een zware foto erop te gooien, ik 'vergeet' soms zijn streepje. Deze foto's hebben me deze zomer laten beseffen dat mijn jongen groot wordt. Deze is voor mij eerder volwassen.
              Ik ben wel heel blij met je positieve kritiek op de compositie, en het feit dat de foto 'iets' losmaakt is voor mij een goed begin.

              Als ik ooit op het punt kom dat ik met sommige foto's bepaalde gevoelens (goed/kwaad/grappig/..) kan losmaken of iemand aan het denken kan zetten, dan kom ik naar mijn gevoel in de buurt van de plaats waar ik als hobby(?)fotograaf wil zijn.
              Van de jaren dat ik hier vertoef gebeurd het regelmatig dat iemand een foto plaatst en daarna een ander vb plaatst. Op dat moment krijg je dan een foto voor geschoteld waarvan je dan zegt, zien ze nu niet zelf dat deze veeeeeeeel beter is dan de eerst geplaatste foto En dan spreek ik dan van extreme verschillen.
              Op dat moment denk ik dan dat deze mensen, voor de ene of andere bizare reden niet beseffen wat voor mooie foto ze hebben.
              Vandaar mijn opmerking 'ik denk niet dat je beseft welk een foto dat je geplaatst hebt als vb, dus het kindergezicht'""

              Wat ik zei over de slappe komt dan nu uit. Waar ik de keuze had tussen een ziek kind en een deugeniet val ik er tussen in.
              Je zegt dat je zijn streepje soms vergeet en dat heeft dan ook gevolgen voor de mensen die de foto bekijken en zeker bij een kind. Stel dat hij nu aan het lachen had geweest, dan had ik gedacht daar is iets mis mee maar het ziet er een grote deugeniet uit. En zo zal ik voor elke uitdrukking van hem wel een ander gevoel krijgen. Hoe harder dat hij lacht, hoe minder ziek dat ik hem zal vinden, hoe droeviger hoe zieker hij wordt voor mij en voor andere, terwijl hij perfect kan gezond zijn.
              Nu het is al een verluchting dat het niet is wat ik van de foto vond

              Als laatste wil ik op uw laatste zin antwoorden, buiten het feit dat je foto"s zouden toeval treffers zijn, vind ik je twee foto's kwa compo toch gevoels losmakende foto's. Spijtig dan van de scherpte en wat over the top bewerking is ook je eerste een knap compo, ook al staat ze scheef. Het moet niet altijd volgens de regels en de regels kan je als leidraad gebruiken.
              Ik hoop dat je nog meer gaat plaatsen. Ik ga het zeker volgen
              Robby BB
              Minder tijd achter de computer
              Is meer tijd achter de camera

              Comment


              • #8
                Re: De wijde wereld in

                vind de eerste erg goed.
                misschien mede omdat ik sinds vorig jaar ook zo,n streep (litteken) heb.
                grt,bouk.
                wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                Comment


                • #9
                  Re: De wijde wereld in

                  Oorspronkelijk geplaatst door robbydorine Bekijk bericht

                  Als laatste wil ik op uw laatste zin antwoorden, buiten het feit dat je foto"s zouden toeval treffers zijn, vind ik je twee foto's kwa compo toch gevoels losmakende foto's. Spijtig dan van de scherpte en wat over the top bewerking is ook je eerste een knap compo, ook al staat ze scheef. Het moet niet altijd volgens de regels en de regels kan je als leidraad gebruiken.
                  Ik hoop dat je nog meer gaat plaatsen. Ik ga het zeker volgen
                  Robby BB
                  En dat zorgt voor een reuze smile op mijn gezicht. In mijn topic waar ik op zoek ga naar een geschikte body en de uitleg over mijn gebrek aan techniek is dit eigenlijk wat ik een beetje dacht/bedoelde.

                  Ik krijg iets meer dan de gemiddelde hobby/familiefotograaf te horen dat ik mooie/leuke foto's maak. En ik denk wel dat ik een gevoel heb voor de juiste richting qua compositie (in richting van familie-kinderfotografie dan wel) maar dan sta ik voor mijn volgende punt: de techniek. Zoals eerlijk vermeldt hang ik hard vast aan de automatische standen en het 'geluk' dat ze juist goed uitkomen, maar met de tips van de afgelopen twee dagen ga ik op dit gebied al een stuk vooruit komen. Ik heb veel leerdocumentatie gekregen zeg maar.

                  Een foto is en blijft iets dat op vele manier kan beoordeelt worden, wat voor de ene DE foto is kan voor de volgende een mislukking zijn. Het is geweldig dat hier (bij mij tot nu toe) door verschillende mensen (dus ook op het andere topic) zo kan gereageerd worden, eerlijk en met goedgedoelde kritiek om uit te leren.

                  Voor mij is het belangrijk dat er 'iets' met mijn foto's gebeurt waardoor ik de aandacht van een kijker net iets langer kan vasthouden -en ik verwijs weer naar mijn andere post op 'camera's : kleine vis in de grote nikon zee' - naar mijn mening zijn er (pro)fotografen die kinderfotografie uitoefenen waarvan ik denk 'Uh?'
                  Dan ben ik jaloers op hun kunnen qua techniek, maar niet op de (compositie)foto zelf, die toch het totaalplaatje bepaalt.

