Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

IPS monitor

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • IPS monitor

    Ben wat aan het rondkijken om mij 2 nieuwe monitors te kopen aangezien ik nu met een dual monitor setup werk, maar beide schermen verschillende grootte en resolutie hebben zou ik dit graag upgraden. Graag had ik IPS gekocht omdat deze toch wel de must zijn voor fotografie. Ik heb al wat zitten rondkijken en de bedragen voor deze schermen zitten echt wel gespreid.. Ik zag bv een LG al voor circa €130 en dan vele voor rond de 170-180 en nog veel daarboven. Nu mijn 1ste vraag hieromtrend is welk je best pakt? Ik bedoel je hebt IPS, E-IPS,... geen idee wat hier het verschil tussen is. Ik heb al enkele gezien oa van AOC(mijn hoofdmonitor is van dit merk en ben hier toch heel tevreden van), iiyama ed voor circa 170-180. als budget wens ik liefst ook niet veel meer uit te geven en ik weet als ik gewoon 1 duurdere neem dat ik groter en waarschijnlijk nog beter kan gaan maar ik ben dual screen zo gewoon en gebruik dit voor veel zaken. Is gewoon de bedoeling dat ik 2 gelijke schermen heb die toch goed beeld geven over de beeldbewerking. Bij die enkele schermen die ik uitgekomen ben is de respons ook goed, niet onbelangrijk aangezien ik soms wel eens een game speel. Het zou de bedoeling zijn dat hier achteraf een kalibratietoestel bij komt..
    Zelf dacht ik richting de aoc of iiyama te gaan.
    http://be.hardware.info/productinfo/178072/aoc-i2369vm dit is 1 van de schermen

    Of zou ik voor een PLS scherm gaan van samsung? http://www.monitorstore.be/product/2...-s23b350t.html
    Last edited by Kevve_; 4 september 2013, 13:01.
    http://www.flickr.com/photos/kevin0

  • #2
    Re: IPS monitor

    De Dell Ultrasharp monitors zijn de beste qua prijs kwaliteit, mijn eerste heb ik 9 jaar geleden gekocht en deze werkt nog steeds.
    De 24" versies zijn zeer betaalbaar en uitstekend voor fotobewerking wegens de 100% rgb en bijna 100% aRGB.
    Voor games moet je kijken naar de 'ms vertraging' meestal is dit 6 of 8ms (6 is beter).
    Heb al regelmatig de goedkopere ips monitors gezien en ermee gewerkt en deze geven nooit perfecte kleurweergave en gaan veel sneller kapot en worden zeer warm waardoor de kleuren veranderen.
    Je moet wat over hebben voor kwaliteit, maar deze zijn nog goedkoop ivgm de andere deftige merken. Ik koop ze op dell.be, maar op redcoon.be zijn ze het goedkoopst.

    Comment


    • #3
      Re: IPS monitor

      Oorspronkelijk geplaatst door playerofwar Bekijk bericht
      Heb al regelmatig de goedkopere ips monitors gezien en ermee gewerkt en deze geven nooit perfecte kleurweergave en gaan veel sneller kapot en worden zeer warm waardoor de kleuren veranderen.
      Je moet wat over hebben voor kwaliteit, maar deze zijn nog goedkoop ivgm de andere deftige merken. Ik koop ze op dell.be, maar op redcoon.be zijn ze het goedkoopst.
      Ik heb hier 2 LG 23" IPS monitors in gebruik, en die worden niet warm (de oudste zal nu meer dan 2 jaar zijn, en die is gemiddeld meer dan 4 uur per dag in gebruik).
      De kleuren zijn wel gekalibreerd, maar dat moet je bij zowat elke monitor doen als je de kleuren zo correct mogelijk wil hebben.
      Om de 4 weken wordt het scherm terug gekalibreerd, maar eigenlijk zie ik dan helemaal geen verschil met de kalibratie van 4 weken terug.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: IPS monitor

        Was nu zelf op deze uitgekomen. Als ik reviews ga lezen is deze toch zeer goed voor zijn prijs. Wat denken jullie? Budget is niet erg groot want ben nog student.. En schermen is eigenlijk gewoon de bedoeling dat ik toch redelijk reële kleuren heb en dat beide monitors zelfde geven want bij mijn huidige setup, 2 verschillende schermen geven deze ook telkens voor dezelfde foto een andere kleur weer..
        http://www.flickr.com/photos/kevin0

        Comment


        • #5
          Re: IPS monitor

          Ik heb ook zo'n Iiyama, 23" - zeer betaalbaar en degelijk scherm - enkel de ingebouwde speakers zijn wat minnetjes - maar da's een detail. Uiteraard zal die Dell ultrasharp beter zijn - maar voor zo weinig geld kunt ge niet <censored> zijn.
          Bizar is wel dat na calibratie er haast geen verschil te zien was met m'n toch al 8 jaar oude sony 17" (tenzij in zijaanzicht) - nu die Sony had toendertijd behoorlijk veel gekost, en 't verbaasde me dat ie zo weinig achteruitgegaan was door de jaren heen (ik werk toch ook een uur of vier per dag achter m'n machine(s) - een scherm voor een hele batterij eigenlijk (met een KVM er tussen).

