Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tips voor het goede verloop van lingerieshoot

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Tips voor het goede verloop van lingerieshoot

    Hey,

    onlangs postte ik (niet hier wel te verstaan) een lijstje met 10 shoots die ik graag eens wou doen en daaronder zit ook een lingerieshoot. Ik kreeg reactie van een meisje die wel heel graag eens zo'n lingerieshoot zou willen doen omdat zo'n shoot heel mooie resultaten kan opleveren en ze wel graag eens zo'n mooie foto's wil hebben. Het zit echter zo dat ze dit heel graag wil, maar desondanks toch ook met een drempel zit om zich zomaar in lingerie te vertonen bij iemand waar ze dit niet gewend is. Nu is het wel zo, dat ik haar daar graag wil bij helpen om deze drempel te overwinnen aangezien dit voor mij ook een ervaring zou zijn om iemand over een drempel heen te kunnen helpen zonder iets te willen forceren. Ik wil alles op haar tempo laten verlopen en heb haar al enkele voorstellen gedaan die de drempel wat kunnen verlagen.

    vb: enkele foto's in bikini (aangezien deze drempel minder hoog is); enkele dagen voorheen eens een goed gesprek hebben met elkaar omtrent de shoot en samen wat foto's bekijken van modellen in lingerie; evt. via een remote control zichzelf laten fotograferen zonder dat ik aanwezig ben zodat ze wel foto's kan zien van zichzelf, maar zonder dat ik aanwezig ben. Ik las ook ergens dat het goed kan zijn dat het model bij de voorbereidingen al reeds rondloopt in lingerie met daar een badjas/kamerjas boven. Eventueel vooraf wat foto's nemen van kledij waarbij je een deeltje van de lingerie kunt zien (pulls met ritsen/knopen).

    Ik heb in de voorbije maand 4 shoots gedaan met dit model en zodoende hebben we wel wederzijds vertrouwen kunnen opdoen, ook al omdat tijdens de shoots het niet enkel draaide om de foto's. We hadden regelmatig goede babbels en kunnen het wel goed met elkaar vinden. Dit was zo vanaf de eerste shoot, er vielen geen oncomfortabele stiltes, dus dat lijkt me wel goed.
    Ervaring met lingerieshoots heb ik niet, behalve dan af en toe enkele plaatjes van modellen die graag eens topless gefotografeerd (aan rugzijde) wilden worden. Het is dus zeker niet zo dat ik me zal schamen of onwennig zal voelen als ik die lingerieshoot zou doen. Voorts heb ik ondertussen regelmatig portretten gemaakt en de laatste tijd eigenlijk enkel maar foto's gemaakt van mensen. Op dat vlak zit ik hopelijk dus wel goed.

    Wat de ruimte betreft heb ik mijn kleine 'studio' met wit en zwart doek, wel niet de allergrootste ruimte, maar het lukt wel blijkbaar (ong. 4 op 5m). Ik beschik over een 2-in-1 paraplu, SB-700 en 2 studioflitsers van 400W/s voor de belichting. Specifieke accessoires voor de shoot heb ik nog niet echt, maar ik vroeg me af met welke accessoires mooie foto's gemaakt kunnen worden. Ik dacht er overigens ook aan om eventueel te werken in de rest van mijn appartement om eventueel niet steeds weer dezelfde achtergrond te moeten hebben. Ik kan natuurlijk ook kijken voor een hotelkamer, maar gezien het model reeds met een drempel zit waar ze overheen wil werken, weet ik niet of ze dat ziet zitten.

    Wat lenzen betreft gebruik ik de laatste tijd vooral mijn Tamron 28-75 2.8 & 50mm 1.8
    Ik heb wel nog een 35mm 1.8 maar die lijkt me sowieso wat te kort denk ik dan (tenzij misschien voor een shot in een andere ruimte dan).
    Kitlenzen (18-55 & 55-200) ben ik niet zinnens te gebruiken denk ik.

    Iemand enige tips om het vertrouwen tussen ons beide nog wat verder te versterken, tips om de drempel voor haar wat te verlagen of tips voor een lingerieshoot in het algemeen?
    Alvast heel erg bedankt
    Nikon D7100 - Nikkor 85mm 1.8 - Tamron 17-50mm 2.8 - Tamron 28-75mm 2.8 - Tamron 70-200mm 2.8 - Nikon SB-700 - Yongnuo YN560-II - Elinchrom D-LiTE RX4
    Facebook: Ultimo Photos /// 500px /// Website: Ultimo Photos

  • #2
    Re: Tips voor het goede verloop van lingerieshoot

    Oorspronkelijk geplaatst door Timo1988 Bekijk bericht
    Iemand enige tips om het vertrouwen tussen ons beide nog wat verder te versterken, tips om de drempel voor haar wat te verlagen of tips voor een lingerieshoot in het algemeen?
    Alvast heel erg bedankt
    Ik heb hier totaal geen ervaring mee, maar wat bij mij opkomt is dat zij een vriendin,vriend,moeder,tante oid mee neemt die zij goed vertrouwt. Zodat jullie niet met z'n tweeën in een "duister kamertje" zitten. Zo iets geld volgens mij ook voor shoots met minderjarigen.
    Website: cameraobschuura.nl
    Twitter: @CameraObSchuura
    FaceBook: Cameraobschuura

    Comment


    • #3
      Re: Tips voor het goede verloop van lingerieshoot

      Gebruik een iets langere lens. Dat creëert (behoudens de andere beeldcompressie) wat meer werkafstand tussen jou en je model. Dat KAN helpen.

