Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Diafragma geen invloed op flitslicht!!

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Diafragma geen invloed op flitslicht!!

    Hallo,

    Ik zit even met iets.

    Ben nu aan het spelen met bestaand licht en flitslicht.
    Ik weet dat je met sluitertijd het bestaande licht beinvloedt en met diafragma beinvloed je het flitslicht.


    ALLEEN…… dit zie ik niet op de foto????? Sluitertijd beinvloedt in mijn testje inderdaad het bestaande licht en niet de belichting op het onderwerp.
    Maar wil ik met diafragma het flitslicht beinvloeden op het onderwerp, dan is dat niet het geval. Enige wat ik zie veranderen qua licht is de achtergrond (bestaande licht)??!! Zie voorbeeldje

    Wat doe ik fout?
    Dit is wel even getest met ingebouwde flitser op manuele stand en er zit nog een raam tussen. Flitssterkte op 1/1





    [IMG][/IMG]
    Last edited by danielsl; 14 september 2013, 09:21.
    D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

  • #2
    Re: Diafragma geen invloed op flitslicht!!

    Zet eerst de flitser ook in de manuele stand, als die op 1/1 staat in de automatische stand, dan wordt de flitsbelichting nog steeds automatisch aangepast.
    Dat zie je ook aan de achtergrond, die wordt donkerder, terwijl het onderwerp ongeveer hetzelfde belicht blijft.
    Die 1/1 instelling is in de automatische stand niet de flitssterkte, het is de flitsbelichtingscompensatie, en dat is iets helemaal anders dan de flitssterkte in de manuele stand.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Diafragma geen invloed op flitslicht!!

      was misschien niet helemaal duidelijk. Maar flitser staat op manueel en op volle flitssterkte
      Last edited by danielsl; 14 september 2013, 10:45.
      D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

      Comment


      • #4
        Re: Diafragma geen invloed op flitslicht!!

        Kan je een ingebouwde flitser wel op de manuele stand zetten?
        Volgens mij kan je daar ook alleen maar de flitsbelichtingscompensatie aanpassen, de rest gaat automatisch.

        Ik zie hier wel degelijk verschil in belichting als ik de flitser en de camera manueel instel en dan alleen het diafragma aanpas.
        En dat is volgens mij ook het geval bij iedereen die met bijvoorbeeld studioflitsers werkt, als die het diafragma veranderen, dan moeten ze ook de flitssterkte aanpassen om de belichting terug juist te krijgen.
        Dat is altijd al zo geweest, en dat verandert niet als een nieuwe camera op de markt komt...
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: Diafragma geen invloed op flitslicht!!

          Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
          Kan je een ingebouwde flitser wel op de manuele stand zetten?
          Volgens mij kan je daar ook alleen maar de flitsbelichtingscompensatie aanpassen, de rest gaat automatisch.

          Ik zie hier wel degelijk verschil in belichting als ik de flitser en de camera manueel instel en dan alleen het diafragma aanpas.
          En dat is volgens mij ook het geval bij iedereen die met bijvoorbeeld studioflitsers werkt, als die het diafragma veranderen, dan moeten ze ook de flitssterkte aanpassen om de belichting terug juist te krijgen.
          Dat is altijd al zo geweest, en dat verandert niet als een nieuwe camera op de markt komt...
          Bij de D7000 kan ik de flits wel op handmatig zetten in ieder geval.
          Maar bij veranderen van diafragma verandert het natuurlijke licht net zoveel als het flitslicht. Geen idee wat ik dan fout doe
          D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

          Comment


          • #6
            Diafragma geen invloed op flitslicht!!

            1/320?
            Sync D7000 is max. 1/250... HF?


            Sent from my iPad using Tapatalk.
            Toon Nikonian
            D700/D7000/glaswerk Nikkor

            Comment


            • #7
              Re: Diafragma geen invloed op flitslicht!!

              Oorspronkelijk geplaatst door Toon Nikonian Bekijk bericht
              1/320?
              Sync D7000 is max. 1/250... HF?


              Sent from my iPad using Tapatalk.

              Als je het mijn vraag goed had gelezen, dan had je geweten dat ik met de interne flitser werkte. RTFM pagina 223!!
              D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

              Comment


              • #8
                Re: Diafragma geen invloed op flitslicht!!

