Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

fuji x100 aanvullen of vervangen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • fuji x100 aanvullen of vervangen?

    ik heb een fuji x100 waar ik meer dan heel tevreden van ben, ik zou zelfs durven zeggen tamelijk verliefd op de kwaliteit van de lens en sensor, op een paar quirkie fuji dingen na, maar die storen doorgaans echt niet en ik betrap mezelf erop dat ik bijna 90% van de tijd de evf gebruik, tegen mijn verwachtingen in

    het enige probleem is dat ik het soms enorm mis om te kunnen zoomen...
    ik gebruik de camera tegenwoordig vooral voor street / citytrips en foto's van ons 3 maand oude dochtertje en familie etc, voor meer heb ik helaas geen tijd.
    ik ben meer dan tevreden van de jpeg kwaliteit van de fuji en ik heb ook geen tijd meer om al mijn fotos in raw te doen en te bewerken. ik laadt ze in op mijn ipad -> iphoto -> flickr en naar nas backup

    een aantal opties die in mijn hoofd zitten:
    - x100 verkopen en overstappen naar sony nex
    - x100 verkopen en overstappen naar fuji x-e of x-1 pro
    - x100 houden en goedkoop reflex toestel (bv d90 of canon equivalent) bijkopen (want soms mis ik de klik en het trekken met dslr wel erg, laatst mijn schoonvader zijn d90 vastgehad en dat was toch direct van oh wat fijn


    meningen en suggesties zijn meer dan welkom!
    500px

  • #2
    Re: fuji x100 aanvullen of vervangen?

    derde optie.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

    Comment


    • #3
      Re: fuji x100 aanvullen of vervangen?

      Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
      derde optie.
      grt,bouk.
      +1.....
      There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
      A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
      Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

      Comment


      • #4
        Re: fuji x100 aanvullen of vervangen?

        en zijn er ook suggesties om aan te vullen met wat?

        - het moet echt low budget zijn
        - ik heb geen hoge eisen, iso performance van bv een d90 is ok voor mij
        - ik heb na een dik jaar de x100 te gebruiken de indruk dat de lens toch heel veel doet, bijna elke foto die ik trek met de x100 verrast me aangenaam qua kleur en scherpte, ik werk zelfs niet meer in raw ( wegens geen tijd maar ook wegens niet meer echt nodig)

        hierdoor neig ik eerder naar canon omdat (goeie) nikon lenzen toch wel ferm duur zijn niet?

        lenzen die ik op de dslr zou willen:
        een groothoek a la tokina 11-16 ofzo en een zoom 80-200 ofzo

        ik dacht misschien naar een s5 pro te kijken omdat die zo de fuji vibe hebben, maar dan zit ik wel in de nikon lenzen en daar ken ik minder van dan van canon!

        tips suggesties en andere mijmeringen, laat maar komen!
        500px

        Comment


        • #5
          Re: fuji x100 aanvullen of vervangen?

          Oorspronkelijk geplaatst door arten Bekijk bericht
          ....
          hierdoor neig ik eerder naar canon omdat (goeie) nikon lenzen toch wel ferm duur zijn niet?

          ....
          yep .. en goede Canon lenzen zijn spotgoedkoop ...

          Comment


          • #6
            Re: fuji x100 aanvullen of vervangen?

            Nikon glas is in de regel duurder en zeldzamer/moeilijker te vinden tweedehands.

            Maar toch bedankt voor je nuttige inbreng!
            500px

            Comment


            • #7
              Re: fuji x100 aanvullen of vervangen?

              Had hetzelfde probleem.
              Heb twee jaar genoten van mijn X100 maar na verloop van tijd wou ik toch eens een ander brandpunt en een betere AF.
              Ik twijfelde ook of ik mijn X100 zou houden of het geld dat ik ervoor kreeg investeren in een nieuw systeem.

              Nu ben ik hééél blij dat ik de X100 gehouden heb. Ik kocht me een pentax k-5II (vooral omwille van de bouwkwaliteit en compactheid) en gebruik die regelmatig maar het grootste deel van mijn foto's trek ik nog steeds met de fuji.

              Ik ga dus ook voor optie drie. Een iets oudere dslr met een goeie all-round zoom (Tamron 17-50 2.8 bijvoorbeeld, is voor zijn prijs dik in orde)

              gr
              Jelle
              Flickr

              Comment


              • #8
                Re: fuji x100 aanvullen of vervangen?

                ik twijfel tussen de volgende modellen:

                nikon d90
                canon 40D
                canon 5D (mark 1)
                fuji s5 pro
                500px

                Comment


                • #9
                  Re: fuji x100 aanvullen of vervangen?