          Comment


          • #6
            Re: IPS monitor

            Had ik gelezen dat de speakers niet echt goed zijn. Maar als ik al muziek ofzo luister dan gebruik ik een headset dus dat vormt op zich voor mij geen enkel prob. Inderdaad dat die dell's beter zijn wist ik op voorhand en moest ik aan het werk zijn zou ik waarschijnlijk daar ook voor gegaan zijn. Ik zou ook duurder kunnen gaan en zo'n dell nemen maar dan is de enige optie van enkel scherm. En ik merk meer en meer toch dat telkens ik op mijn vaste computer zit ik altijd dual screen gebruik/nodig heb. En ik zit niet elke dag op men vaste computer. De fotobewerkingen worden daar op uitgevoerd en soms eens een game. Maar de normale dingen(i'net, mails, etc) gebruik ik mijn laptop voor. Soms wordt hij dan wel vaker gebruikt en is het enkele uurtjes na mekaar. Het zal op zich al zowiso een hele vooruitgang zijn tegenover huidige setup waarvan het jongste scherm al 8jaar oud is en het andere 10-11jaar.
            http://www.flickr.com/photos/kevin0

            Comment


            • #7
              Re: IPS monitor

              En wat zegt de calibrator over de kleurweergave? 80% aRGB, of nog minder?
              Voor gaming is deze wel slecht met een vertraging van 10ms volgens metingen.
              Deze monitor is ook slechts een 8-bit monitor wat al wil zeggen dat deze niet de kleuren van uw sensor zal kunnen weergeven.
              Ik zou minimum opteren voor 10-bit (die zijn nog betaalbaar).
              Wat je ook kan doen is nu beginnen met 1 monitor en over een half jaar of zo nog een tweede identieke aanschaffen, dan kan je nu al beginnen met een deftig scherm zonder dat je moet overschakelen over een jaar.

              Dit is de volgorde waar ik mijn materiaal op 'upgrade'/koop:

              1: glas (lenzen, ze blijven voor het leven, koop steeds het beste en bespaar hier nooit)
              2: kleurcorrectheid. Dit gaat van scherm tot printer tot callibratie tot zelfs iets wat vaak over het hoofd gezien wordt: grafische kaart aangezien de goedkope kaarten zelfs niet je scherm 100% kunnen aansturen en daardoor de mogelijkheden van je scherm enorm afremmen. (heb enkele maanden geleden enorm veel problemen gehad met een MacBook pro hieromtrend, enkel omdat de gpu de schermen niet volledig kon aansturen)
              3: Camera (even belangrijk als het kiezen van de juiste film voor de opdracht)
              4: PC (belangrijk als je productief moet zijn, als je fotografeert als hobby heb je vaak voldoende met een pc van 1000 euro)

              Comment


              • #8
                Re: IPS monitor

                Playerofwar ik volg wel wat je zegt, zeker van zo'n aankopen klopt. Maar van gaming heb ik contact gehad met een winkel en zij wisten mij toch te vertellen dat dit scherm het zeker goed doet in games. Wat je zegt van 8bits wist ik niet. Ik heb er zelf al aan liggen denken om 1 nu te kopen en later nog 1 maar ik vrees dan altijd dat als ik de 2e wens te kopen deze er niet meer zal zijn.
                http://www.flickr.com/photos/kevin0

                Comment


                • #9
                  Re: IPS monitor

                  Eerst en vooral gebruik je voor gaming 'on a budget' best een lage resolutie monitor. Dit zorgt ervoor dat je veel meer fps krijgt uit je grafische kaart. Als je werkt met een recente gaming GPU van rond de 500€ is een 1080p scherm geen problem.
                  De meeste verkopers kijken naar hun marge als ze iets verkopen en hier hebben ze dus helemaal niet gekeken naar wat echt belangrijk is voor gaming. Zeker niet alle winkeliers zijn zo, maar als ze dit scherm aanraden voor gaming .
                  Als je nu een recente monitor aankoopt (niet 1 waar ze dus de stock aan het wegwerken zijn)

                  Comment

                  Working...
                  X