Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Beeldverhouding monitor (alleen voor Fotobewerking)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Beeldverhouding monitor (alleen voor Fotobewerking)

    Hoi,

    Ik heb een vraag over de aanschaf van een monitor! Ik wil een fijne monitor voor het werken in mijn RAW converter en Photoshop, ik doe dit nu voornamelijk op het scherm van mijn Macbook, maar ook na kalibraite klopt de zwartweergave niet. Alles is gekalibreerd tot aan de printer aan toe, gebruik de juiste profielen en kleurruimte voor afdruk. Maar mijn Macbook geeft veel meer dichtgelopen zwart weer dan daadwerkelijk het geval is bij een afdruk met mijn A3 Epson printer.

    Ook erger ik me dood aan het glossy scherm, waardoor ik soms mezelf beter kan bekijken dan het werk waar ik mee bezig ben.


    Ik heb zelf al wat monitoren uitgezocht welke aan mijn eisen voldoen. Echter zijn bepaalde zaken mij onduidelijk.

    Er zijn monitoren met een beeldverhouding 16:9, 16:10, 4:3 en 5:4. Ik denk dat ik 16:9 maar niet doe omdat dat volgens mij meer voor film is. Nu zijn er echter nog 3 over... Ik wil de monitor niet voor films kijken of andere multimedia gebruiken. Alleen voor foto's, mijn foto's zijn gemaakt in het formaat 3:2.

    Ik vraag me af welke beeldverhouding voor een monitor het meest gunstig is en de foto's niet of zo min mogelijk uit zijn verband trekt?

    Bedankt voor jullie hulp!

  • #2
    Re: Beeldverhouding monitor (alleen voor Fotobewerking)

    Ik denk dat je fout redeneert. De interface van de software die je gebruikt zal als het goed is het hele scherm gebruiken. Daarbinnen is een venster voor de foto die je wilt bewerken. Die foto zal in de goede verhoudingen getoond worden dus in jouw geval in de verhouding 3:2.

    Stel dat je een meer vierkante monitor neemt en je opent een foto in Photoshop met het Photoshop menu aan de rechterzijde dan zal je foto zover verkleind worden dat alles er op past. Je foto wordt dus relatief klein weergegeven want het menu moet er nog op!
    Mij lijkt dus een bredere monitor veel fijner. Ruimte zat voor de menuutjes en je foto wordt reletief groot weeggegeven. Ik zou voor de breedste gaan.
    http://www.smuttynose.nl

    Comment


    • #3
      Re: Beeldverhouding monitor (alleen voor Fotobewerking)

      Inderdaad, het formaat van de monitor heeft geen invloed op de foto, zolang je maar de juiste resolutie instellingen gebruikt voor je monitor.

      Hoe breder het scherm, hoe groter je foto zal getoond worden op je scherm. Je moet, zoals Olivetti al zegt, rekening houden met de menu's die door het programma worden geplaatst op het scherm. Is je scherm breder, dan is er meer plaats om die te plaatsen waardoor het venster waar je foto getoond wordt groter is waardoor de foto ook groter wordt afgebeeld.

      Trouwens, 16:9 monitoren zijn ondertussen toch de standaard geworden. Althans, toch als je in de winkels kijkt en in de reclame boekjes. Zelf heb ik mijn oude 4:3 vorig jaar ook vervangen door een 16:9 omdat dit veel beter was om foto's te verwerken.
      Mvg,
      Rudy Mas
      Nikon D5100/D7200 - Website: http://www.rmfoto.be/

      Comment


      • #4
        Re: Beeldverhouding monitor (alleen voor Fotobewerking)

        Hallo, bedankt voor jullie feedback, ik heb ook een iMac waar dit net zo rampzalig is. Dat ben ik vergeten te vertellen. Ik gebruikte voorkort een 5:4 monitor van Eizo maar deze is naar de eeuwige jachtvelden.
        Op deze monitor werden mijn foto's qua verhoudingen goed weergegeven. Ik heb bij familie andere schermen gezien waar foto's in portretformaat geschoten bijna vierkant afbeeld werden op de monitor. De afgelopen dagen erg veel zitten zoeken op Google, nu schijnt het dat veel mensen de resolutie op hun monitor niet goed instellen waardoor het beeld vervormd. De hoeveelheid pixels geven dan een vertekent beeld bij de beeldverhouding van bijv 16:9. Hiermee klopt jullie verhaal dus ook meteen dat dit niet het geval hoeft te zijn.

        Ik neig nog steeds naar een 16:10 beeldverhouding omdat ik dan in combinatie met een hoge resolutie meer werkruimte heb. Ik zat zelf te denken aan een Eizo aangezien de oude mij goed beviel en ze 5 jaar garantie blijken te geven. Ze zijn wel een beetje prijzig, ik vroeg me af of er een mooi alternatief is?

        Comment


        • #5
          Re: Beeldverhouding monitor (alleen voor Fotobewerking)

          Na jaren alle fotobewerkingen te hebben gedaan op een, wekelijks gecalibreerd, Barco scherm (€5000) doe ik dat nu op mijn al jaren oude niet gecalibreerd 15inch Toshiba laptopje. Het is even wennen maar de laptop heeft mij nog niet teleurgesteld. En ik laat zo af en toe best flinke vergrotingen afdrukken tot 70x100cm, de kleuren zijn als door mij verwacht.

          Deze Philips 298P4QJEB - Monitor (beeldverhouding 21:9) lijkt mij een grote luxe met zeer veel werkruimte.

          Eizo schermen en ook LaCie schermen zijn prima natuurlijk
          http://www.smuttynose.nl

          Comment


          • #6
            Re: Beeldverhouding monitor (alleen voor Fotobewerking)

            Oorspronkelijk geplaatst door olivetti Bekijk bericht
            Na jaren alle fotobewerkingen te hebben gedaan op een, wekelijks gecalibreerd, Barco scherm (€5000) doe ik dat nu op mijn al jaren oude niet gecalibreerd 15inch Toshiba laptopje. Het is even wennen maar de laptop heeft mij nog niet teleurgesteld. En ik laat zo af en toe best flinke vergrotingen afdrukken tot 70x100cm, de kleuren zijn als door mij verwacht.

            Deze Philips 298P4QJEB - Monitor (beeldverhouding 21:9) lijkt mij een grote luxe met zeer veel werkruimte.

            Eizo schermen en ook LaCie schermen zijn prima natuurlijk
            Hallo Olivetti,
            De kleuren op mijn Mac's klopt over het algemeen ook redelijk goed, alleen de donkere partijen lopen veel te snel dicht. En dat is vervelend want zo weet ik niet wanneer ik doortekening in de zwarten heb en wanneer niet. Dat Eizo scherm had daar helemaal geen last van. Ze waren allebei gekalibreerd. Maar elke fabrikant gebruikt andere hardware.

            Mooi scherm van Philips. Ik ga me daar eens even in verdiepen! Bedankt :-)

            Comment

            Working...
            X