                Gelukkige gelden de wetten van de fysica wel voor een Canon 700D met een kitlensje, als daar het diafragma verder dicht gaat, dan komt er ook minder licht op de sensor...
                De camera is manueel ingesteld op iso 100 en 1/60 sec, de flitser (430 EX II) is ook manueel ingesteld op 1/16 (de flitskracht dus).
                (Het gaat niet over de kwaliteit van de foto en het onderwerp, ik maar snel iets genomen om een voorbeeldje te maken.)







                Volgens mij heb je de ingebouwde flitser niet in de manuele stand staan, anders zou het onderwerp waarschijnlijk overbelicht zijn op die korte afstand.
                Ik moest de externe flitser op 1/16 zetten, op de volle sterkte was alles overbelicht.
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment


                • #9
                  Re: Diafragma geen invloed op flitslicht!!

                  Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                  Gelukkige gelden de wetten van de fysica wel voor een Canon 700D met een kitlensje, als daar het diafragma verder dicht gaat, dan komt er ook minder licht op de sensor...
                  De camera is manueel ingesteld op iso 100 en 1/60 sec, de flitser (430 EX II) is ook manueel ingesteld op 1/16 (de flitskracht dus).
                  (Het gaat niet over de kwaliteit van de foto en het onderwerp, ik maar snel iets genomen om een voorbeeldje te maken.)


                  Volgens mij heb je de ingebouwde flitser niet in de manuele stand staan, anders zou het onderwerp waarschijnlijk overbelicht zijn op die korte afstand.
                  Ik moest de externe flitser op 1/16 zetten, op de volle sterkte was alles overbelicht.
                  Dank je voor het testen. Misschien heb ik iets fout gedaan, ff verder getest en ik krijg dezelfde resultaten als jouw voorbeelden.
                  Denk ook dat ik al die tijd de verkeerde definitie heb gehad over controle van flitslicht met diafragma. Ik ging er altijd vanuit dat de achtergrond dan qua belichting onveranderd zou blijven??
                  D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

                  Comment


                  • #10
                    Re: Diafragma geen invloed op flitslicht!!

                    Oorspronkelijk geplaatst door danielsl Bekijk bericht
                    Als je het mijn vraag goed had gelezen, dan had je geweten dat ik met de interne flitser werkte. RTFM pagina 223!!
                    Interne flash of niet: je werkt in HF bij 1/320!


                    Sent from my iPad using Tapatalk.
                    Toon Nikonian
                    D700/D7000/glaswerk Nikkor

                    Comment


                    • #11
                      Re: Diafragma geen invloed op flitslicht!!

                      Wat is HF???
                      D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

                      Comment


                      • #12
                        Re: Diafragma geen invloed op flitslicht!!

                        HF high frequency of HS high speed
                        Zie http://www.exposureguide.com/high-speed-sync-flash.htm


                        Sent from my iPad using Tapatalk.
                        Toon Nikonian
                        D700/D7000/glaswerk Nikkor

                        Comment


                        • #13
                          Re: Diafragma geen invloed op flitslicht!!

                          Oorspronkelijk geplaatst door Toon Nikonian Bekijk bericht
                          HF high frequency of HS high speed
                          Zie http://www.exposureguide.com/high-speed-sync-flash.htm


                          Sent from my iPad using Tapatalk.
                          Ok , maar wat heeft dit met bovenstaande verhaal te maken??
                          En graag iets meer formuleren ipv een zinnetje van 4 woorden
                          Last edited by danielsl; 14 september 2013, 19:51.
                          D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

                          Comment


                          • #14
                            Re: Diafragma geen invloed op flitslicht!!

                            Dus je flash gaat meerdere keren af bij 1/320 met volle kracht bij M 1/1 en dus weinig verschil van belichting op je onderwerp.


                            Sent from my iPad using Tapatalk.
                            Toon Nikonian
                            D700/D7000/glaswerk Nikkor

                            Comment


                            • #15
                              Re: Diafragma geen invloed op flitslicht!!

                              Oorspronkelijk geplaatst door Toon Nikonian Bekijk bericht
                              Dus je flash gaat meerdere keren af bij 1/320 met volle kracht bij M 1/1 en dus weinig verschil van belichting op je onderwerp.


                              Sent from my iPad using Tapatalk.
                              Ok, duidelijk. Vanmiddag nog een testje gedaan met langere sluitertijd en inderdaad verschil. Maar ik dacht dat diafragma alleen van invloed is op het flitslicht, maar dat is dus niet zo
                              D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

                              Comment

                              Working...
                              X