Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon flits SB-600, eerste testen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon flits SB-600, eerste testen

    Eerste testen van mijn Nikon D70 + kitlens 18-70mm met de Nikon Speedlight SB-600.

    Al de foto's zijn vanop statief met dezelfde camara setting getrokken, nml.:
    - Jpeg: (8-bit) Fine
    - Lens: 18-70mm F3.5-4.5G
    - Focal Lenght: 52mm
    - Digital Vari-Program: Portrait
    - Metering Mode: Multi-Pattern
    - 1/60 sec - F/5
    - Exposure Comp.: 0 EV
    - Sensitivity: ISO 400
    - White Balance: Auto
    - AF-Mode: AF-S
    - Flash Sync Mode: Front Curtain
    - Auto Flash Mode: Balanced i-TTL
    - Color Mode: Mode Ia (sRGB)
    - Tone Comp: Auto
    - Hue Adjustment: 0
    - Saturation: Normal
    - Sharpening: Auto
    - Noise Reduction: Off

    Ik heb bewust de camera zoveel mogelijk in standaard settings laten staan.
    Het enige wat ik gedaan heb is de jpg resized naar 800x600 via Nikon Editor 6.2.0.
    Het onderwerp staat op 1,50 meter (afstand tussen neus en lens).
    Er is een witte plafond op 91 cm boven het hoofd.
    Er is een koffie-met-melk kleurige muur recht van het beeld op 38 cm.

    1) Flits rechtdoor, horizontaal:



    2) Flits rechtdoor, 45 graden omhoog gericht naar plafond:


    3) Flits plat horizontaal, 30 graden rechts gedraaid:


    4) Flits 45 graden omhoog en 30 graden naar rechts gedraaid:


    Wat mij vooral opvalt is dat de WB nogal kan verschillen.

    Ook even getest met de AF Nikor 50mm 1.8 en de AF Nikor 80-200 4.5-5.6D. Ze worden beiden perfect door de flits herkent, met die verstande dat de flits max meezoomt tot 85mm (en dus niet de 200mm).

  • #2
    Knal dezelfde settings, nu met het standaard flashje van de D70:



    Niet veel verschil met de SB-600 indien gewoon rechtdoor geflitst wordt op 1,50 meter, niet?

    Comment


    • #3
      Vooral de laatste foto is schitterend belicht ! Ik heb totaal geen ervaring met flitsen onder andere hoek wegens nog geen externe flitser, dus die truuk van 30 graden draaien in beide richtingen mag zeer evident lijken voor iedereen, maar zeker een weetje voor mij !

      Hoeveel kost dat ding eigenlijk ?

      Ik heb net wat zitten experimenteren met de Wit Balans, vooral nadat ik wat binnen foto's had getrokken van mijn (8-jarige) zoon zonder flits. De eerste reeks allemaal met WB op auto, en daar zijn nogal wat verschillen tussen ondanks dat de scene eigenlijk redelijk identiek blijft. (Mijn vorige consumer was niet zo wispelturig, maar ook meestal op manual WB). De meeste redelijk warm, maar enkele ook groen achtig.
      Daarna heb ik met verschillende vaste witbalans instellingen foto's getrokken van een witte muur met wat "randdingen" (Strijkplank, plant, kaders, niet echt iets voor publicatie), gewoon om even te voelen welke kleuren er gemaakt worden met de verschillende instellingen.
      Tenslotte ook de nikon laten zelf de witbalans meten. Probleem is dat je er geen getal uit krijgt hoeveel hij nu gemeten heeft... (Of dat ik niet weet hoe ik dat moet doen...)
      Alle foto's getrokken in RAW en dan "verwerkt" in Nikon Capture Editor.

      En eigenlijk kom ik tot de (off topic afgleidende...) vragen :
      1) Hoe gebruiken jullie de wit balans ?
      2) Een RAW dient zeker nabewerkt te worden om een beter resultaat te verkrijgen. Een onbewerkte foto kan nogal flets zijn. Nu zijn er in Nikon Capture Editor gigantisch veel mogelijkheden en ik vermoed in photoshop nog meer (aan dat laatste ben ik nog niet toe...). Welke zijn de meest gebruikte dingen in Nikon Cature om foto's te verbeteren ?
      3) Om RAW bewerking te besparen, gebruiken jullie niet de camera "finish" mogelijkheden om de "familie-uitstap-foto's" te verkrijgen, waar je 200 foto's schiet op een dag, en de moed niet hebt deze achteraf nog alle 200 te bewerken ?

