Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

16-jaar en DSLR?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 16-jaar en DSLR?

    Hallo,

    Ik wil even een paar vraagjes stellen:

    Ik wordt 16 en trek al sinds mijn 5e ofzo foto's: eerst jaaren met mijn papa's Canon FTB, en dan met een Nikon CP 885, dus ik ben tamelijk goed op de hoogte van verhoudingen shutter/iso en diafragma.

    Ik begin op te jagen aan de shutterlag, en lange scherpsteltijd en ben van plan tegen het eind van dit jaar een DSLR te kopen. (300d, D70).

    Ik dacht eerst aan een 2e hands D30 maar mijn ouders hebben het niet zo voor 2ehands...

    Maar mijn vraag is nu, is een DSLR over-kill voor mij, en is het verschil echt zo groot.

    Ben ik meer met een goede semi-pro compactcamera te kopen, en met een paar jaar een DSLR, of is het beter van direct een DSLR te kopen en erin mee te groeien. Is de groeicurve niet te stijl?


    Allemaal vragen dus...

    Ik ken iemand met een DSLR, en mag daar al eens wat foto's mee gaan trekken na de examens, maar had graag jullie mening ook eens geweten.



    Bedankt,

    Wim
    Nikon D70 Kit - SB600 - Sigma 135-400
    www.D-Noizz.be
    wim.proot@gmail.com

  • #2
    Hello Wim!

    Ik zat met hetzelfde probleem. Uiteindelijk ga ik toch een 300D kopen, waarom? Ik vind het veel handiger voor te spotten, en dat is ook de enige reden!

    Als je geen rally's ofzo fotografeert, denk ik dat je tegenwoordig zeker met een Canon ed goed verder kan!
    Canon 300D + Canon 18-55 EF-s HSM

    Comment


    • #3
      Hallo,

      ik denk niet dat de leeftijd een rol speelt bij deze beslissing...het hangt er gewoon van af of je zoals alle anderen die deze beslissing willen maken kiest voor compactheid van prosumer, of sensorgrootte en uitbreidbaarheid van dslr.

      ik ben 22 en werk met prosumer, omdat ik niet echt wil rondlopen met een uit kluiten gewassen dslrsystemen, terwijl het enige dat er beter aan is de snelheid, eventueel betere lens en mindere ruis. En ook de prijs.

      groeten,
      Rigel

      Comment


      • #4
        Hangt natuurlijk van jou manier van fotograferen af. Indien je enkel foto's van cactussen maakt om ze op het Internet te tonen, dan hoef je helemaal niet over te schakelen naar DSLR.
        Maar als je een ruime interesse hebt voor diverse fotografische onderwerpen, zal je de stap naar DSLR zeker niet beklagen.
        Hombre

        Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

        Comment


        • #5
          Originally posted by Hombre
          Hangt natuurlijk van jou manier van fotograferen af. Indien je enkel foto's van cactussen maakt om ze op het Internet te tonen, dan hoef je helemaal niet over te schakelen naar DSLR.
          Maar als je een ruime interesse hebt voor diverse fotografische onderwerpen, zal je de stap naar DSLR zeker niet beklagen.

          Hallo,

          Heb wel een ruime interesse, voornamelijk sport: indoor-volleybal, dat lukt totaal niet met mijn toestel, en outdoor heb ik al eens lopen geprobeerd, mits je vooraf scherp stelt, lukt dat een beetje.

          Anderzijds maak ik ook graag natuurfoto's, en macro's.
          Nikon D70 Kit - SB600 - Sigma 135-400
          www.D-Noizz.be
          wim.proot@gmail.com

          Comment


          • #6
            Denk dat je dan beter af bent met een DLSR ...
            just my 2 eurocents ...

            Greetz,

            EBOS
            Don't dream your life, live your dream !
            just some camera ...http://www.andries.net.tf

            Comment


            • #7
              Yep, een DSLR zal een pák verschil maken voor dergelijke foto's.
              Alleen moet je wel rekenen op een aparte, volwaardige macrolens.

              Hombre

              Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

              Comment


              • #8
                Originally posted by Hombre
                Yep, een DSLR zal een pák verschil maken voor dergelijke foto's.
                Alleen moet je wel rekenen op een aparte, volwaardige macrolens.


                Ik dacht van een D70 te kopen met 28-80 lens tegen nieuwjaar.

                Als ik dan verder gespaard heb een sigma 70-200 f2.8 voor sport, en dan later een macrolens.

                CF kaartjes heb ik al.
                Nikon D70 Kit - SB600 - Sigma 135-400
                www.D-Noizz.be
                wim.proot@gmail.com

                Comment


                • #9
                  Originally posted by WP
                  Originally posted by Hombre
                  Yep, een DSLR zal een pák verschil maken voor dergelijke foto's.
                  Alleen moet je wel rekenen op een aparte, volwaardige macrolens.


                  Ik dacht van een D70 te kopen met 28-80 lens tegen nieuwjaar.

                  Als ik dan verder gespaard heb een sigma 70-200 f2.8 voor sport, en dan later een macrolens.

