Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

(DSLR)-beginnelings-vraag over d3200

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • (DSLR)-beginnelings-vraag over d3200

    Hallo.

    Ergens anders op het forum heb ik wat vragen gesteld over de eos 1100d, welke tot nu toe voor mij de beste (eerste DSLR)-koop schijnt te zijn (vergeleken met de d3100).

    Ik heb ook wat informatie verzameld rond de D3200.

    Over de d3200 lees ik overal en in alle talen dat "de kitlens de resolutie niet aankan". Dit zal ergens wel waar zijn, al schijnen RAW (nef) bestanden perfekt bewerkbaar te zijn en voor betere scherpte kunnen zorgen. Hopelijk is dit correct, ik heb nl nooit met RAW gewerkt.???

    Maar mijn grote vraag : JPEGs die er slecht (onscherp) zouden uitzien met 24Mpix, zouden die met dezelfde camera er scherper uitzien wanneer 12Mpix gebruikt worden?

    Mijn idee was van Jpegs in 12Mpix ermee te shooten, en mijn betere foto's (meestal macro/landschappen) met RAW in 24 Mpix te shooten.

    Droom ik of ben ik ergens dichtbij de realiteit?

    Alvast bedankt voor de reacties;

    J.
    EOS 1100D, Powershot S5 IS
    FLICKR : http://www.flickr.com/photos/brusselaar/

  • #2
    Re: (DSLR)-beginnelings-vraag over d3200

    Ze bedoelen dat de kitlens niet het ultieme uit de sensor zal kunnen halen, dit is bij elke camera en elke lens het geval (enkel enorm dure uitzonderingen zoals de Nikon 200 f/2.0, Sigma 35 1.4,..., kunnen het maximum halen uit de sensor). Sowieso zal de D3200 met een 24mp scherper zijn dan een camera met 16mp en dezelfde lens.
    24mp zal wanneer verkleind naar 12mp (wel in post met raw bestanden), er scherper uitzien dan een camera met standard 12mp, maar dit zal wel minder scherp zijn dan 24mp.
    Ik zou beginnen met ineens in RAW te werken. Op die manier kan je een mooie foto die volledig onderbelicht is (door beginnersfoutjes) toch nog prachtig terugkrijgen. Met een jpeg zit je zo goed als vast aan wat uit de camera komt.
    Lightroom is een zeer goed programma, voor de beginner en de professional, na enkele tutorials snap je de basisfuncties uit de develop-module al goed.
    Een raw bestand heeft bijna altijd een beetje verscherping nodig om er goed scherp uit te zien. Je kan een basisverscherping automatisch laten toepassen als je importeert in Lighroom (zodat je daar nooit meer over hoeft nadenken).
    Ik gebruik jpeg slechts 1% van de tijd en dat is wanneer ik een foto trek voor iemand en die binnen de minuut moet kunnen doorsturen. Anders is alles in NEF.
    Een duurdere lens is natuurlijk scherper dan een kitlens, maar voor 99,9% van de foto's zal je geen verschil zien op een web-sized foto (facebook, forums). Het is pas wanneer je grote prints maakt dat je zal zien dat deze lenzen werkelijk scherper zijn. Dit neemt natuurlijk niet weg dat deze lenzen ook beter gebouwd zijn, sneller autofocussen en lichtsterk zijn.

    Comment


    • #3
      Re: (DSLR)-beginnelings-vraag over d3200

      Sorry voor het laat antwoorden en heel erg bedankt !

      Ik ben al aan het oefenen met gedownloade RAW-bestanden en frerware Rawtherapy om een idee te krijgen wat mij te wachten staat..

      Mijn keuze zal gemaakt moeten worden tussen eos 1100D (nog altijd favoriet, D3100 of D3200.

      Kitlens blijft in de winkel, zal starten met een lichtsterke 35mm.

      Hopelijk maak ik de goede keuze.

      J.
      EOS 1100D, Powershot S5 IS
      FLICKR : http://www.flickr.com/photos/brusselaar/

      Comment


      • #4
        Re: (DSLR)-beginnelings-vraag over d3200

        Oorspronkelijk geplaatst door Jimnick Bekijk bericht
        ....... zal starten met een lichtsterke 35mm.

        Hopelijk maak ik de goede keuze.
        goeie keuze.
        grt,bouk.
        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

        Comment

        Working...
        X