Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Flits-vraagje

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Flits-vraagje

    Opdracht voor de avondschool,maar kom er niet goed uit.
    Hoe maak ik een foto(met flits) waar onderwerp mooi belicht is en de achtergrond donker,en zelfde foto waar de achtergrond lichter is?
    Wat ik ook instel op mijn toestel,de beide foto's blijven hetzelfde.

    mvg
    Fuji XT-5,Fujinon 16-80,Viltrox 23 F/1.4,fujinon 50-230
    schitterende maltwhisky op de kast

  • #2
    Re: Flits-vraagje

    stap 1: toestel EN flits manueel zetten. (geen ttl gebruiken)
    Stap 2: stel je flitskracht nu zo in dat je onderwerp mooi verlicht is. is je onderwerp te donker? zet je diafragma meer open, onderwerp te licht? sluit je diafragma een beetje.
    Stap 3: blijf nu van je diafragma af en speel met je sluitertijd. hoe langer je sluitertijd hoe lichter je achtergrond gaat worden, hoe korter je sluitertijd hoe donkerder je achtergrond gaat worden.
    BLIJF INTUSSEN VAN JE DIAFRAGMA AF!!
    dat zou het moeten zijn, let wel op, als je een vaste flits op je toestel hebt gaat deze vaak automatisch compenseren en kan je dit effect dus niet bereiken. je moet echt manueel gaan werken als dat even kan.

    succes,
    Tom
    De gustibus et coloribus non est disputandum
    Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

    Comment


    • #3
      Re: Flits-vraagje

      Je kan dit doen (zowel manueel als ttl) door je sluitertijd aan te passen.

      Neem een situatie waar je redelijk omgevingslicht hebt (overdag binnen bvb) met en onderwerp op bvb 2 meter afstand en een achtergrond een paar meter verder (kan de rest van de huiskamer zijn).

      Zet je fototoestel op manueel en op 1/250 sec (= max synchronisatietijd) -> de flits gaat je onderwerp goed belichten maar je achtergrond gaat donkerder zijn.
      Neem dezelfde foto maar nu met een sluitertijd van 1/30 sec -> nu gaat je onderwerp goed belicht zijn (zorgt je flits wel voor) en je achtergrond gaat lichter zijn dan je op eerste foto.
      Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

      Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

      Comment


      • #4
        Re: Flits-vraagje

        De achtergrond blijft even licht/donker met zowel lange als korte sluitertijd.
        ergens gelezen dat je dit ook kan doen door de iso waarde te veranderen,maar het blijft hetzelfde.
        De flits verlicht blijkbaar de achterliggende muur mee.
        We gaan nog wat oefenen.Misschien dat de achtergrond niet ver genoeg van het onderwerp is.

        mvg
        Fuji XT-5,Fujinon 16-80,Viltrox 23 F/1.4,fujinon 50-230
        schitterende maltwhisky op de kast

        Comment


        • #5
          Re: Flits-vraagje

          als je flits idd geen "leegte" heeft om in te verdwijnen dan werkt het idd niet, dan flits je je achtergrond altijd evenveel in als je onderwerp.
          Goed nagedacht!!

          Tom
          De gustibus et coloribus non est disputandum
          Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

          Comment


          • #6
            Re: Flits-vraagje

            Er begint verbetering in te komen.
            Het lukt nu beter maar ik heb de flits op manueel gezet,automatisch flitst hij te hard.
            Vraagje:KAn het wel dat hij automatisch te hard flitst?Hij zou toch aangepast moeten flitsen,afhankelijk van het onderwerp?

            mvg
            Fuji XT-5,Fujinon 16-80,Viltrox 23 F/1.4,fujinon 50-230
            schitterende maltwhisky op de kast

            Comment


            • #7
              Re: Flits-vraagje

              waarsch kijk je met je toestel naar je onderwerp en daarachter een grote "leegte". En dan doe je een algemene lichtmeting. zonder correctie.
              Wat natuurlijk heel normaal is, niks mis mee, maar dan "ziet" jou camera dus veel "donker" en maar een klein stukje "bleker" (je onderwerp) en hij wil heel de foto natuurlijk neutraal uitbelichten. Omdat hij nu veel donker ziet "weet" je toestel dat hij veel gaat moeten bijlichten, dus: VEEL LICHT geven en je onderwerp dat als iets bleker is gaat dan overbelicht worden...
              Perfect normaal!!

