Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nd filterset, moeilijke keuze.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nd filterset, moeilijke keuze.

    Ik zit mij te verdiepen in een nd filterset. Ik heb al veel op het net gezocht en zie door de bomen het bos niet meer. De lee filters vind ik best wel erg aan de prijs eerlijk gezegd. De cokin z pro lees ik ook goede verhalen over alleen kan je hierop geen big stopper gebruiken zover ik heb kunnen lezen aangezien je de eerste sleuf schijnbaar niet kan gebruiken.
    Ook lees ik veel over hitech die een nieuwe pro stopper irnd moeten hebben die het volgens mij ook goed doet. Ik kom er alleen niet echt achter waar je deze het beste kan bestellen.

    Welke nd filters gebruik je het meeste in de praktijk? Is dat 1,2 of 3 stops? 1 lijkt mij nogal een klein verschil. Daarnaast heb je hard grads en soft grads. Kan je niet het beste softgrads hebben omdat je bij een vlakke horizon al snel krijgt als er een boom staat dat deze lelijk zwart wordt?
    Groeten Remco.

  • #2
    Re: Nd filterset, moeilijke keuze.

    kijk hier eens : http://www.teamworkphoto.com/hitech-...f755ad8545ee88 al mijn Lee filters komen van daar, snelle service daar.
    1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

    Comment


    • #3
      Re: Nd filterset, moeilijke keuze.

      Ik heb de Hitech filters en ben er zeer tevreden over. Ze zijn te verkrijgen via de website van Hitech zelf: www.formatt-hitech.com
      Lightroom 6/CC Ontmaskerd: 450 blz. Lightroom
      Bestel het eBook of gedrukte boek nu via deze link.
      GRATIS eBook 'Tien Tips voor Betere Reisfoto's'. Meer info hier.

      Comment


      • #4
        Re: Nd filterset, moeilijke keuze.

        Oorspronkelijk geplaatst door Remco_RC Bekijk bericht
        ...Welke nd filters gebruik je het meeste in de praktijk? Is dat 1,2 of 3 stops? 1 lijkt mij nogal een klein verschil.....

        Bij mijn zoektocht naar ND filters werd mij aangeraden om een zo groot mogelijk aantal stops te nemen, 6 of 10 stops. Als het te donker wordt kun je altijd nog wat terug compenseren door je ISO wat omhoog te schroeven, sluitertijd te verlengen of je diafragma te vergroten. Andersom gaat over het algemeen lastiger.
        Om nu niet voor iedere lens een filter aan te schaffen kies je de grootste diameter en koopt er voor €10 nog een verloop bij naar je kleinere lensdiameter.
        Website: cameraobschuura.nl
        Twitter: @CameraObSchuura
        FaceBook: Cameraobschuura

        Comment


        • #5
          Re: Nd filterset, moeilijke keuze.

          Bedankt voor de antwoorden. Met de ND filters bedoel ik verloopfilters om de lucht een goede belichting te kunnen geven.
          Groeten Remco.

          Comment


          • #6
            Re: Nd filterset, moeilijke keuze.

            Oorspronkelijk geplaatst door Remco_RC Bekijk bericht
            Bedankt voor de antwoorden. Met de ND filters bedoel ik verloopfilters om de lucht een goede belichting te kunnen geven.
            Ik ben van een volledig ND filter uit gegaan. Volgens mij bedoel jij een Graduat ND filter. Die is van boven donker, van onder licht.

            Het schijnt dat je om luchten te fotograferen niet perse een filter nodig hebt. Maar het lukt mij ook niet goed om zonder filter een mooie lucht te fotograferen.
            Website: cameraobschuura.nl
            Twitter: @CameraObSchuura
            FaceBook: Cameraobschuura

            Comment


            • #7
              Re: Nd filterset, moeilijke keuze.

              Is het nu ook mogelijk om bijvoorbeeld filters van cokin z in de lee houder te gebruiken? Op deze manier kan je dan toch een big stopper gebruiken.
              Groeten Remco.

              Comment


              • #8
                Re: Nd filterset, moeilijke keuze.

                Oorspronkelijk geplaatst door Remco_RC Bekijk bericht
                Is het nu ook mogelijk om bijvoorbeeld filters van cokin z in de lee houder te gebruiken? Op deze manier kan je dan toch een big stopper gebruiken.
                Er zijn filters van cokin die in de lee houders passen - uit te zoeken welk type want dat weet ik niet precies.

                Wat betreft keuze: Lee is inderdaad prijzig maar ook érg goed en ik zou liever minder Lee filters hebben dan Cokin, die al snel een magenta waas over je foto's leggen... (vroeger toch, dus ze zouden ferm verbeterd moeten zijn)

                hitech heb ik geen ervaring mee
                Web: http://www.hanscouwenbergh.be
                Like my page! https://www.facebook.com/HansCouwenberghPhotography?ref=hl

                Comment


                • #9
                  Re: Nd filterset, moeilijke keuze.

                  Vandaag heb ik een setje besteld van Stealth Gear, ben benieuwd!

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nd filterset, moeilijke keuze.

                    Oorspronkelijk geplaatst door MoreThanWords Bekijk bericht
                    Ik heb de Hitech filters en ben er zeer tevreden over. Ze zijn te verkrijgen via de website van Hitech zelf: www.formatt-hitech.com
                    Ik heb deze ook net ontdekt en ze zijn aan een goede prijs eveneens verkrijgbaar via amazon.de
                    Ze zijn niet goedkoop, ze worden eveneens in de U.K. gemaakt maar liggen qua prijs toch een stuk onder de LEE filters.
                    Canon EOS 7D - Sigma 70-200 f2.8

                    Comment

                    Working...
                    X