                  Ik zou de 5D nemen met een 17-40 F4, die zijn tweedehands niet te duur.
                  Heb jaren een 5D gehad en zolang je niet te hoog in iso gaat geeft die echt prachtige fotos. Ook de JPGs zijn heel goed.

                  gr
                  Jelle
                  Flickr

                  Comment


                  • #10
                    Re: fuji x100 aanvullen of vervangen?

                    vermits er al een nikon in de familie is zou ik ook voor een nikon gaan daar je onderling lenzen van elkaar kan lenen. Ik heb Canon en ben er zeer tevreden over, mijn jongste zoon nam ook Canon, waar hij ook heel tevreden over is, en komt regelmatig een lens halen wannneer er behoefte aan heeft. Wat kwaliteit betreft denk ik niet dat de twee merken elkaar ver ontlopen.
                    Bekijk ook eens of tweedehands geen optie is, misschien kun je dan wel iets meer hebben voor het zelfde budget
                    Albums
                    Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

                    Comment


                    • #11
                      Re: fuji x100 aanvullen of vervangen?

                      dat er al een nikon is, maakt op zich niet veel uit, die heeft maar 1 lens de 18-200.
                      ik heb zowel canon als nikon gehad (en nu dus fuji) en ze hebben allen hun voor en nadelen.

                      ik wil gewoon een dslr er terug bij voor breedhoek en telewerk, ik merk dat ik met de tele veel leukere foto's van mijn dochtertje kan trekken omdat ze niet weet dat ik foto's trek dus
                      de fuji s5 pro wordt voor portretten en landschap zwaar aangeraden dus ik ben bezig met zo eentje te zoeken.

                      al twijfel ik ook over een canon 5d mark 1, omdat ik nog nooit een fullframe gehad heb en dat toch ook graag eens zou willen proberen.
                      500px

                      Comment


                      • #12
                        Re: fuji x100 aanvullen of vervangen?

                        Oorspronkelijk geplaatst door arten Bekijk bericht
                        ik heb een fuji x100 waar ik meer dan heel tevreden van ben, ik zou zelfs durven zeggen tamelijk verliefd op de kwaliteit van de lens en sensor, op een paar quirkie fuji dingen na, maar die storen doorgaans echt niet en ik betrap mezelf erop dat ik bijna 90% van de tijd de evf gebruik, tegen mijn verwachtingen in

                        het enige probleem is dat ik het soms enorm mis om te kunnen zoomen...
                        ik gebruik de camera tegenwoordig vooral voor street / citytrips en foto's van ons 3 maand oude dochtertje en familie etc, voor meer heb ik helaas geen tijd.
                        ik ben meer dan tevreden van de jpeg kwaliteit van de fuji en ik heb ook geen tijd meer om al mijn fotos in raw te doen en te bewerken. ik laadt ze in op mijn ipad -> iphoto -> flickr en naar nas backup

                        een aantal opties die in mijn hoofd zitten:
                        - x100 verkopen en overstappen naar sony nex
                        - x100 verkopen en overstappen naar fuji x-e of x-1 pro
                        - x100 houden en goedkoop reflex toestel (bv d90 of canon equivalent) bijkopen (want soms mis ik de klik en het trekken met dslr wel erg, laatst mijn schoonvader zijn d90 vastgehad en dat was toch direct van oh wat fijn


                        meningen en suggesties zijn meer dan welkom!
                        Ik snap de hele vraagstelling eigenlijk niet goed (en dit samen met je antwoorden op verschillende posts hierboven).
                        Je bent meer dan tevreden over je toestel (klein en compact) met meer dan prima beelden maar je wil geen groot kanon omdat je je dochter zoveel mogelijk candid wil fotograferen.
                        Dan overweeg je een reflex om dit te doen ...
                        Dan is er het breedhoek aspect. De lens op een x100 is toch redelijk breedhoek, nee?

                        Ik denk dat je beter bent bij Fuji te blijven en wel door de aankoop van bv. een X-E1 toestel. Deze heeft verwisselbare lenzen en blijft de compacte afmetingen behouden waar je zo tevreden over bent.

                        Comment


                        • #13
                          Re: fuji x100 aanvullen of vervangen?

                          haha, het wordt idd ingewikkeld

                          ik zal het proberen nog eens te verduidelijken:
                          - ik ben meer dan super tevreden van de kwaliteit en draagbaarheid van de x100, zelfs tamelijk verliefd op de specifieke output van het toestel
                          - ik vind het wel jammer dat ik geen zoom heb en dus niet verder kan gaan staan om haar ïn het geniep te trekken" + andere fotografie waar ik vaak denk, **** kon ik maar zoomen
                          - qua breedhoek bedoel ik echt 8 a 11mm bv tokina 11-16 of sigma 8-16
                          - ik vind de bediening van een dslr toch makkelijker, zo de twee draaischijfjes voor en achter om manueel te trekken gaan mij veel beter af
                          - ik vind het gemak van zo'n klein toestel te hebben gigantisch handig en het feit dat ik een vaste lens heb ook "charmant", het doet je op een andere manier foto's trekken

