Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Advies Gevraagd: Welke Nikon/Canon camera + objectieven voor landschapsfotografie ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Advies Gevraagd: Welke Nikon/Canon camera + objectieven voor landschapsfotografie ?

    Hi,

    Ik heb al een 4tal jaar een Nikon D80 met 28/75 tamron lens en 10/20 sigma lens. Ik gebruik mijn camera thuis zelden maar wel heel vaak op reis (want 2 a 6 maand per jaar is)

    Nu zou ik graag nieuwe en beter materiaal kopen voor 3 redenen:
    1. Ik wil er ook met kunnen filmen (bvb D90 of iets anders ...)
    2. Ik wil 1 objectief/lens hebben die ik kan gebruiken voor landschapsfotografie (wijd) en 'gewoon'. zoom niet echt nodig. Ik reis heel vaak en gebruik de camera enkel op reis dus wisselen van lens is kei-irritant en heb er heel wat spijt van
    3. Ik wil ook wat beter materiaal. mijn huidige D80 is wel ok maar vind de fotos in het algemeen nog mat/weinig kleur en wat meer scherpte zou misschien ook mogen

    Nu aangezien ik toch een nieuw toestel en objectieven moet kopen, sta ik open om eventueel van merk te veranderen als dat beter zou zijn.

    Doelgebruik:
    Lanschapsfotografie, veruit het voornaamste
    Heel veel buitenfotografie, landschappen etc ...
    zelden binnenshuis. Bijna steeds op reis


    Budget?
    ik zoek vooral iets kwalitatief waar ik lang mee kan doen. Budget is 2000 a 2500 euro. kan ik eventueel optrekken als er echt goede redenen zijn. als het goedkoper dan, dan ook goed. als er bvb niet zoveel verschil is tussen een set die 1250 of 2000 kost ga ik wel voor die van 1250. wil niet overdreven uitgeven aan een nieuwe set omdat ik dus erg vaak reis en deze op reis gebruik en de schade wil beperken als ik hem ooit verlies/gestolen wordt. Ik ben serieus outdated op vlak van nieuwe toestellen dus hoop hier wat richting te kunnen krijgen


    Thanks voor advies !!


    PS: ik sta eventueel ook open voor 2de hands gerief

  • #2
    Re: Advies Gevraagd: Welke Nikon/Canon camera + objectieven voor landschapsfotografie

    Ultra wide tot normaal bereik is er eigenlijk niet. Waarom zou je spijt hebben van een lens wisslen? Ik zie nou niet zo wat daar irritant aan is, vooral omdat in dat bereik een 1 lens oplossing niet te koop is.
    Sony en Olympus
    Fotoseries

    Comment


    • #3
      Re: Advies Gevraagd: Welke Nikon/Canon camera + objectieven voor landschapsfotografie

      Het is gewoon heel onhandig met al dat materiaal rond te lopen. Als je 1 toestel hebt met de lens erop kan je het gewoon zo meenemen.
      als je een 2de objectief moet meenemen, zit je al met extra zak etc.

      Als je dan in een stoffige omgeving zit als bvb een woestijn en je moet gaan wisselen is dat ook niet erg handig want binnen de kortste keren zijn je sensor etc dan vuil. Idem als je dat doet in omgeving die vochtig/nat is etc.

      Nu de ultra wijd gebruik ik eigenlijk nooit. met 18 ofzo heb ik eigenlijk al genoeg. ik dacht te gaan voor iets ala 18/75 of 20/75. daarmee zou ik wel kunnen leven denk ik

      Comment


      • #4
        Re: Advies Gevraagd: Welke Nikon/Canon camera + objectieven voor landschapsfotografie

        Als ik dit zo lees zou ik zeggen:
        Nikon D7100 + Tamron 17-50 F2.8. Combinatie moet voor rond de €1300-1400 zeker lukken, en heb je echt een hele mooie combi.
        Nikon D7100 + Sigma 17-70 F2.8-4. Iets minder lichtsterk in tele, wel meer bereik.

        Evt de D7000 kopen, deze is is nu al voor rond de €600-700 te verkrijgen, en dan ben je met een goede lens erbij voor €1000-1200 klaar.
        D7000 is nog steeds gewoon een dijk van een camera welke nu voor een mooie prijs te koop is, zeker na een D80 maak je hier een behoorlijke stap.

        Je sigma 10-20 kun je evt ook nog gewoon blijven gebruiken natuurlijk.
        Nikon D500+ Tokina 11-16mm F2.8, Nikkor 17-55 F2.8, Nikkor 70-200 F4, Sigma 150 F2.8 OS, Nikkor 200-500 F5.6
        MIJN WEBSITE

        Comment


        • #5
          Re: Advies Gevraagd: Welke Nikon/Canon camera + objectieven voor landschapsfotografie

          kijk ook eens naar systeemcamera's of gewoon compactcamera's, tegenwoordig absoluut vergelijkbaar met spiegelrelexcamera's als het om beeld gaat.
          Bv een Olympus M4/3 camera, OM-D, Pen serie, of Sony Nex, of Fuji X serie, ik zou ook daar mijn licht eens opsteken.

          anders gewoon wat hier boven staat inderdaad.
          Mijn beste Foto moek nog trekke.

          Comment


          • #6
            Re: Advies Gevraagd: Welke Nikon/Canon camera + objectieven voor landschapsfotografie

            Als je echt voor kwaliteit wil gaan (en rekening houdende met je budget), zou ik opeteren voor ofwel Nikon D600 of Canon 6D met (eventueel) zoom



            FF is en blijft beter dan systeemcamera of cropcamera met kleinere sensor ...
            Last edited by dneefs; 11 september 2013, 15:04.

            Comment


            • #7
              Re: Advies Gevraagd: Welke Nikon/Canon camera + objectieven voor landschapsfotografie

              De nieuwste M43 toestellen leveren ook platen met meer scherpte, kleur en dynamisch bereik dan een D80 of zelfs een D90. Neem een Olympus PEN E-PM2 en een 14-150mm en je bent helemaal OK.
              Wil je tegen de top aan zitten en iets draagbaars hebben dan neem je een D600 met een 24-120mm f4
              Sony en Olympus
              Fotoseries

              Comment


              • #8
                Re: Advies Gevraagd: Welke Nikon/Canon camera + objectieven voor landschapsfotografie

                De Nikon 18-105 is redelijk goed en een mooi bereik.

                Comment


                • #9
                  Re: Advies Gevraagd: Welke Nikon/Canon camera + objectieven voor landschapsfotografie

                  mee eens.
                  grt,bouk.
                  wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                  http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                  https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                  Comment


                  • #10
                    Re: Advies Gevraagd: Welke Nikon/Canon camera + objectieven voor landschapsfotografie

                    Oorspronkelijk geplaatst door Closupshooter Bekijk bericht
                    ...of gewoon compactcamera's, tegenwoordig absoluut vergelijkbaar met spiegelrelexcamera's als het om beeld gaat.
                    Ben je nu echt serieus??
                    Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

                    Comment

                    Working...
                    X