Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tips voor assistent modefotograaf

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Tips voor assistent modefotograaf

    Hallo,

    Ik begin donderdag met het volgen van stage bij een modefotograaf en ik vroeg me af wat voor tips jullie allemaal hebben voor een assistent.
    Volgens mij is die eerste dag waarschijnlijk een testdag, waarbij ik zal moeten tonen dat ik voorbereid ben. Ik heb wel al in de studio gestaan voor eenvoudige portretten met verschillende soorten belichtingen, maar dat is het ook.

    (Ook nog een vraagje: ik heb hier en daar ook opgezocht hoe je correct lichtmeet met een externe lichtmeter en de één zegt dat je bij opvallend licht moet richten naar de lichtbroen en de ander zegt naar de camera, maar wat is het nu en waarom? )

    Alvast bedankt!
    Mvg,
    Mister Quinten (Prové)
    http://quintenprove.wordpress.com/

  • #2
    Re: Tips voor assistent modefotograaf

    Als je licht meet -> naar de lichtbron (meestal dome in), als je de belichting meet -> naar de camera (dome uit).

    Bij een professionele modeshoot ga je dkwijls ook reflecterend licht moeten meten (belichtingsratio's en contrasten), hou er hier rekening mee dat je 1 stop moet aftreken (zone 5 naar zone 6).
    Last edited by zunoel; 23 september 2013, 06:55.
    Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

    Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

    Comment


    • #3
      Re: Tips voor assistent modefotograaf

      Bedankt voor de reactie!
      In welke gevallen meet je het licht? Ik zou denken om altijd de belichting te meten
      Met de zone 5 naar zone 6 bedoel je daarvoor voor een blank huid? Of is dit gewoon altijd bij gereflecteerd licht?
      Mvg,
      Mister Quinten (Prové)
      http://quintenprove.wordpress.com/

      Comment


      • #4
        Re: Tips voor assistent modefotograaf

        Licht meten -> intensiteit van een bepaalde lichtbron (wat is de output van een bepaalde flitser). -> meten van individuele lichtbronen voor het bepalen van contrastratio's.

        Belichting meter -> op welke waarde ga ik mijn camera moeten instellen op de belichting te krijgen die ik wens. (globale belichting -> alle lichtbronnen samen).

        Een lichtmeter in reflecterende modus meet zoals alle lichtmeters op middengrijs.
        Voor een blanke huid moet je dus 1 stop overbelichten (inderdaad van zone 5 naar 6) anders wordt deze te donker.
        Voor een donkere huid ga je tegenovergesteld moeten werken.

        Als je wit gaat meten in reflecterende modus moet je 2 + 2/3 stops aftrekken.
        Meet je zwart dan moet je 4 stops bijtellen.
        Last edited by zunoel; 25 september 2013, 08:05.
        Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

        Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

        Comment


        • #5
          Re: Tips voor assistent modefotograaf

          Bedankt voor de uitleg !
          Mvg,
          Mister Quinten (Prové)
          http://quintenprove.wordpress.com/

          Comment

          Working...
          X