Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D70, fotograferen in donkere ruimte,hoe???

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon D70, fotograferen in donkere ruimte,hoe???

    Een neef van mij heeft een Nikon D70 en hij wil graag foto's maken op een LAN-Party. Dit als het donker is en men alleen licht ziet van de beeldschermen en allerlei andere "lichtjes" van de computers enz.in de zaal. Welk diagfragma en sluitertijd moet dit zijn?
    Binnenkort is er weer een LAN-Party, graag zou hij hier dan s'nachts foto's in de zaal willen maken. Eerlijk gezegd weet ik niet exact hoe dit het beste lukt. Mijn vraag zouden jullie hierover advies en informatie willen geven please. Ik zou mijn neef met jullie informatie heel erg blij mee maken. Groetjes, Marijke/Orange

  • #2
    Hi Marijke,
    De vraag is niet zo zeer welke sluitertijd en welk diafragma, maar eerder welke witbalans en welk iso...
    Ik neem aan dat het een duistere boel is met alleen maar kunstlicht.
    Het beste kun je ter plekke een preset witbalans maken en je foto's in RAW nemen. (zie handleiding).
    Je iso moet je vrij hoog nemen als je uit de hand gaat trekken, anders krijg je nooit een sluitertijd die snel genoeg is. (probeer het eens met bv iso 1000 ofzo. Je krijgt hierdoor wel meer ruis op je foto)
    Het beste kom je dan ook uit met een goede lens, zodat je je diafragma behoorlijk open kunt zetten. (bv 2.8)
    Ik hoop dat je hier wat aan hebt en wellicht is het handig om van te voren wat te oefenen in een soortgelijke omgeving....
    Edwin
    Mijn Foto's

    Comment


    • #3
      Hi Marijke,
      Daar ben ik nog even...
      Zojuist je website bekeken en genoten.
      Ik ben ervan overtuigd dat je je neef kunt helpen.
      groetjes Edwin
      Mijn Foto's

      Comment


      • #4
        Wat de sluitertijd betreft, als je ook nog wil zien wat op het beeldscherm komt dan mag deze niet sneller zijn dan 1/60 omdat anders het beeld er aar gedeeltelijk opstaat.
        Verder zou ik zeggen: doe deze avond het licht maar eens uit,zet je pc's aan en doe een aantal testen. Van de resultaten willen wij hier dan natuurlijk wel leren
        Albums
        Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

        Comment


        • #5

          Hoi Marijke,

          Ik kan je niet helpen met jouw vraag, maar wilde toch eens een dikke proficiat wensen met je website. Fantastische foto's!!!!!!

          Grtz,Fabke
          -------------------------------------------
          Je kunt de vogels van het ongeluk niet beletten boven je hoofd te vliegen, maar je kunt hen wel beletten zich te nestelen in je haar.
          -------------------------------------------
          BD0675BE- Canon EOS 300D EF-S 18-55
          The name of the game is to fill the frame!
          http://Fabke.fotopic.net

          Comment


          • #6
            steek misschien de iso 3200 in gang...

            Comment


            • #7
              Je zet die op 'P' mode ( zo heet dat bij canon toch) en je speelt wat met de iso, veel kan je niet doen, een langere sluiter heb je altijd nodig, maar de foto's mogen niet onscherp of onderbelicht zijn natuurlijk. De lichtmeting is variërend, soms meet je licht op een scherm dan zijn ze onderbelicht, meet je licht op een donkere plek zijn zijn ze weer overbelicht. Gewoon veel proberen.

              Enkele lan foto's die ik heb gemaakt:





              Comment


              • #8
                Hallo Marijke,

                Ik heb enkele tests gedaan met mijn D70. Alle lichten uit, enkel mijn PC scherm aan, en achter mij een bureau lamp.
                Alle shots met F3.5. Shot 1 op ISO 1250 op 1/15 geeft tamelijk veel ruis. (Te merken aan grone, rode spikkeltjes op de witte vlakken).
                Zelfde compositie aan ISO800 op 1/10 en een zo vast mogelijke hand. Minder ruis zichtbaar.
                Als ik de foto's bekijk hier gepost, dan moeten deze bijna zeker op een driepoot genomen zijn, met een kleinere ISO waarde en langere sluitertijd...
                Mijn advies is dus zeker : driepoot meedoen !

                Groeten,

                Sim
                natwork.be

                Comment


                • #9
                  Smartpics: Hartelijke dank voor je informatie, het lijkt mij ook handig dat mijn neef thuis wat oefent van te voren onder soortgelijke lichtomstandigheden.Fijn om te horen dat je genoten hebt van mijn website,thanks.
                  LazyCharlesankjewel voor je reactie, ik heb voor de aardigheid ook even geoefend en ik had in eerste instantie foto's waar niet al teveel opstond .Maar mijn neef mag zelf oefenen thuis .Ik ben op het ogenblik erg druk.IK ga dit zelf over een weekje ook eens serieus uitproberen.Mogelijk laat ik het dan zien.
                  F@abke:Leuk!!! om te horen jouw grote kompliment over mijn website en foto's, maakt me blij .Ik was een heel klein beetje trots op mijn zwanen foto's en de foto's van de ooievaars met hun jonkies.
                  Rigel: steek misschien de iso in gang... , snap ik niet helemaal
                  CreXis: Dankjewel voor je schrijven, als ik dit lees zal inderdaad de lichtmeting belangrijk zijn of je meet op een licht of donkere plaats. Mooi je 2 foto's te zien gemaakt op een lanevent!. Mijn neef wil n.l. o.a. ook foto's maken van jongens die er een open pc kast hebben staan waar b.v. onder in een kast een treintje rond rijdt en in blauwe neon kleur slangen met water in de pckast de "boel" gekoeld houden en meer van zulke dingen. Deze dingen zullen jouw wel bekend voorkomen.
                  Sim: Hartelijk dank voor het uitproberen en je advies. Het lijkt me nog niet zo makkelijk. Inderdaad een statief zal zeker nodig zijn, dit is het enige wat ik in gedachte had, maar verder wist ik absoluut niet hoe in deze situatie de foto's het best gemaakt kunnen worden.
                  Mijn neef zal mij na de eerst komende lan-party in Hengelo (Overijssel) wat foto's laten zien,wanneer hij er goede foto's bij heeft zitten zal ik er jullie wat laten zien met de exif.
                  Dank weer aan jullie voor de info en reactie's
                  Groetjes, Marijke/Orange

                  Website: http://orange8.brinkster.net
                  BD0238NL
                  Canon 10D EF 17-40/4.0 L USM + EF 100mm f2.8 Macro USM + EF 28-135mm f/3.5-5.6 IS USM + EF 100-400mm f/4.5-5-6L IS USM + Sigma 70-300mm F4-5.6 II APO Macro Super + Manfrotto 190PROB + de 222 "de super joystick" + Nikon 5700 + TC-E15ED Teleconverter - WC-E80 Groothoekconverter + HR-E5700


                  Comment

                  Working...
                  X