Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Camera voor productfotografie van schoenen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Camera voor productfotografie van schoenen

    Zoals de titel zegt ben ik op zoek naar een camera voor de productfotografie van schoenen. De bedoeling is een 4 tal maal per jaar een 200-tal foto's te nemen van schoenen op een witte achtergrond. Die worden vooral online gebruikt, maar ook in glossy magazines en reclamekrantjes. Ook tussendoor zouden new arrivals regelmatig op de facebookpagina geplaatst worden. Een voorbeeldje:

    Schoenen voor dames, heren en kinderen, handtassen & andere mode accessoires. Kevin Shoes schoenwinkel in Waregem, Gavere en Avelgem.


    Moderator Note: Omdat dit niet jouw eigen foto is/zou zijn is-ie achter een linkje geplaatst. Een van de regels van BD, vooral omwille van copyright, is dat je enkel je EIGENgemaakte foto's mag tonen.


    Daarnaast is het natuurlijk ook altijd mooi meegenomen als ik de camera in mijn vrije tijd kan gebruiken om bijvoorbeeld reisfoto's te maken. :-)

    Ik ben op zoek naar een oplossing waarbij ik de foto's niet meer moet nabewerken. Mijn oog was reeds gevallen op een lichttent van 80 cm bijhorende lampen op http://lichttent.nl/ (Set 80cm +2x78W Powerlight, rechtstreekse link lukt niet). De keuze van de camera vind ik een stuk moeilijker. Een DSRL-camera leek mij geschikt voor mijn opzet. Maar ik zie door het bos de bomen niet meer.

    Enkele veel aangeraden modellen voor beginnende fotografen die mij wel aanspraken:
    Nikon D3100
    Nikon D3200
    Canon EOS 100D

    Maar ik weet niet of die goed zijn voor mijn voornaamste doel: productfotografie. De lens maakt als ik het goed begrijp niet veel uit, de grote moeilijkheid zou zijn om de witbalans goed te krijgen? Ik kan er compleet naast zitten, want ik ken er nog niets van. Ik wil mij zeker meer verdiepen in fotografie om zo vlot mogelijk te kunnen werken en overweeg ook een cursus te volgen. Maar nu zoek ik dus eerst een camera. Als budget dacht ik aan maximum 600 euro met lens. Wat raden jullie aan?
    Last edited by LesC; 30 september 2013, 16:50.

  • #2
    Re: Camera voor productfotografie van schoenen

    met de camera zit je alvast goed denk ik.
    Je hebt niet echt een meerwaarde aan een $$$$$ full-frame 100Mega pixel etc.. camera als je er toch geen metershoge posters wil van maken.
    Maar je kan beter geld gaan uitgeven aan een grote lichttent.
    Neem geen te kleine tent want ook al zijn het maar schoenen, een lichttent is snel te klein.
    Waar je bijzonder veel aandacht zal moeten aan schenken is het kleurbeheer, in de camera,(kleurprofielen) en op scherm (kalibreerbaar scherm , iets zoals eizo, of een IPS Led kleurecht scherm) tenslotte wil je dat de kleuren toch in de buurt komen van de werkelijkheid.
    Dat de beelden er BOEM uit de camere komen zal denk ik toch niet zo eenvoudig zijn.
    Meestal moet je toch enkele beslissingen nemen, zoals kleurprofiel , witbalans, belichting , stofjes wegklonen en croppen als voornaamste , en dan is een beeldbewerker zoals Lightroom een must.
    Ik spreek van ervaring want op proffesioneel vlak moet ik ook honderden produktfoto's per jaar nemen van in dergelijke afmetingen .
    extra tip , in een opstelling zoals uw voorbeeldfoto heb je redelijk wat licht nodig , begin niet met een opname te maken op bijvoorbeeld f2,8 of f4 want dan zullen de 3 schoenen niet allen scherp op staan.
    F11 f16 zal meer in de richting gaan, maar dan heb je ook wat licht nodig.
    Dus een goed flitsset in nodig.
    Vergeet ook niet te overbelichten want die witte achtergrond wil je echt wit en niet grijs.
    Hopelijk heb je iets aan mijn uitleg

    Comment


    • #3
      Re: Camera voor productfotografie van schoenen

      Bedankt voor de tips Crispyn. Ik heb heel wat aan je uitleg! De instellingen zullen belangrijker zijn dan de camera als ik het zo hoor. Ik dacht dat een lichttent van 80cm al vrij groot was. Is het dan nodig dat er "extra plaats" is? Krijg je slechte resultaten als je je object te dicht bij de rand plaatst. Ik zou met twee lampen werken om extra licht te creëren. Dit lijkt mij nog beter voor de lichtspreiding dan een flits? Of moet ik sowieso met flits trekken, ook al heb ik een lichttent met twee lichtbronnen?