              Zie maar mijn stap1: flits en toestel op manueel

              Tom
              De gustibus et coloribus non est disputandum
              Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

              Comment


              • #8
                Re: Flits-vraagje

                Een spotmeting op je onderwerp KAN (geeft dus niet altijd) een oplossing bieden.
                Weet gewoon dat wat je met je camera ook van licht meet, hij het altijd zo gaat belichten dat hij neutraal-grijs krijgt op je afdruk. Meet je dus spotmeting op een donder onderwerp moet je de gevonden tijd/diafragma gaan verkorten (minder lang belichten). Meet je echter een spotmeting op een wit, helder object moet je je tijd/diafragma zo gaan aanpassen dat je langer gaat belichten.
                Hier komt een basis van het zonesysteem van pas.
                http://forum.belgiumdigital.com/f20/...ie-432426.html

                Tom
                De gustibus et coloribus non est disputandum
                Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

                Comment


                • #9
                  Re: Flits-vraagje

                  Ik snap niet dat de vraag gesteld wordt.
                  Als je avondschool krijgt dan veronderstel ik dat ze je toch uitleggen wat waar allemaal voor moet dienen.
                  Ofwel heb je liggen slapen ofwel heb je een slechte cursus.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Flits-vraagje

                    Probeer eens om eerst scherp te stellen in de voorgrond en nadien - een tweede foto - scherp te stellen op de achtergrond. Bijvoorbeeld je neemt een rij stoelen (bv 3). Op de eerste foto stel je scherp op de eerste stoel en op de tweede foto stel je scherp op de laatste stoel. Let op: je behoud bij de beide foto's identiek dezelfde instellingen en je flitser op TTL.
                    Ik ben bezig met de online cursus van sonja van drielen en dit voorbeeld werd hier duidelijk uitgelegd.
                    Succes
                    Last edited by indrukwekkend; 20 september 2013, 09:33.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Flits-vraagje

                      Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
                      Ofwel heb je liggen slapen ofwel heb je een slechte cursus.
                      Ik gok op het tweede
                      Dat je in dagonderwijs ligt te slapen klinkt aannemelijk maar als je s'avonds naar school gaat om iets bij te leren, ga je toch omdat je dit graag doet, toch?

                      Comment


                      • #12
                        Re: Flits-vraagje

                        Oorspronkelijk geplaatst door spyder Bekijk bericht
                        Ik gok op het tweede
                        Dat je in dagonderwijs ligt te slapen klinkt aannemelijk maar als je s'avonds naar school gaat om iets bij te leren, ga je toch omdat je dit graag doet, toch?
                        Alle,je hebt je zegje ook weer eens gedaan.
                        Tevreden?

                        Mvg
                        Fuji XT-5,Fujinon 16-80,Viltrox 23 F/1.4,fujinon 50-230
                        schitterende maltwhisky op de kast

                        Comment


                        • #13
                          Re: Flits-vraagje

                          en hoe zou het komen dat de sfeer hier verziekt?
                          Jammer...
                          Maltje, succes met je nieuwe poging, als er iets niet lukt dan horen we het wel!!

                          Tom
                          De gustibus et coloribus non est disputandum
                          Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

                          Comment


                          • #14
                            Re: Flits-vraagje

                            ouch........ ik geloof dat mijn reactie verkeerd overgekomen is.

                            Ik heb nooit de intentie op de man te spelen. Ik bedoelde vooral dat als je overdag naar school "moet" als jonge gast, dat je dan geen andere keuze hebt dan de lessen te volgen, en ik denk niet dat ik de enige ben die beseft met hoe weinig interesse sommige leerlingen de lessen volgen, omdat het " moet".

                            Als je een job hebt , en overdag gaat werken, is avondonderwijs een zeer goed alternatief. Je gaat naar school omdat je die keuze bewust gemaakt hebt omdat je je kennis wil verbreden, nieuwe dingen leren, ervaring opdoen ........ .
                            Dit is dan ook de reden waarom ik suggereerde dat er iets schort met de cursus of wie weet , de manier van les geven.
                            Als ik iemand op zijn tenen getrapt heb, hiervoor mijn welgemeende excuses. Dit is nooit of te nimmer mijn bedoeling.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Flits-vraagje

                              Oorspronkelijk geplaatst door spyder Bekijk bericht
                              ouch........ ik geloof dat mijn reactie verkeerd overgekomen is.

                              Ik heb nooit de intentie op de man te spelen. Ik bedoelde vooral dat als je overdag naar school "moet" als jonge gast, dat je dan geen andere keuze hebt dan de lessen te volgen, en ik denk niet dat ik de enige ben die beseft met hoe weinig interesse sommige leerlingen de lessen volgen, omdat het " moet".

                              Als je een job hebt , en overdag gaat werken, is avondonderwijs een zeer goed alternatief. Je gaat naar school omdat je die keuze bewust gemaakt hebt omdat je je kennis wil verbreden, nieuwe dingen leren, ervaring opdoen ........ .
                              Dit is dan ook de reden waarom ik suggereerde dat er iets schort met de cursus of wie weet , de manier van les geven.
                              Als ik iemand op zijn tenen getrapt heb, hiervoor mijn welgemeende excuses. Dit is nooit of te nimmer mijn bedoeling.
                              Awel se,de eerste les was niet zo goed.Bij niemand lukte de opdracht.
                              16 man in de les,ik kom uit een leuk groepje van 10,......enz.
                              Het interesseert mij enorm,daarom dat ik mij ook wil verdiepen zonder de volgende lessen af te wachten.
                              De donkere achtergrond lukt al aardig,dankzij de tips van zunoel en TomStr.

                              mvg
                              Fuji XT-5,Fujinon 16-80,Viltrox 23 F/1.4,fujinon 50-230
                              schitterende maltwhisky op de kast

                              Comment

                              Working...
                              X