Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

welke flitser bij Nikon D5100?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • welke flitser bij Nikon D5100?

    Enige tijd geleden heb ik een Nikon D5100 gekocht, en ik ben op zoek naar een bijpassende flitser. Met de nieuwe flitser wil ik in ieder geval mijn hobby's fietsen en fotografie kunnen combineren.

    Met name bij fotografie van mountainbikers in het bos wil ik kunnen flitsen om de fietser goed belicht in beeld te krijgen. Voor mij is belangrijk dat ik de flitser los van mijn camera draadloos op afstand kan bedienen, en de flitser mee flitst ook als ik meerdere beelden per seconde neem.

    Welke flitser kan ik het beste kiezen? (ik wil wel bij Nikon blijven). En welke andere accessoires heb ik daarbij nodig?

    alvast dank voor jullie hulp...
    Last edited by Miker V; 13 september 2013, 21:13.

  • #2
    Re: welke flitser bij Nikon D5100?

    Oorspronkelijk geplaatst door Miker V Bekijk bericht
    Enige tijd geleden heb ik een Nikon D5100 gekocht, en ik ben op zoek naar een bijpassende flitser. Met de nieuwe flitser wil ik in ieder geval mijn hobby's fietsen en fotografie kunnen combineren.

    Met name bij fotografie van mountainbikers in het bos wil ik kunnen flitsen om de fietser goed in beeld te krijgen. Voor mij is belangrijk dat ik de flitser los van mijn camera draadloos op afstand kan bedienen, en de flitser mee flitst ook als ik meerdere beelden per seconde neem.

    Welke flitser kan ik het beste kiezen? (ik wil wel bij Nikon blijven). En welke andere accessoires heb ik daarbij nodig?

    alvast dank voor jullie hulp...
    -SB910 als je in het bos een zo effectief mogelijke effect wilt hebben
    -SU800 aangezien dat de D5100 niet kan fungeren als master voor het aansturen van een flits via de ingebouwde flits
    -extra batterijpack als je echt wilt dat die flits het aantal frame's/sec wilt kunnen volgen en dan hopen dat je flits niet oververhit geraakt als je pakweg 30 foto's achter elkaar maakt op korte tijd

    Comment


    • #3
      Re: welke flitser bij Nikon D5100?

      Oorspronkelijk geplaatst door gert007 Bekijk bericht
      -SB910 als je in het bos een zo effectief mogelijke effect wilt hebben
      -SU800 aangezien dat de D5100 niet kan fungeren als master voor het aansturen van een flits via de ingebouwde flits
      -extra batterijpack als je echt wilt dat die flits het aantal frame's/sec wilt kunnen volgen en dan hopen dat je flits niet oververhit geraakt als je pakweg 30 foto's achter elkaar maakt op korte tijd
      -Eneloop batterijen (geen zin om een sb-910 te kopen als je trage batterijen gebruikt).

      Ik werk met SB-900's (vorige versie van de SB-910) en de SU-800 en ik ben content met deze setup.
      Een lampstatief heb je ook nog nodig om de flitser op te bevestigen (tenzij je deze wil strappen aan een boom).

      Comment


      • #4
        Re: welke flitser bij Nikon D5100?

        Oorspronkelijk geplaatst door gert007 Bekijk bericht
        -SU800 aangezien dat de D5100 niet kan fungeren als master voor het aansturen van een flits via de ingebouwde flits
        Werkt deze ook als de flitser buiten het directe zicht is, of moet er "oogcontact" zijn tussen de SU800 en de flitser?

        Comment


        • #5
          Re: welke flitser bij Nikon D5100?

          Oorspronkelijk geplaatst door Miker V Bekijk bericht
          Werkt deze ook als de flitser buiten het directe zicht is, of moet er "oogcontact" zijn tussen de SU800 en de flitser?
          Er moet visueel contact zijn, maar dit is enkel een issue in een open veld of als je flitst van achter een muur.
          Ik werk vaak met mijn flitsers in softboxen en ze worden perfect getriggerd door de SU-800 (deze zijn weggericht van mijn camera).
          Er zijn ook niet-Nikon opties dat een stuk goedkoper zijn, maar dan moet je wel alles manueel instellen, heb je geen high-speeds sync en heb je tragere recycle-tijden.
          Als deze zaken niet belangrijk zijn voor u zou ik daar eerder naar kijken (yongnuo), voor niet professioneel/dagelijks gebruik zijn deze meestal voldoende.
          Hun triggers raad ik niet echt aan (ken iemand die aan zijn 4e paar zit door problemen).

          Comment


          • #6
            Re: welke flitser bij Nikon D5100?

            Oorspronkelijk geplaatst door Miker V Bekijk bericht
            Werkt deze ook als de flitser buiten het directe zicht is, of moet er "oogcontact" zijn tussen de SU800 en de flitser?
            er moet "oogcontact" zijn tussen de SU800 en de flits
            een alternatief is de radiogestuurde triggers ,daar heb je ook nog wat verschil in, enkel manuele triggers of triggers die ttl ondersteunen
            enzo...

            Comment


            • #7
              Re: welke flitser bij Nikon D5100?

              Oorspronkelijk geplaatst door gert007 Bekijk bericht
              er moet "oogcontact" zijn tussen de SU800 en de flits
              een alternatief is de radiogestuurde triggers ,daar heb je ook nog wat verschil in, enkel manuele triggers of triggers die ttl ondersteunen
              enzo...
              Thanks. Betekent dat voor mij de SU800 af gaat vallen, want ik verwacht in de praktijk dat mijn flitser nog wel eens achter een boom of struik zal staan. Welke triggers kunnen jullie aanraden met D5100 en SB910, en bij welke moet ik wegblijven?

              Comment


              • #8
                Re: welke flitser bij Nikon D5100?

                Miker,

                Ik hoop dat je beseft dat wat je wil doen behoorlijk ambitieus is. Het is ambitieus qua kosten en ook qua techniek. Mocht ik in jouw geval zijn, dan zocht ik eerst iemand die alle materiaal reeds heeft en probeerde ik het eerst eens samen.

                Groetjes,

                Riho
                Nikon Z6 II & D500 + Nikon 24-70mm + Nikon 28-300mm + Nikon 70-200mm 2.8 VRII + Sigma 180mm macro 1:1 f3.5 APO EX DG HSM + SB900
                Drone piloot A2/A3 met DJI Mavic 2 Pro

                Comment


                • #9
                  Re: welke flitser bij Nikon D5100?

                  ofwel eerst een paar workshops volgen zodat je al wat meer af weet wat flitslicht doet en hoe je dit verstandig kan/moet gebruiken
                  het is niet zomaar eventjes een losse flits kopen , een paar triggers erbij nemen en dan maar foto's maken met je toestel op de automatische stand
                  je moet ten eerste al weten hoe je toestel degelijk moet instellen, en dan moet je weten hoe dat flitslicht je foto kan beïnvloeden

                  Comment

                  Working...
                  X