      Comment


      • #4
        Re: Camera voor productfotografie van schoenen

        Oorspronkelijk geplaatst door Elements Bekijk bericht
        Bedankt voor de tips Crispyn. Ik heb heel wat aan je uitleg! De instellingen zullen belangrijker zijn dan de camera als ik het zo hoor. Ik dacht dat een lichttent van 80cm al vrij groot was. Is het dan nodig dat er "extra plaats" is? Krijg je slechte resultaten als je je object te dicht bij de rand plaatst. Ik zou met twee lampen werken om extra licht te creëren. Dit lijkt mij nog beter voor de lichtspreiding dan een flits? Of moet ik sowieso met flits trekken, ook al heb ik een lichttent met twee lichtbronnen?
        Vroeger had ik ook een lichttent maar ik was er niet tevreden van gezien mijn te fotograferen onderwerp machineonderdelen zijn en die zijn uit de fabriek soms ingesmeerd met olie en mijn tent zag er snel heel vuil uit.
        Nu gebruik ik zo een formica-plaat uit een doe het zelf winkel.
        Die is wit , kan je buigen en is meer dan groot genoeg.
        met de flits er direct op komt inderdaad niet goed, maar met een softbox ban je al heel goed op weg.
        Een softbox rechts en aan de andere kant een spiegel omringt uw onderwerp al met een mooi zacht licht.
        Ik doe het meestal met flitslicht , of soms (als het snel moet) met natuurlijk licht onder onze lichtkoepel (dan moet ik wel de ISO hoger zetten )
        Het voordeel van continu licht is dat je direct ziet hoe het belicht is, maar soms heb je wel meer licht nodig want zoals ik eerder schreef , met F4 kom je er niet altijd en om uw DOF te halen heb je iets als F16 nodig en dan heb je extra licht nodig (tenzij je de ISO omhoog haalt met dan meer kans op ruis)

        Comment


        • #5
          Re: Camera voor productfotografie van schoenen

          Bij productfotografie geven meer megapixels een beter resultaat. Wel ZEKER werken met een macrolens in de aard van 60mm of 85mm (onnodig om langer te gaan voor stillevens).
          Ik ben zelf porfessioneel productfotograaf (90% schoenen) en het heeft me jaren gekost om het gewenste resultaat te bekomen.
          Voor andere producten heb ik ENORM veel geleerd van een gepensioneerde productfotograaf.

          Foto's met witte achtergrond van producten doe ik in een Ortery box (dit is de ENIGE manier om deftige witte achtergronden te bekomen bij kleine producten).
          Ik wil je niet afschrikken, maar je zal duizenden productfoto's trekken en honderden uren investeren nogvoor je publiceerbaar materiaal kan produceren.
          Je moet ook goed met photoshop kunnen werken.
          Ik zou aanraden een professioneel fotograaf in te huren totdat je zelf ervaren genoeg bent om het zelf te doen, het zal goedkoper zijn (ik heb al tienduizenden euro's geïnvesteerd voor productfoto's alleen) en je zal veel betere resultaten afgeleverd krijgen. Zoek een fotograaf die goed materiaal kan tonen met uw vereisten.

