Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

hdr interesse

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • hdr interesse

    Beste

    Ik zou binnenkort eens hdr willen proberen.

    Ik weet dat je verschillende foto's neemt met andere belichting en dan deze samenvoegen.

    Maar mijn vraag is wat zijn de beste instellingen om in photomatix mee te starten? Ik weet dat voor iedere foto anders is maar wat zou een goede begin zijn?

    Alvast bedankt voor de reacties.
    Canon EOS 550D // 15-85mm IS

  • #2
    Re: hdr interesse

    het korte antwoord dat ik zou geven: midden +2 stops onder en boven.

    Maar eigenlijk hangt het een beetje af van de situatie.
    zijn er minder extreme verschillen in de belichting dan kom je er ook met +- 1 stop

    Comment


    • #3
      Re: hdr interesse

      Beste

      Dit weet ik XP

      Mijn vraag is.

      Wat zijn de beste instellingen in photomatix om de hdr samen te voegen? Of het best om mee te starten.

      Bedankt xp
      Canon EOS 550D // 15-85mm IS

      Comment


      • #4
        Re: hdr interesse

        Ach zo, ik gebruik Photomatix geruime tijd niet meer.
        Kan ik u helaas niet vertellen.
        Ik starte met de previews en werkte van dit punt verder

        Comment


        • #5
          Re: hdr interesse

          Begin misschien eens met deze topic van schoonSpikke:
          Forum voor discussies rond het bewerken, afdrukken, presenteren... van digitale foto's , en over andere software die met digitale fotografie te maken heeft.
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

          Comment


          • #6
            Re: hdr interesse

            Gebruiken juilie hdr voor alle soorten landschappen of voor bepaalde soorten?

            Groeten
            Canon EOS 550D // 15-85mm IS

            Comment


            • #7
              Re: hdr interesse

              Ik had nog een klein vraagje.

              In welk formaat is het best te fotograferen om een hdr van te maken? Jpg of RAW?

              Bedankt voor de reacties
              Canon EOS 550D // 15-85mm IS

              Comment


              • #8
                Re: hdr interesse

                Ik schiet sowieso in RAW+jpg. Nu, ik ben zeker geen HDR-expert, maar zal toch de drie RAWs eerst 'onder handen' nemen, opslaan als TIFF, en met die drie TIFFs naar Photomatix trekken.

                Ik zou hier ook even willen verwijzen naar een BD-er die enkele jaren geleden hier actief was, Simplephotography was zijn nick. Hij heeft een tutorial geschreven waarin hij aan de hand van één RAW-opname toch kon overbelichten en onderbelichten en op die manier ook verschillende opnames had, die hij dan weer samenvoegde: http://www.simplephotography.net/zmisc/HDR.pdf

                Tenslotte loont het ook de moeite om te kijken naar wat Dama, een andere BD-er die nog steeds actief is, met meerdere belichtingen doet. Hij zal eer spreken van "blending": http://forum.belgiumdigital.com/f20/...ng-336664.html

                In principe kun je HDR toepassen zowel voor landschappen als voor heel andere opnames. Denk bijvoorbeeld aan urbex, of aan interieuropnames waar je sowieso problemen kunt hebben om alles evengoed te belichten.
                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                Comment

                Working...
                X