Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Scherpte bij D7100

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Scherpte bij D7100

    Na de vakantie probeer ik steeds een album te maken met de mooiste vakantiefoto's. Ik gebruik twee camera's. Enerzijds een Nikon D7100 met een Nikon 18-200, anderzijds een Panasonic DMC-TZ7, een toestelletje dat nu toch al enkele jaren meedraait.
    Wat mij echter steeds opvalt, is dat de foto's van de Panasonic steeds haarscherp zijn, die van de Nikon zijn dat daarentegen veel minder. Moet ik iets veranderen aan mijn Nikon of gooi ik hem gelijk maar in de vuilbak?
    Of doe ik iets verkeerds?

    Raf

  • #2
    Re: Scherpte bij D7100

    Als je andere lenzen hebt voor je Nikon, probeer dan eens enkele foto's te maken van hetzelfde onderwerp met al je lenzen.

    Bekijk dan of al je foto's onscherp zijn. Indien zo, dan ligt het waarschijnlijk aan het toestel en moet deze binnen voor herstelling. Heb je het echter enkel met 1 lens voor, dan is het de lens die nagekeken moet worden.

    Normaal zou de D7100 toch wel haarscherpe foto's moeten maken hoor.
    Mvg,
    Rudy Mas
    Nikon D5100/D7200 - Website: http://www.rmfoto.be/

    Comment


    • #3
      Re: Scherpte bij D7100

      Bedoel je "scherpte" of "scherptediepte"?

      uw Panasonic zal altijd scherper lijken tov van uw Nikon omdat je bij de Nikon afhangt van de kwaliteit van de lens ttz de lens die je er bij koopt, voor de Pana speelt dat niet mee ...

      Comment


      • #4
        Re: Scherpte bij D7100

        Ik bedoel effectief de scherpte. Want dan vraag ik mij af welke lens ik zou moeten kopen om zo'n beetje als allroundlens te kunnen dienen?

        Comment


        • #5
          Re: Scherpte bij D7100

          In welke stand werk je?
          Sluitertijden van je foto's? Diafragma? Welke omstandigheden? VR aan of uit?
          De 18-200 is sowieso geen haarscherpe lens, maar deze is zeker en vast stukken beter dan die in een Panasonic bridge.
          Sigma 18-35 1.8 is momenteel de scherpste zoom op de markt.

          Comment


          • #6
            Re: Scherpte bij D7100

            De d7100 geeft haarscherpe foto's. Misschien eens checken of je last hebt van front of back focus ( Google even hoe je dit merkt).

            Comment


            • #7
              Re: Scherpte bij D7100

              Ik heb ook de D7100 en de foto's scherp.
              Wat ik wel vaststel is dat de computer de foto's niet goed verwerkt krijgt, pas wanneer je inzoomt zie je de scherpte van de foto zoals hij is.
              Nikon D7100, Nikon D780 "At The Heart Of The Image"
              Nikkor 24-120mm F4, Nikon 50mm F1.8, Nikkor 17-55mm F2.8,Tokina 11-16mm F2.8, Sigma AF 120-400mm

              Comment


              • #8
                Re: Scherpte bij D7100

                Gooi hem alsjeblief weg maar laat me even weten in welke vuilbak
                D7100 x 2 en wat (oud en nieuw) glas
                Olympus XZ-1 met onderwaterhuis PT-050
                Flickr - JAlbum

                Comment


                • #9
                  Re: Scherpte bij D7100

                  Oorspronkelijk geplaatst door ericvanhout Bekijk bericht
                  Gooi hem alsjeblief weg maar laat me even weten in welke vuilbak
                  Dat is een goeie, Eric! Maar ik zal er aan denken als het zover is.

                  Raf

                  Comment


                  • #10
                    Re: Scherpte bij D7100

                    Koop een kwalitatieve lens bij je D7100. Door het hoge aantal Mp zie je sneller lensfouten t.o.v. bv de D90.
                    Ik zou de 16-85mmVR plus de 70-300vr durven aanraden omdat deze prijs kwaliteit zeer goed en scherp zijn. Ik gebruik deze wel op de D90.
                    Grtz

                    Templar
                    D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
                    Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Scherpte bij D7100

                      Volgens mij doe je iets verkeerd, maar het is met de weinige info die je geeft moeilijk te zeggen wat.
                      Ik heb in ieder geval die lens ooit gebruikt op een D300 en als je die een beetje knijpt geeft ze scherpe beelden.
                      Dus zal je moeten testen wat je verkeerd doet; iso te hoog?, sluitertijd te kort?, VR wel of niet aan?, vollopen? Statief erbij nemen en scherpstelling controleren....mogelijkheden zat.
                      Als je dat allemaal niet kent is het de moeite niet om betere lenzen te kopen want als je niet weet waar je mee bezig bent is de compact beter en handiger.
                      En dat is echt niet slecht bedoelt maar een reflex is enkel beter in de juiste handen.
                      D800 en een goed glasservies

                      Comment


                      • #12
                        Re: Scherpte bij D7100

                        In het begin had ik dat probleem ook.
                        De D7100 stelt normaal scherp op 49 punten. Dit heb ik zelf niet zo graag.
                        Ik heb mijn scherpstelpunt veranderd naar 1. Als ik personen fotografeer dan stel ik dat punt scherp op de ogen, ik herkadreer en dan neem ik mijn foto. Dan kan je zelf kiezen wat je scherp wil.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Scherpte bij D7100

                          Kun je niet een voorbeeldje plaatsen zodat we kunnen zien waar je het over hebt?
                          Sony en Olympus
                          Fotoseries

                          Comment


                          • #14
                            Re: Scherpte bij D7100

                            Compacts gaan automatisch verscherpen
                            bij reflexen is dat gewoonlijk instelbaar als je met jpeg werkt ..

                            als je die 7100 weggooit mag dat in mijn vuilbak
                            bedankt om te kijken of te reageren, frans !

                            Comment


                            • #15
                              Re: Scherpte bij D7100

                              Oorspronkelijk geplaatst door Frakske Bekijk bericht
                              Compacts gaan automatisch verscherpen
                              bij reflexen is dat gewoonlijk instelbaar als je met jpeg werkt ..

                              als je die 7100 weggooit mag dat in mijn vuilbak
                              Te laat Frans, had deze een post of zes geleden al gereserveerd
                              D7100 x 2 en wat (oud en nieuw) glas
                              Olympus XZ-1 met onderwaterhuis PT-050
                              Flickr - JAlbum

                              Comment

                              Working...
                              X