          Comment


          • #6
            Re: Camera voor productfotografie van schoenen

            Ik doe het meestal met flitslicht , of soms (als het snel moet) met natuurlijk licht onder onze lichtkoepel (dan moet ik wel de ISO hoger zetten
            )

            Voor product fotografie heb je in eerste instantie een goed statief nodig volgens mij, en laat je de iso zo laag mogelijk. Wat ook gemakkelijk kan want je kan zonder problemen je sluitertijd verlengen.
            D800 en een goed glasservies

            Comment


            • #7
              Re: Camera voor productfotografie van schoenen

              Oorspronkelijk geplaatst door playerofwar Bekijk bericht
              Foto's met witte achtergrond van producten doe ik in een Ortery box (dit is de ENIGE manier om deftige witte achtergronden te bekomen bij kleine producten).
              Ik wil je niet afschrikken, maar je zal duizenden productfoto's trekken en honderden uren investeren nogvoor je publiceerbaar materiaal kan produceren.
              Je moet ook goed met photoshop kunnen werken.
              Ik zou aanraden een professioneel fotograaf in te huren totdat je zelf ervaren genoeg bent om het zelf te doen, het zal goedkoper zijn (ik heb al tienduizenden euro's geïnvesteerd voor productfoto's alleen) en je zal veel betere resultaten afgeleverd krijgen. Zoek een fotograaf die goed materiaal kan tonen met uw vereisten.
              Bedankt voor de tips, dat schrikt inderdaad wel af. Ik genoot een grafische opleiding, dus photoshop is geen probleem voor mij, maar ik wil vermijden dat ik iedere foto individueel moet nabewerken. Langs de andere kant; de foto in voorbeeld is genomen door een amateurfotograaf (een jaar ervaring) zonder lichttent, met een stuk pvc als achtergrond en zonder nabewerking. Hij gebruikte voor sommige foto's een sluitertijd van 12 seconden, dat was volgens hem cruciaal om een goed resultaat te krijgen.

              Ik zou gaan voor een Nikon D3200 met een 18-105mm kitlens. Ik zal uit ervaring ondervinden of ik een macrolens nodig heb. Het gaat dus meestal om gebruik op eigen website of facebook en de afdrukken die we gebruiken in magazines en krantjes zijn nooit veel groter dan een 6cm.

              Nog een vraagje, waar heb je die orterybox kunnen kopen? Via de fabrikant zelf? Want die leveren vanuit de USA (CA). Ik heb een prijsaanvraag gedaan, maar kan je mij misschien al zeggen welk model je hebt en wat je ervoor betaald hebt?

              En nog eens bedankt voor de nuttige en constructieve reacties, en dat op minder dan 24 uren tijd. Ik ken weinig fora waar zo een goede sfeer heerst!

              Comment


              • #8
                Re: Camera voor productfotografie van schoenen

                Ik heb die van mij nu enkele jaren (Photosmile 200). Ik heb die van mij in België gekocht, maar het duurde ook enkele weken nogvoor ik hem had.
                Prijs, ja... Vele malen uw budget .
                Ik dacht eerst dat de foto hierboven door uzelf was gefotografeerd (tot ik zag dat je nog geen ervaring had).
                Ik wil zeker niet ambetant doen, maar ik zie hier al meer dan 10 fouten dat de schoenen veel minder aantrekkelijk maken. Deze schoenen koop ik al zeker NIET als ik deze foto te zien krijg.

                Een macrolens is nodig om dicht te focussen, een detail van een schoen en je hebt het voordeel dat je geen vervorming hebt.
                Niet 100% essentieel op deze afstand, maar werkt wel makkelijker.

                Voor welk merk zou je dit doen? (misschien ken ik jullie wel )

                Comment


                • #9
                  Re: Camera voor productfotografie van schoenen

                  En ik dacht juist zo'n paar schoenen te gaan kopen! ;-)
                  "Just do it !"

                  http://jr52.be/index.html

                  Comment


                  • #10
                    Re: Camera voor productfotografie van schoenen

                    Oorspronkelijk geplaatst door jr52 Bekijk bericht
                    En ik dacht juist zo'n paar schoenen te gaan kopen! ;-)
                    Misschien moeilijk te zien op deze low-res foto, maar het gebruikte leder is van minderwaardige kwaliteit, stikkingen komen los bij de middelste en je ziet de lijmresten bij de middelste tussen de zool en het leer zitten, er is ook veel schade aan het leer van de middelste...
                    Technisch valt de 'flap' in de schoen, binnenkant schoen is veel te zichtbaar, veter zit niet goed bij de achterste en de schoen lijkt te zweven, compositie is te veel naar de rechterkant,...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Camera voor productfotografie van schoenen