      Groeten,

      Sim.
      natwork.be

      Comment


      • #4
        1) Als ik mij WB zo perfect mogelijk wil, gebruik ik steeds mijn grijze kaart (en WB op 'pre' zetten, te koop bij de vakhandel voor +/- 11€).
        Ik heb wel nog niet geprobeerd om samen met een flits ook de grijze kaart te gebruiken.
        2) Nikon Capture: voornamelijk EV +0,3 à +0,5. De rest laat ik zoveel mogelijk normaal staan.
        3) Je kan via Nikon Capture bepaalde handelingen automatiseren voor al je foto's. Maar voor 'familie-uitstapjes' trek ik meestal jpg en doe ik manueel vaak EV +0,3

        Maar vooral ... koop snel die 'Gray Card', die is echt 11€ waard en dan kan je gerust voor je WB in jpg trekken.

        Comment


        • #5
          Hallo simatix.
          Hier een test met de grijze kaart.
          Nu staat mijn Nikon D-70 / SB-600 in Program 'P' (in portrait mode kan ik immers de WB niet in 'PRE' zetten die nodig is voor de grijze kaart).

          Het resultaat is zeer goed op WB gebied. De kleuren zijn 'echt', er is geen nabewerking gedaan.

          Flits staat gewoon rechtdoor:

          Comment


          • #6
            Hey colarjo,

            Ik zal dus maar gauw die grijze kaart aanschaffen voor het serieuzere werk. Als d eonderste foto "echt" is, dan heeft de camera in de bovenste foto's steeds te blauw getrokken..

            Bedankt voor deze info !

            Groeten,

            Sim.
            natwork.be

            Comment


            • #7
              Even buiten gaan trekken met de SB-600 om de kracht van de flitser te testen. Het was volledig donker. Program : M. Lens 18-70mm. Focus 18mm. F/3.5 ; 1/60 ; ISO 400 ; WB : flash ; Mode flash : i-TTL

              Afstand lens - boomstammetje in het midden = 22 meter

              Voor mij in ieder geval genoeg kracht.

              Comment


              • #8
                ik heb eens gelezen en op geschreven dat men beter niet in matrix metering in lowlight moet flitsen.... beter op centered (of spot)...

                Comment


                • #9
                  Is de SB600 los van de camera te gebruiken( al dan niet draadloos)en kan ze eventueel aangestuurd worden door de interne flitser of bestaat die mogelijkheid enkel op de SB800?
                  Aquarius
                  D70/18-70,D700/28-70, Tripod Velbon AEF-3,Lowepro Nova 4 AW,X-drive PRO 40Gb,SB600,SB900,Sigma APO Macro 180mm,Nikon 50mm 1.8, Sigma 70-200 2.8 APO DG,Sigma12-24,Bigma 50-500mm
                  BD0290BE

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Aquarius
                    Is de SB600 los van de camera te gebruiken( al dan niet draadloos)en kan ze eventueel aangestuurd worden door de interne flitser of bestaat die mogelijkheid enkel op de SB800?
                    Aquarius
                    Zowel de SB600 als 800 kunnen draadloos gestuurd worden door de interne flits (iTTL metering), dacht ik.
                    Wordt de 600 ook met statief voet geleverd? De 800 wel, dacht ik... .

                    Comment


                    • #11
                      Zowel de SB600 als 800 kunnen draadloos gestuurd worden door de interne flits (iTTL metering), dacht ik.
                      Wordt de 600 ook met statief voet geleverd? De 800 wel, dacht ik... .
                      Ja, er zit een flitsstandaard(je) bij de SB-600 en kan worden aangestuurd (draadloos) door de interne flitser van de Nikon D70

                      groet
                      Chris
                      NIKON D90 | Sigma 17-50 f2.8 OS | Nikkor 50 f1.8 | Sigma AF 70-300 APO Super Macro II | Nikon MB-D80 |Nikon SB600| Sony DSC-HX60V | MeFoto A1350 | http://www.parijsmijnstad.nl

                      Comment

                      Working...
                      X