                          dus, hoe los ik dit dan op, de gemixte wensen die ik wil:
                          - of ik koop een dslr bij
                          - of ik vervang mijn x100 door een andere systeemcamera met verwisselbare lezen

                          als ik hem zou vervangen door fuji x, bv de e1, dan zou ik 90% van al mijn wensen invullen, enkel de 10% zijnde bv de snelle autofocus van een dslr en de gemakkelijkere bediening zou ik missen + lenzen zijn wel heel erg duur...
                          overstappen naar de sony nex-7 met trinav zou mij qua interface etc wsch weer vooruithelpen maar misschien die fuji-vibe missen, ik weet het niet ...

                          mijn x100 houden en een dslr bijkopen geeft dan misschien het beste van beide werelden en dan kan ik altijd kiezen wat ik meeneem, al heb ik dan misschien altijd spijt dat ik geen dslr mee heb en ga ik ze allebei meezeulen...

                          hopelijk is mijn dillemma nu terug wat duidelijker
                          500px

                          Comment


                          • #14
                            Re: fuji x100 aanvullen of vervangen?

                            Oorspronkelijk geplaatst door arten Bekijk bericht
                            haha, het wordt idd ingewikkeld

                            ik zal het proberen nog eens te verduidelijken:
                            - ik ben meer dan super tevreden van de kwaliteit en draagbaarheid van de x100, zelfs tamelijk verliefd op de specifieke output van het toestel
                            - ik vind het wel jammer dat ik geen zoom heb en dus niet verder kan gaan staan om haar ïn het geniep te trekken" + andere fotografie waar ik vaak denk, **** kon ik maar zoomen
                            - qua breedhoek bedoel ik echt 8 a 11mm bv tokina 11-16 of sigma 8-16
                            - ik vind de bediening van een dslr toch makkelijker, zo de twee draaischijfjes voor en achter om manueel te trekken gaan mij veel beter af
                            - ik vind het gemak van zo'n klein toestel te hebben gigantisch handig en het feit dat ik een vaste lens heb ook "charmant", het doet je op een andere manier foto's trekken

                            dus, hoe los ik dit dan op, de gemixte wensen die ik wil:
                            - of ik koop een dslr bij
                            - of ik vervang mijn x100 door een andere systeemcamera met verwisselbare lezen

                            als ik hem zou vervangen door fuji x, bv de e1, dan zou ik 90% van al mijn wensen invullen, enkel de 10% zijnde bv de snelle autofocus van een dslr en de gemakkelijkere bediening zou ik missen + lenzen zijn wel heel erg duur...
                            overstappen naar de sony nex-7 met trinav zou mij qua interface etc wsch weer vooruithelpen maar misschien die fuji-vibe missen, ik weet het niet ...

                            mijn x100 houden en een dslr bijkopen geeft dan misschien het beste van beide werelden en dan kan ik altijd kiezen wat ik meeneem, al heb ik dan misschien altijd spijt dat ik geen dslr mee heb en ga ik ze allebei meezeulen...

                            hopelijk is mijn dillemma nu terug wat duidelijker
                            Het wordt al duidelijker . Als een camera 90% van je wensen kan inlossen ben je er naar mijn gevoel al een heel eind mee. Ik heb zowel de Fuji E1 als een Nex 6 en de Nex komt voor mij niet aan de hielen qua gebruiksgemak als de Fuji (maar dat is dus persoonlijk) en vind de foto's ook SOOC van de Fuji stukken beter (maar ook hier weer: just me ).
                            Keuzes maken, je krijgt 10 meningen en het zullen 10 verschillende zijn .

                            Comment


                            • #15
                              Re: fuji x100 aanvullen of vervangen?

                              ik denk ook dat ik de foto's van de fuji zou missen, daarom dat naar een ander systeem overstappen me de minste keuze lijkt

                              dan twijfel ik dus nog tussen:
                              - een model hoger gaan en lenzen kopen
                              - een dslr erbij kopen

                              - x-e1 + 27mm (vervanging standaard lens x100) + 55-200 gaat me ongeveer 1500 euro kosten (als ik het allemaal vindt 2dehands) - 500 voor mijn x100 = 1000 euro

                              - een 5d (400) + 70-200mm f4 (300) kost me 700 + ik heb nog de x100 voor als ik niet wil zullen met de dslr

                              bij beide opties nog een groothoek toevoegen kost ongeveer evenveel dus die heb ik er voor het gemak uitgelaten

                              1000 euro voor 1 camera of 700 voor 2 camera's
                              moeilijk moeilijk moeilijk
                              500px

                              Comment

                              Working...
                              X