Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Flitsen in grotten

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Flitsen in grotten

    Hallo allemaal,
    Mijn man heeft een schok-water-bestendig cameraatje van Casio - Exilim G EX-J1 voor fotografie in de grotten.
    (Hij laat alles vallen in het water vandaar dat hij mijn 7D niet mag gebruiken )
    Nu wil hij een grote zaal uitlichten met een externe flitser.
    Iemand die een idee kan geven wat hij nodig heeft, liefst niet te duur.
    De flitser moet afgaan op de interne cameraflitser.
    Wij geraken er zelf niet gaan aan uit en onze collega-speleo's zijn niet bereikbaar voor het moment.
    Ik hoop dat ik het goed uitgelegd heb.
    Bedankt alvast voor een idee!
    Touch the Earth...Gently
    www.passionsenfrance.com

  • #2
    Re: Flitsen in grotten

    Als je deze camera op lange sluitertijd kunt instellen, kan er ook met een zaklamp gewerkt worden.
    Camera op statief en met de zaklamp datgeen beschijnen wat je op de foto wil.

    Met losse flitsers werken is echter ook mogelijk. Veel flitsers hebben een slave functie, hierdoor kunnen zij reageren op ander flitslicht.

    Goedkoopste optie zijn denk ik de yongnuo 460 flitsers. Op ebay kosten deze rond de €30. Levering vanuit china duurt echter wel enkele weken.

    Comment


    • #3
      Re: Flitsen in grotten

      Kan nog eenvoudiger. (met één losse flitser).
      Sluiter open zetten (statief) en de flits manueel (testflitsknopje) doen afgaan op verschillende plaatsen in de grot één na één.
      YMMV
      Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

      Comment


      • #4
        Re: Flitsen in grotten

        Verlichten van grote ruimtes doe je door de zichtbare vlakken te verlichten, niet de ruimte... Makkelijkst is het plaatsen van enkele goedkope externe flitsen bv. YN460 II, aangestuurd door een radio trigger, of optisch via de camera... Of zoals hierboven al aangegeven: schilderen met licht.
        some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
        Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

        Comment


        • #5
          Re: Flitsen in grotten

          Speleo met een statief ???? Waarom niet met een schuiftrompet
          Ik heb nog meegemaakt dat het het kleine analoge kodakje met zo'n flitsblokje in de borstzak van mijn overall er te veel aan was, idem voor mijn helm.
          Dat was in de Saint-Etienne (de trou D'Hacquin stond toen onder water), één van de gidsen gaf toen zelfs forfait.
          Maar ik ging ook altijd als laatste. Als zij dus vastzitten kan ik ook niet achteruit.
          Ik heb me daar ontzettend geamuseerd.

          Uitflitsen allemaal goed en wel maar je kan daar toch niet in het donker rondlopen met je flits. Als je werkt met een carburelamp zal dat ongetwijfeld zorgen voor een trail. Misschien een klein zaklampje gebruiken voor de orientatie en dan uitflitsen vanop een Gorilla Pod of zo...
          Ik heb een goede vriend, een Fransman die heelder dagen rondwaart in de Parijse ondergrond en met prachtige foto's afkomt terwijl het daar ook aardedonker is. Maar hij heeft plaats. Ik wil het hem wel eens vragen.
          Ik denk niet dat je met één flits zal toekomen, zeker als de zaal erg groot is, het zou dus meerdere malen flitsen kunnen worden. Zolang je geen dichte voorgrond hebt moet dat te doen zijn.

          Comment


          • #6
            Re: Flitsen in grotten

            Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
            Speleo met een statief ???? Waarom niet met een schuiftrompet
            Ik heb nog meegemaakt dat het het kleine analoge kodakje met zo'n flitsblokje in de borstzak van mijn overall er te veel aan was, idem voor mijn helm.
            Dat was in de Saint-Etienne (de trou D'Hacquin stond toen onder water), één van de gidsen gaf toen zelfs forfait.
            Maar ik ging ook altijd als laatste. Als zij dus vastzitten kan ik ook niet achteruit.
            Ik heb me daar ontzettend geamuseerd.

            Uitflitsen allemaal goed en wel maar je kan daar toch niet in het donker rondlopen met je flits. Als je werkt met een carburelamp zal dat ongetwijfeld zorgen voor een trail. Misschien een klein zaklampje gebruiken voor de orientatie en dan uitflitsen vanop een Gorilla Pod of zo...
            Ik heb een goede vriend, een Fransman die heelder dagen rondwaart in de Parijse ondergrond en met prachtige foto's afkomt terwijl het daar ook aardedonker is. Maar hij heeft plaats. Ik wil het hem wel eens vragen.
            Ik denk niet dat je met één flits zal toekomen, zeker als de zaal erg groot is, het zou dus meerdere malen flitsen kunnen worden. Zolang je geen dichte voorgrond hebt moet dat te doen zijn.
            Héhé, blij hier nog een speleo tegen te komen.
            Paul, wij kruipen onder de grond met koffers vol fotomateriaal. Kwestie van het gewicht een beetje te verdelen onder de deelnemers.
            Voor de grotduikers te helpen zelfs met 10 flessen lucht. Voor je hobby moet je wat over hebben hé
            Onze touwen van 100meters lang zijn ook niet van de lichtste.
            De grotten hier bij ons zijn wel wat groter en niet zo smal als den Haquin...
            Mijn man wil ook niet mee met de prof-fotograferen want dat duurt hem allemaal veel te lang.
            Die zitten een hele dag onder de grond om één zaal te fotograferen.
            Bij hem is het erom te doen dat hij zijn flits gaat plaatsen op de plaats waar het moet uitgelicht worden.
            En dan terug met het helmlicht naar de camera. Helmlicht uit en vanaf daar dan foto maken.
            Hij wil het simpel houden. Desnoods met twee of drie afstandsbediende flitsers.
            Die vriend in de ondergrondse van Parijs, is toch toevallig niet een bekende Parijse speleo, bekend onder de naam Teyssier?
            Touch the Earth...Gently
            www.passionsenfrance.com

            Comment


            • #7
              Re: Flitsen in grotten

              Merci voor de tips.
              De externe flitsers zijn vandaag besteld.
              Touch the Earth...Gently
              www.passionsenfrance.com

              Comment

              Working...
              X