      Verder denk ik dat, zoals je zelf al aangeeft, je niets mag forceren.
      Ik heb me ook het volgende laten wijsmaken: Als de dame in kwestie een vriend (of vriendin) heeft kan je altijd vragen of die er ook willen bijzijn. Dat geeft een vertrouwd element in een onvertrouwde situatie en kan ook ooit helpen. En wat je ook doet: nooit maar dan ook nooit je model aanraken. Dat creëert alleen maar spanning.

      Als accessoire voor de shoot zou ik zeker een ligbank voorzien. Die doen het altijd goed in dat soort foto's en kunnen dubbelen om tussendoor wat te rusten. Hou er rekening mee dat zo'n shoot (zeker als er wat spanning in je model zit) best vermoeiend kan zijn.
      FOMADEX - Bedrijfs en projectfotografie

      Comment


      • #4
        Re: Tips voor het goede verloop van lingerieshoot

        Bedankt alvast voor de reacties. Ik zal het eens aankaarten bij haar of ze iemand bij haar wil hebben die ze nog beter kent dan mezelf.
        Wat die langere lens betreft zal ik dit zeker onthouden, hoewel dit niet altijd evident zal zijn als ze full body shot wil (gezien de beperkte studioruimte). Nu, de 28-75mm gebruik ik op cropcamera dus komt die er eigenlijk al iets langer uit (zo'n 110mm als ik het goed heb). Ja, forceren zal ik sowieso zeker niet doen. Het is iemand waarmee ik nu een goeie band heb en dit wil ik graag zo houden dus zal ik er niets mee opschieten als ik haar push tijdens de shoot. Vandaar dat ik vooraf ook graag eens een rustig gesprek met haar wil hebben om alles al wat te bespreken. Op die manier zal het voor haar op de dag zelf hopelijk iets vlotter verlopen qua 'drempelvrees'. Ik denk er ook aan om ze tijdens die voorafgaande 'ontmoeting' al eens bepaalde poses die ze zelf wil te laten aannemen zodat ze weet hoe deze er op foto zullen uitzien. Zo zal ik vermijden dat ze toch niet echt tevreden zou zijn van de gekozen poses. Ik plan sowieso ook niets anders op die dag (tenzij ik 's morgens moet werken), zodat alles op een rustige manier zal kunnen gebeuren. Heb ik ook aan haar gezegd dat ze best geen andere dingen meer zou plannen later op de dag. Zo gaan we allebei op ons gemak zijn en hoeven we ons nergens voor te haasten.

        Modellen aanraken (tijdens gelijk welke shoot) heb ik voor zover ik me zelf kan herinneren nog niet gedaan. Ik tracht alles zo goed als mogelijk uit te leggen of zelf uit te beelden en dit verliep wel goed tot nu toe. Soms eens een grappig misverstand, maar dat breekt het ijs wel meestal dus dat kan zeker geen kwaad, hoewel dit tijdens een lingerieshoot toch nog wat anders is denk ik. Het enige moment waarop ik een model al heb aangeraakt is toen er eentje me vroeg om te helpen de ritssluiting van haar kleedje te helpen dichtdoen, anders blijf ik van mijn modellen af

        Tja, wat die ligbank betreft zal ik enkel mijn eigen zetels kunnen aanbieden Voordeel van deze is dat ze bij een raam staan dus qua lichtinval zou dit dan wel goed moeten zitten. Eventueel kan ik ze ook nog voor de shoot van richting draaien zodat ik meer ruimte creeër. Zoals ze normaal zullen staan geven ze maar een 2.5m ruimte tussen de bank en mezelf om foto's te maken. Als ik ze zou draaien, dan kan ik gerust vanaf een afstand van 5-6 meter foto's maken.

        Ik weet wel niet of er iets van de resultaten hier zal komen, maar indien ze dit niet erg zou vinden (1 foto ofzo), dan post ik dit wel. Als ze dit liever niet heeft, dan zal ik daar zeker niets van maken, is tenslotte haar eerste keer. Ik laat jullie echter wel zeker weten hoe het verlopen is en of ze tevreden was. Weet wel nog niet precies wanneer deze shoot zal doorgaan.
        Nogmaals bedankt
        Nikon D7100 - Nikkor 85mm 1.8 - Tamron 17-50mm 2.8 - Tamron 28-75mm 2.8 - Tamron 70-200mm 2.8 - Nikon SB-700 - Yongnuo YN560-II - Elinchrom D-LiTE RX4
        Facebook: Ultimo Photos /// 500px /// Website: Ultimo Photos

        Comment

        Working...
        X