Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

continu-verlichting voor newborn/babyfotografie?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • continu-verlichting voor newborn/babyfotografie?

    Ik heb hier en daar al wat opgezocht maar vind niet echt een afdoend antwoord op mijn vragen, daarom dus deze topic.

    Ik heb me al verschillende keren gewaagd aan baby-fotografie en newborn shoots. Omdat het volgens velen als 'not done' bestempeld wordt, probeer ik dit meestal te doen zonder flitsers (al heb ik het ook al mét gedaan, met wisselend resultaat overigens). Ik probeer me te beperken tot natuurlijk licht vanuit een venster, eventueel aangevuld met een reflector...
    Maar meer dan eens heb ik problemen gehad doordat er te weinig licht aanwezig was waardoor ik ofwel met hoge ISO's moest werken, ofwel een hoog percentage slechte foto's had door een te lange sluitertijd.

    Nu ben ik me aan't afvragen of een continu lichtbron een oplossing zou zijn hiervoor? Als ik eens google op continu licht, merk ik dat er heel wat soorten lichtbronnen verkocht worden, met zeer uiteenlopende prijzen, gaande van 50 tot enkele 100den euros. Lampstatieven heb ik hier ondertussen al voldoende liggen, ik zou enkel 1 à 2 lamphouders nodig hebben,...

    Waar moet ik letten als ik zoiets wil aanschaffen?
    Wat zijn de voor- en nadelen van continu licht ivm flitslicht?
    Welk budget moet ik hiervoor voorzien, (om prijs-kwaliteit een goede keuze te maken)?
    Iemand die toevallig zoiets te koop heeft staan?
    Canon EOS 5D mark 3 - Canon Eos 5D mark 4 - Canon R5 - Canon EF 24-70mm f/2.8 L II USM - Canon EF 70-200mm f2.8 L IS II USM - Canon EF 85mm f/1.8 USM - Canon EF 100mm f/2.8 USM Macro - Flitsers Godox AD 200 (2x) - Godox AD 600 - ...

  • #2
    Re: continu-verlichting voor newborn/babyfotografie?

    Ik maak ook geregeld babyshoots.
    Vorige week nog een 4 mnd. oude baby welke ik bijflits door een groot 1x1meter shoot thru scherm.
    Dat maakt uiteraard zacht licht welke absoluut noodzakelijk is voor dit soort reportages.
    Voldoende licht is uiterst belangrijk om een fluweelzachte babyhuid te krijgen.
    Is dit natuurlijk des te beter, lukt dit niet of maar gedeeltelijk dan moet je de hulptroepen optrommelen.
    Enkel met een reflexiescherm ga je het niet redden, lijkt me ook verschrikkelijk irritant mocht de baby zijn oogjes open hebben.
    Dit zou ik nooit gebruiken. De zeer korte flits, dat idee heb ik toch, daar hebben ze geen last van.
    Echter dat zie ik toch niet op de foto's en dat laten de kids ook niet merken tijdens de reportages.
    Mocht ik dit toch merken zal ik deze techniek dan ook gelijk staken.
    Bij newborns kan ik dit niet beoordelen.
    continu licht is een mogelijkheid, je licht oppervlak moet wel zo groot mogelijk zijn en zo dicht mogelijk op je baby zitten.
    Vraag is dan ook of ze dit zo prettig vinden. En groot wit vlak waar ze "continu" tegenin moeten kijken.
    Ik volg dit draadje
    Fuji XH-1 / en een stel fijne glazen.

    Comment


    • #3
      Re: continu-verlichting voor newborn/babyfotografie?

      Oorspronkelijk geplaatst door fotografieljakim Bekijk bericht
      Ik volg dit draadje
      Ik ook, maar veel komt er niet hé :-)
      Bedankt voor je tips!
      Canon EOS 5D mark 3 - Canon Eos 5D mark 4 - Canon R5 - Canon EF 24-70mm f/2.8 L II USM - Canon EF 70-200mm f2.8 L IS II USM - Canon EF 85mm f/1.8 USM - Canon EF 100mm f/2.8 USM Macro - Flitsers Godox AD 200 (2x) - Godox AD 600 - ...