                      Oorspronkelijk geplaatst door Elements Bekijk bericht
                      ........ De lens maakt als ik het goed begrijp niet veel uit, de grote moeilijkheid zou zijn om de witbalans goed te krijgen? Ik kan er compleet naast zitten, want ik ken er nog niets van....
                      inderdaad.
                      de lens is nl wel degenlijk belangrijk.
                      ---
                      heb je deze opname zelf gemaakt..?
                      grt,bouk.
                      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                      Comment


                      • #12
                        Re: Camera voor productfotografie van schoenen

                        Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                        inderdaad.
                        de lens is nl wel degenlijk belangrijk.
                        ---
                        heb je deze opname zelf gemaakt..?
                        grt,bouk.
                        De opname is gemaakt door een bevriende amateurfotograaf. Ik doe dit niet voor een merk zoals hier eerder gevraagd, maar voor mijn eigen schoenenwinkel. Ik wil de kwaliteit zo hoog mogelijk proberen te krijgen met het beschikbare budget, maar een professionele fotograaf betalen of een high-end studio inrichten is dus geen optie (heb intussen de prijs van die ortery box ontvangen :-)).

                        Wat betreft de kwaliteit van de schoenen, het gaat om een iets goedkopere lijn schoenen van ons huismerk. De afwerking valt dus niet te vergelijken met duurdere merken, maar is prijs/kwaliteit gezien wel goed. :-) Maar bedankt voor je opmerkingen, handig om wat te leren van iemand met zoveel relevante ervaring.

                        Ik heb dus de Nikon D3200 gekocht met kitlens alsook een lichttent en statief. Ik probeer binnenkort enkele dingen uit en dan post ik het resultaat. Ik begin alvast te sparen voor een macrolens ;-).

                        Comment


                        • #13
                          Re: Camera voor productfotografie van schoenen

                          Oorspronkelijk geplaatst door Elements Bekijk bericht
                          De opname is gemaakt door een bevriende amateurfotograaf.....
                          oeps...!
                          grt,bouk.
                          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                          Comment


                          • #14
                            Re: Camera voor productfotografie van schoenen

                            Oorspronkelijk geplaatst door Elements Bekijk bericht
                            De opname is gemaakt door een bevriende amateurfotograaf. Ik doe dit niet voor een merk zoals hier eerder gevraagd, maar voor mijn eigen schoenenwinkel. Ik wil de kwaliteit zo hoog mogelijk proberen te krijgen met het beschikbare budget, maar een professionele fotograaf betalen of een high-end studio inrichten is dus geen optie (heb intussen de prijs van die ortery box ontvangen :-)).

                            Wat betreft de kwaliteit van de schoenen, het gaat om een iets goedkopere lijn schoenen van ons huismerk. De afwerking valt dus niet te vergelijken met duurdere merken, maar is prijs/kwaliteit gezien wel goed. :-) Maar bedankt voor je opmerkingen, handig om wat te leren van iemand met zoveel relevante ervaring.

                            Ik heb dus de Nikon D3200 gekocht met kitlens alsook een lichttent en statief. Ik probeer binnenkort enkele dingen uit en dan post ik het resultaat. Ik begin alvast te sparen voor een macrolens ;-).
                            Sommige merken bieden ook professionele beelden aan aan hun klanten ('Stones and Bones' en 'Can Be' weet ik zeker).
                            Eens navragen bij uw leveranciers is misschien aan te raden.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Camera voor productfotografie van schoenen

                              Inderdaad, helaas leveren sommige fabrikanten dit niet zo vlot aan. Een eerste poging (Nikon D3200, 18-55 @ 24 mm, f/25, 3", ISO-100)

                              Hier zie je wel nog wat schaduwen, maar vind ik het zwart in de schoenen goed weergegeven.

                              Ik heb dan een nog hogere sluitertijd (Nikon D3200, 18-55 @ 24 mm, f/25, 4", ISO-100) gekozen om de achtergrond egaal te krijgen, maar dan is het zwart wat afgezwakt.


                              Ik vind het geheel vooral niet zo scherp, maar als ik dan het diafragma ga vergroten om meer scherptediepte te krijgen dan wordt ook de schoen zelf té licht. Ik blijf proberen, alle opmerkingen zijn uiteraard welkom.

                              Comment

                              Working...
                              X