                  Anderzijds ben ik er zeker van dat het 'gemakkelijker' gaat worden om de juiste technieken onder de knie te krijgen en een vorm van natuurlijk 'compo-gevoel' te hebben dan andersom. Ik ben er van overtuigd dat het allemaal begint met het houden van fotografie,je ziel in je werk stoppen. Alleen spijtig dat dat besef geen 20 jaar eerder gekomen is dan had ik minder verloren schoolrichtingen gehad en had de kennis een stukje groter geweest.

                  Waar een wil is is een weg. Ik post nog wel een paar foto's in de loop van. Ik pik die er uit waarvan ik denk dat ze op de één of andere manier iets extra hebben tov hun collega's in mijn verzameling. Ik ga mezelf verplichten om dagelijks enkele oefeningen te maken aangaande de manuele instellingen.

                  Comment


                  • #10
                    Re: De wijde wereld in

                    Oorspronkelijk geplaatst door robbydorine Bekijk bericht

                    Als laatste wil ik op uw laatste zin antwoorden, buiten het feit dat je foto"s zouden toeval treffers zijn, vind ik je twee foto's kwa compo toch gevoels losmakende foto's. Spijtig dan van de scherpte en wat over the top bewerking is ook je eerste een knap compo, ook al staat ze scheef. Het moet niet altijd volgens de regels en de regels kan je als leidraad gebruiken.
                    Ik hoop dat je nog meer gaat plaatsen. Ik ga het zeker volgen
                    Robby BB
                    En dat zorgt voor een reuze smile op mijn gezicht. In mijn topic waar ik op zoek ga naar een geschikte body en de uitleg over mijn gebrek aan techniek is dit eigenlijk wat ik een beetje dacht/bedoelde.

                    Ik krijg iets meer dan de gemiddelde hobby/familiefotograaf te horen dat ik mooie/leuke foto's maak. En ik denk wel dat ik een gevoel heb voor de juiste richting qua compositie (in richting van familie-kinderfotografie dan wel) maar dan sta ik voor mijn volgende punt: de techniek. Zoals eerlijk vermeldt hang ik hard vast aan de automatische standen en het 'geluk' dat ze juist goed uitkomen, maar met de tips van de afgelopen twee dagen ga ik op dit gebied al een stuk vooruit komen. Ik heb veel leerdocumentatie gekregen zeg maar.

                    Een foto is en blijft iets dat op vele manier kan beoordeelt worden, wat voor de ene DE foto is kan voor de volgende een mislukking zijn. Het is geweldig dat hier (bij mij tot nu toe) door verschillende mensen (dus ook op het andere topic) zo kan gereageerd worden, eerlijk en met goedgedoelde kritiek om uit te leren.

                    Voor mij is het belangrijk dat er 'iets' met mijn foto's gebeurt waardoor ik de aandacht van een kijker net iets langer kan vasthouden -en ik verwijs weer naar mijn andere post op 'camera's : kleine vis in de grote nikon zee' - naar mijn mening zijn er (pro)fotografen die kinderfotografie uitoefenen waarvan ik denk 'Uh?'
                    Dan ben ik jaloers op hun kunnen qua techniek, maar niet op de (compositie)foto zelf, die toch het totaalplaatje bepaalt.

                    Anderzijds ben ik er zeker van dat het 'gemakkelijker' gaat worden om de juiste technieken onder de knie te krijgen en een vorm van natuurlijk 'compo-gevoel' te hebben dan andersom. Ik ben er van overtuigd dat het allemaal begint met het houden van fotografie,je ziel in je werk stoppen. Alleen spijtig dat dat besef geen 20 jaar eerder gekomen is dan had ik minder verloren schoolrichtingen gehad en had de kennis een stukje groter geweest.

                    Waar een wil is is een weg. Ik post nog wel een paar foto's in de loop van. Ik pik die er uit waarvan ik denk dat ze op de één of andere manier iets extra hebben tov hun collega's in mijn verzameling. Ik ga mezelf verplichten om dagelijks enkele oefeningen te maken aangaande de manuele instellingen.
                    Last edited by jolax; 28 september 2013, 23:16.

                    Comment


                    • #11
                      Re: De wijde wereld in

                      Ik heb het vermoeden dat je nogal spontaan fotografeerd. Niets mis mee maar je hebt niet echt tijd om je toestel in te stellen,
                      Je kan het ook over de boeg gooien van het bewerken, Je hebt meer werk maar u hebt meer vrijheid bij het fotograferen,
                      Dan is de oplossing in RAW fotograferen. Als het dan snel moet gaan is er geen probleem , heb je tijd dan kan je uw toestel instellen,
                      Met RAW moet je u dan niet beginnen bezig houden met bv witbalans, kleur enz, maar kan ju u dan op dat moment bezig houden met de scherpte en sluiterstand,
                      Robby BB
                      Minder tijd achter de computer
                      Is meer tijd achter de camera

                      Comment

                      Working...
                      X