                  CF kaartjes heb ik al.
                  Ik denk wel dat je beter niet gaat voor de 28-80. Je gaat veel breedhoek missen en die 28-80, ik heb er zo eentje 'gekregen' bij mijn F75 kit (backup toestel voor op reis), als dat de 28-80G versie van lens is, tja, ik vraag me eigenlijk af of daar wel glas in zit ;-). De 18-70 kitlens geeft op de D70 zo'n 27mm groothoek die je toch al gauw gaat missen met die 28-80... . Just my 2 cents!

                  Comment


                  • #10
                    Ik zou zeggen; koop de dslr, want om nu eerst een prosumer camera te kopen en een paar jaar later een dslr, dat is geldverspilling (dan kun je beter een paar extra lenzen kopen bij de dslr).
                    Technisch perfect is onbelangrijk, als de foto maar goed is.
                    --------

                    Comment


                    • #11
                      Ik vind wel dat je wel goed moet afwegen wat je precies wil. Want de kostprijs loopt sneller op dan je denkt.
                      Want BV: Canon 300d aan 900 Euro dan ben je er nog niet. Externe flits...Macrolens.... Tele... statief... je doet het misschien wel niet direct die aankopen maar je doet het toch, als is het op langere termijn en dan ga je op reis en dan vind je die DSLR wat te overkill. En dan koop je nog een kleintje voor in je broekzak te steken. Want heel den dag rondzeulen met die lenzen.. Dus eerst eens kijken naar je bankrekening. Want goedkoop is het niet....................
                      Vanaf 11 januari 2009 bestaat Jan van Ginkel niet meer op dit forum.Wegens gebrek aan elke vorm van beleefdheid (RIP)
                      Hier op dit forum.

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by jan van ginkel
                        Ik vind wel dat je wel goed moet afwegen wat je precies wil. Want de kostprijs loopt sneller op dan je denkt.
                        Want BV: Canon 300d aan 900 Euro dan ben je er nog niet. Externe flits...Macrolens.... Tele... statief... je doet het misschien wel niet direct die aankopen maar je doet het toch, als is het op langere termijn en dan ga je op reis en dan vind je die DSLR wat te overkill. En dan koop je nog een kleintje voor in je broekzak te steken. Want heel den dag rondzeulen met die lenzen.. Dus eerst eens kijken naar je bankrekening. Want goedkoop is het niet....................

                        Das wel waar ja, ik ben van een prosumer overgestapt naar dslr, maar het bedrag dat ik er al aan heb gegeven , en er staat nog véél op het verlanglijstje. Langs de andere kant zijn de mogelijkheden ook énorm ivm de prosumer natuurlijk , kwestie van afwegen! En wat dat kleintje betreft, das ook waar ja, ik heb voor mijn broerke (onder het mom van ;-) een kleine Nikon gekocht om mee te nemen wanneer ik geen kilo's materiaal wil/kan meezeulen!

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by jan van ginkel
                          Ik vind wel dat je wel goed moet afwegen wat je precies wil. Want de kostprijs loopt sneller op dan je denkt.
                          Want BV: Canon 300d aan 900 Euro dan ben je er nog niet. Externe flits...Macrolens.... Tele... statief... je doet het misschien wel niet direct die aankopen maar je doet het toch, als is het op langere termijn en dan ga je op reis en dan vind je die DSLR wat te overkill. En dan koop je nog een kleintje voor in je broekzak te steken. Want heel den dag rondzeulen met die lenzen.. Dus eerst eens kijken naar je bankrekening. Want goedkoop is het niet....................

                          Dat de prijs blijft oplopen, en dat je het zo duur kan maken als je wilt besef ik ook.

                          Statief heb ik al.

                          Ik was van plan een 300D of D70 te kopen met kitlens, en zo een tijdje verder te gaan, en als ik weer wat geld gespaard heb, dan bv. een zoomlens kopen,... Alles in 1 keer kopen zal ik zeker niet doen. Kijken wat ik het meest gebruik, en dan daarvoor meer accessoires te kopen.
                          Nikon D70 Kit - SB600 - Sigma 135-400
                          www.D-Noizz.be
                          wim.proot@gmail.com

                          Comment


                          • #14
                            Ga voor de DSLR, is zonder twijfel het best wat je kan doen, Nu moet je de keuze maken welk merk je gaat volgen.
                            Er zijn twee grote kampen, Canon & Nikon beide TOP zonder twijfel, de keuze is belangrijk voor de toekomst.
                            Je kiest voor een merk en héél dikwijls blijf je bij dit merk wegens de uitwisselbaarheid van de lenzen.




                            Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

                            Comment


                            • #15
                              ikzelf ben er 21 en heb al lang interesse in fotografie, na heeeeeeeel lang op kleine digitaaltjes te geilen heb ik maar meteen alles samengeschraapt en in januarie een Canon 10D gekocht met een volledige winkel derbij! hoewel ik geen enkele kennis had heb ik sinds januarie al veel geleerd en eerlijk, ik moet geen enkel compactje hebben! het leuke bereik van een 50-500 zou ik niemeer kunnen missen!

                              wat je keuze betreft zou ik gaan voor een 300D, heb een D70 in mn handen gehad en gefotografeert (no offence to D70 lovers ) maar zou het nooit moeten hebben!
                              canon 10D + EF 28-500 F/1.8-6.3 MACRO IS HSM USM lens

                              please mail to MSN to honda_gorilla@hotmail.com

                              Comment

                              Working...
                              X