Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D3 kiezen van lichtmeetmethode

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon D3 kiezen van lichtmeetmethode

    Als ik bovenop mijn D3 de knop verander voor de lichtmeetmethode dus bijvoorbeeld naar spotmeting, veranderd er niets.
    In mijn zoeker blijft dan gewoon volledige beeld licht meting staan.
    Ik werk in de A-mode.

    Weet iemand waarom er niets aan de lichtmeetmethode veranderd, ondanks dat ik van mode wissel met de knop ?
    Heb de handleiding al bekeken (pag 141), maar dat lost het niet op.

    Bedankt alvast.
    2x Nikon D3 en wat glas :)

  • #2
    Re: Nikon D3 kiezen van lichtmeetmethode

    Ik gebruik vaak ook diverse lichtmetingen maar meestal centrum of spot werkt gewoon uitstekend, of dat ook in de zoeker aangegeven wordt geen idee nog nooit op gelet.
    Maar werkt wel gewoon perfect.
    In de zoeker zie je wel rode stippen oplichten tijdens de scherpstelling om te zien waar de camera op scherpstelt dus ?
    Verder geen idee, zal morgen eens even kijken of het verder ook nog word aangegeven.

    Comment


    • #3
      Re: Nikon D3 kiezen van lichtmeetmethode

      Ik werk met een D700 (de mini D3 ) en daar verandert het wel degelijk in de zoeker dus is het misschien een defect. Of door het gebruik van een oude lens? Heb je het met al je lenzen?
      Flickr

      Comment


      • #4
        Re: Nikon D3 kiezen van lichtmeetmethode

        Ik zal eens kijken, maar morgen.

        Comment


        • #5
          Re: Nikon D3 kiezen van lichtmeetmethode

          Ja de scherpstelpunten zie ik inderdaad wel rood oplichten.
          Als ik spot-meting aan de functie-knop toewijs, werkt dat wel. Maar via de knop aan de bovenkant dus niet.
          Als ik dus via de knop de lichtmeting op spot zet, veranderd er ook niets aan m'n sluitertijd in de A-mode. Als ik datzelfde doe d.m.v. de functieknop (met toewijzing aan de spotmeting), wordt de sluitertijd veel korter. Zoals het hoort dus.

          Ik gebruik trouwens de Nikon 70-200 2.8 VR2 als lens.

          Kortom: een verandering d.m.v. de knop aan de bovenzijde wordt niet doorgevoerd in de camera. Misschien dat er een instelling is ergens dat dit 'gelocked' wordt? Of het is inderdaad een defect, wat ik niet hoop.
          Last edited by nikon.; 19 september 2013, 08:31. Reden: toevoegen lens
          2x Nikon D3 en wat glas :)

          Comment


          • #6
            Re: Nikon D3 kiezen van lichtmeetmethode

            Ik heb het zojuist bij de D3 van mij nagezien en deze geeft keurig in de zoeker links onder het symbool weer welke belichting is ingesteld.
            Volgens mij kan het niet uitmaken welk objectief er op staat moet gewoon altijd werken, heb je deze Camera pas ?
            Zoja probeer eens alle persoonlijke instellingen te wissen, mogelijk kan dat een oplosing geven.

            Comment


            • #7
              Re: Nikon D3 kiezen van lichtmeetmethode

              Dat ga ik proberen zodra ik morgen thuis ben. Als er nog anderen zijn die ook nog tips hebben, hoor ik het graag ...
              2x Nikon D3 en wat glas :)

              Comment


              • #8
                Re: Nikon D3 kiezen van lichtmeetmethode

                Oorspronkelijk geplaatst door mvanversendaal Bekijk bericht
                Volgens mij kan het niet uitmaken welk objectief er op staat moet gewoon altijd werken, heb je deze Camera pas ?
                Het maakt wel uit welk objectief er op je camera staat, bij objectieven zonder CPU kan je bv. geen matrixmeting gebruiken, alleen centrum en spot,
                maar dat heeft niets te maken met het probleem dat TS voorheeft.

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon D3 kiezen van lichtmeetmethode

                  Persoonlijke instellingen gereset.. Geen resultaat. Andere modus P / M / S: geen resultaat. Ben bang dat het knopje toch defect is.
                  2x Nikon D3 en wat glas :)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikon D3 kiezen van lichtmeetmethode

                    Ik heb dat ook nog gehad met een F100. Denk dat er niets aan te doen is behalve door Nikon zelf. Gezien de prijs van de F100's op dat moment (3 jaar geleden ongeveer) heb ik een andere gekocht en die doorverkocht aan iemand die enkel matrixmeting gebruikte en dus blij was met een voor haar perfecte F100 voor een zeer scherpe prijs. Bij een D3 ligt dat natuurlijk anders en is herstellen waarschijnlijk de moeite.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikon D3 kiezen van lichtmeetmethode

                      Hij zit nog in de garantie dus ik neem aan dat dat daar gewoon onder valt?
                      2x Nikon D3 en wat glas :)

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nikon D3 kiezen van lichtmeetmethode

                        Als hij nog onder garantie is ,valt dat er volgens mij zeker onder.
                        D800 en een goed glasservies

                        Comment

                        Working...
                        X