Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

De ruis in de moderne camera's

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • De ruis in de moderne camera's

    ik zou eens de evolutie willen zien van de ruis in de moderne camera's , nu we zien dat de cameraatjes van four thirds ook gemakkelijk 6200 iso halen en nog niet zo lang geleden een nikon maar tot 800 iso ruisloze foto's maakte , ik was toch verbaast als ik met een olympus pen E P 1 een foto maakte zonder te weten dat de iso nog op 2000 stond en hij zeer acceptabel was


    Uploaded with ImageShack.us

  • #2
    Re: De ruis in de moderne camera's

    Een vrij goede cijfermatige weergave van de ruisdrempels vind je op DXO mark: http://www.dxomark.com/index.php/Cam...usecase_sports
    Met de digitale toestellen die ik in mijn bezit heb (gehad) komen deze waarden goed overeen.
    Minder glas dan vroeger, maar beter.

    Comment


    • #3
      Re: De ruis in de moderne camera's

      Deze foto is overbelicht en heeft geen egale vlakken, dus je krijgt een verkeerd beeld.

      Comment


      • #4
        Re: De ruis in de moderne camera's

        Een foto onder geode belichting ziet er altijd goed uit, met een minimum aan ruis. Ik heb al productfoto's gemaakt op iso 6400, f/22 en 1/200, maar omdat de belichting goed zat (zonder te veel donkere partijen), heb ik van deze een print gemaakt van 1x1 (zonder ruissreductie en perfecte beeldkwaliteit). Het is pas in moeilijke situaties dat ruis echt een probleem wordt en waar je het grootste verschil ziet tussen de sensors van vroeger en die van nu. Hoeveel onder ons hebben iso 6400 nodig? Is dit niet eerder een nood creëren waar er geen was? Sommige camera's hebben iso 1600,800 of zelfs 200 als hoogste iso, en ik hoor die gebruikers niet klagen...
        Op deze foto zie ik toch duidelijk dat de achtergrond onrustig is door de ruis, maar op webformaat is dit inderdaad zeer bruikbaar.

        Comment


        • #5
          Re: De ruis in de moderne camera's

          ja ik weet dat het in slechte omstandigheden veel meer zichtbaar is en ik wil niet zeggen dat ze de besten zijn , maar dat er veel vooruitgang gemaakt word is duidelijk ,dat was met de pen K1 iso gaat tot 6400 de olympus, Pen E K5 kan tot +-25000 iso gaan, maar als je er de helft van kan gebruiken is dat toch al een prestatie , ik denk wel als ze een camera maken waar de iso opgewaardeerd word van 6400 tot 25000 ,het werkterrein word toch verruimd.
          ik denk niet dat de foto overbelicht is dat zijn gewoon blinkende plekken van de zon , dat is niet te verhinderen buiten die blinkende plekken is ie perfekt

          Comment


          • #6
            Re: De ruis in de moderne camera's

            Nee Koen, de lichte plekken zijn uitgebrand er zit geen enkele beeldinformatie in.

            Comment


            • #7
              Re: De ruis in de moderne camera's

              hier een foto genomen met mijn nikon D300 ook op iso 2000 maar dan zonder zon , er zit ook duidelijk ruis in , maar wel iets minder, het gaat hem om de ruis , niet om uitgebrand of niet , want dat is weer een andere discussie



              Uploaded with ImageShack.us
              Last edited by koen1950; 16 september 2013, 10:22.

              Comment


              • #8
                Re: De ruis in de moderne camera's

                ""Hoeveel onder ons hebben iso 6400 nodig? Is dit niet eerder een nood creëren waar er geen was?"" schrijft "playerofwar"

                Bij concerten in slecht verlichte zaaltjes of café's kom je echt niet toe met iso800, f1.8 en een aanvaardbare sluiter voor bewegingsonscherpte !!!
                Nikon Df

                Comment


                • #9
                  Re: De ruis in de moderne camera's

                  dat is waar ik gebruik het ook bijna nooit , het gaat er om om aan te tonen hoe camera's met kleine sensors vooruitgang maken , en daardoor dat simiprofs hun mening moeten herzien dat ze alleen een goede camera hebben als het een dslr is

                  Comment

                  Working...
                  X