      Comment


      • #4
        Re: continu-verlichting voor newborn/babyfotografie?

        natuurlijk licht is het mooist. Je kan je lens openen bij weinig licht.
        Je kan een strobe gebruiken achter een grote scrim of in een hele grote softbox, voor zacht licht dat natuurlijk licht een beetje nabootst.
        Belangrijker dan je licht is de angle van het licht.
        My Website : http://www.ineedair.org
        Music / Painting / Motion Graphics / Image
        Flickr : https://www.flickr.com/photos/34547181@N00/

        Comment


        • #5
          Re: continu-verlichting voor newborn/babyfotografie?

          Oorspronkelijk geplaatst door fenix Bekijk bericht
          Ik ook, maar veel komt er niet hé :-)
          misschien in het verkeerde forum gepost? strobist forum is beter hiervoor!

          click

          continu licht lijkt mij geschikt als het daglicht is, niet als je een sterke continu lichtbron gebruikt... onaangenaam voor de baby...
          Flitsen werkt goed!
          Last edited by d_oracle; 13 oktober 2013, 12:45.
          some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
          Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

          Comment


          • #6
            Re: continu-verlichting voor newborn/babyfotografie?

            flitsen is niet goed voor babys tot 8 maand. Dit heeft niets te maken met het onaangenaam zijn van het flitsen maar alles met de werking van het oog bij die leeftijd. De pupil zou niet snel genoeg zijn om dicht te gaan bij de flits waardoor al het licht in het oog komt en dit schade kan berokkenen. Dit vernam ik van mijn leraars fotografie in de avondschool. Ik heb ook al geflitst maar nu ik dit weet ben ik niet meer van plan dit nog te doen. Overdag fotograferen met natuurlijk licht, misschien is dit niet steeds de plaats die je wil maar schade wil ik zeker niet aanrichten.

            Comment


            • #7
              Re: continu-verlichting voor newborn/babyfotografie?

              Misschien is een macro ringflash met ledverlichting iets. Je kan de intentie zelf regelen.

              Vriendelijke groet, jessey

              Comment


              • #8
                Re: continu-verlichting voor newborn/babyfotografie?

                De uitspraak dat flitslicht schadelijk is voor de ogen van een baby tot 8 maanden is overdreven. Newborns slapen ook meestal, dus zou niet weten waar het flitslicht de pupillen zou beschadigen. En bovendien als waar zou zijn wat je lesgever heeft verkondigt dan vrees ik dat heel wat fotografen wel eens een rechtzaak aan hun been kunnen hebben alsook de flitsverkopers aangezien ik in de manuals nergens iets lees over het feit dat flitsers niet mogen gebruikt worden voor kinderen onder 8 maanden. Vind het dus eigenlijk een rare statement.

                Maar niettemin zou ik 'DIRECT' flitslicht zeker wel vermijden, omdat het gewoon niet aangenaam kan zijn.

                Voor TS: al geprobeerd met indirect flitslicht?

                Zelf probeer ik altijd met natuurlijk licht te werken, maar dat is ook niet altijd ideaal. Grote softbox zou ik wel gebruiken, heb ik nog nooit gedaan, wel al strobist met grote paraplu.
                Ik ken wel wat fotografen die met continu licht werken, maar al evenveel die het weer buiten gooien en dan toch voor flitslicht gaan. Ik denk dat het ook een 'way of working' is en waar je je goed bijvoelt.

                Misschien ergens een continue lamp proberen te lenen voor een keertje vooraleer iets aan te schaffen.
                Al doende leert men...

                Flickr

                Comment


                • #9
                  Re: continu-verlichting voor newborn/babyfotografie?

                  Ik gebruik zo'n led-lamp, dimbaar 0 tot 100%, met een octaboxdiffuser errond. Verder nog een groot wit reflectiescherm.



                  Kost niet eens 100 Euro.
                  Olympus OMD E5 + Pana 14 2.5 + Pana Leica 25 1.4 + Oly 45 1.8 + Oly 14-150 + Manfrotto 719B + Canon Selphy + Colorvision Spyder 2

                  Comment

                  Working...
                  X