Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sony A3000 voor beginner?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sony A3000 voor beginner?

    Hallo,

    ik ben al een tijdje op zoek naar een nieuwe camera, maar aangezien ik een totale beginner ben op gebied van fotografie, en ik over 3 maand vertrek voor 5 weken Nieuw-Zeeland, ben ik naarstig op zoek naar een nieuw toestel. Aangezien ik totaal geen kaas gegeten heb van de juiste technieken of kennis heb van hoe alles in zijn werk gaat met spiegelreflexcameras, en ik er ook onvoldoende tijd voor vrij maak, heb ik altijd maar compacts gekocht. Camera dient vooral voor de vakanties en feestjes. (Niet enkel door mij).

    Nu kwam ik deze Sony A3000 tegen op dpreview.com, en vroeg me af op dit iets was voor mij. Hij heeft een veel grotere sensor (APS-C 23.5 x 15.6 mm), dus in theorie zou de kwaliteit veel beter zijn dan de kleine compactsensors.

    Maar als ik het goed begrijp kan je hiermee niet al te ver inzoomen (18-55mm), en kan je dit vergelijken met een gewone compactcamera 2x optische zoom? Of vergis ik me? Of koop ik dan toch maar beter een SLR? De lenzen kosten toch evenveel vermoed ik?

  • #2
    Re: Sony A3000 voor beginner?

    Als vakantielens is een 18-55 eigenlijk niet voldoende, je gaat vaak wat verder willen inzoomen en dan zou ik eerder een 18-135 of 18-250 aanraden, maar dan heb ik het over de a-mount lenzen. Wat jij voorstelt is eigenlijk een Nex in een dslr jasje, dus daar horen ook e-mount lenzen bij. Nex lenzen hebben stabilisatie in de lens, alpha lenzen niet, dat zit in de body.

    Ik snap niet goed wat Sony met deze A3000 wilt bereiken, lcd scherm en de evf zijn van lage kwaliteit om de kosten te drukken. De AF zou wel snel zijn maar je hebt geen fasedetectie AF zoals bij een slr of bij Sony zelf een slt. 400€ is natuurlijk heel competitief geprijsd als je vergelijkt met een Canon 100D bijvoorbeeld. En de beeldkwaliteit gaat zeker goed zijn, daar mag je zeker van zijn.

    Je kan die A3000 combineren met een Nex 55-210mm, dan heb je wat bereik en kom je uit op een 679€. Als 'vakantiecamera' is dat in ieder geval een mooie combinatie en daar gaan mooie beelden uitkomen.

    Een andere optie is een A58 met 18-55 en een 55-300, kom je uit op 750€ ongeveer.
    Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
    Mijn bird foto's en urbex foto's

    Comment


    • #3
      Re: Sony A3000 voor beginner?

      Voor een beginner die later verder wil met "grotere" Sony camera's is dit eigenlijk geen goede camera, want die gebruikt de NEX lenzen, ik denk niet dat die passen op de SLT modellen.
      Je zal dan later dus alle lenzen moeten vervangen als je wil overstappen naar zo'n camera.

      Maar als je wel binnen die reeks wil blijven, dan zal die A3000 zeker geen slechte camera zijn.

      Wacht zeker niet tot het laatste moment om die camera te kopen (of een andere met een "grote sensor").
      Het is beter dat je daarmee al kan experimenteren voor je op reis vertrekt, zeker als je alleen maar gewoon bent om foto's te maken met compactjes.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: Sony A3000 voor beginner?

        Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
        Voor een beginner die later verder wil met "grotere" Sony camera's is dit eigenlijk geen goede camera, want die gebruikt de NEX lenzen, ik denk niet dat die passen op de SLT modellen.
        Je zal dan later dus alle lenzen moeten vervangen als je wil overstappen naar zo'n camera.
        Klopt, tenzij Sony straks komt met een A5000 en A7000... Het zou me niet verwonderen als dit toestel straks de eerste blijkt te zijn in een hele reeks zonder spiegel.
        Last edited by K-2; 3 september 2013, 14:23.
        "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

        Comment


        • #5
          Re: Sony A3000 voor beginner?

          Oorspronkelijk geplaatst door K-2 Bekijk bericht
          Klopt, tenzij Sony straks komt met een A5000 en A7000... Het zou me niet verwonderen dat dit toestel straks dit de eerste blijkt te zijn in een hele reeks zonder spiegel.
          Ik denk dat we daar vrij zeker van mogen zijn


          En daarbij, je kan het ook als voordeel zien: hoeveel mensen verkopen hun dslr materiaal om kleiner te gaan? Met de E-mount zou je nu de keuze hebben tussen een grote body, of de compactere Nex modellen...zonder nieuwe lenzen te hoeven kopen

          @TS: de prijs voor de lenzen voor spiegelreflexcamera's of nex camera's is binnen dezelfde categorie, de beeldkwaliteit is (zoals je zelf al aangaf) veel beter zowel in theorie als in de praktijk. Het hoeft fysiek geen grote body te zijn om goeie kwaliteit te geven. Kijk bv eens naar een Nex camera...zelfde beeldkwaliteit, maar lichter, compacter, etc...de lenzen kan je zowel op Nex als de A3000 gebruiken (ze gebruiken de gemeenschappelijke E-mount).
          Last edited by Portmixus; 3 september 2013, 13:20.

          Comment


          • #6
            Re: Sony A3000 voor beginner?

            Op zich is een nex wat compacter en spieggeloos - het voordeel is kortere registerafstanden, minder ruis en trillingsgevoelig door de afwezigheid van de spiegel. Nadeel is dan weer de iets tragere AF - en de zwaardere uitdaging qua optica door de kortere afstand tussen brandpunt en sensor. We zouden J.Cruyff kunnen citeren...

            Ik combineer dus beide - en verleden weekend heb ik veel genot gehad van m'n nex in de duinen, maar de ochtend nadien, op 't strand had ik spijt geen kijker te hebben. Als ik nog een nex koop - zal't een nex6 of 7 zijn - of een opvolger - met de 2 - een zoeker is soms echt noodzakelijk, maar een compacte lichte camera is nog vaker nodig.

            Qua beeldkwaliteit is zelfs de nex c3 - die toch een spotgoedkoop entry-modelleke is - echt wel aanvaardbaar tot zelfs goed te noemen, en zelfs met de salamanders en de vlinders heb ik weinig onscherpe beelden genomen (zo hier en daar heb je een mislukte foto - maar ik neem foto's genoeg - alleen één insect in een plastieken doosje daarop wou de c3 niet scherp stellen - 't lukte gewoon niet, met die ene misser (naast nog één gemiste kever) kan ik leven - da's dus één foto op een hele stapel - pakweg 98% is echt scherp, daar ben ik best tevreden mee, ik neem altijd voldoende beelden, tot ergernis van zij die met mij op stap mogen gaan...).

            De reden om voor de nex te gaan is de fotocamera-onvriendelijke omgeving die zand en zout-water toch vormen. 300€ risico - vs. een alpha met deftig glas - dan is de keus snel gemaakt. Nu 't weer was bijzonder gunstig - weinig wind - zon, zee en schone madammen + garnaalvissers (en laat die laatsten nu mijn aandacht getrokken hebben, want dan is er actie van de vogels voor gratis voedsel).

            Duidelijk is wel dat de nex qua beeldkwaliteit ietsje onder de DSLR's komt (Fuji is misschien wel de uitzondering qua glas, maar je voelt dat nog meer in de €€€ - ook APS-C en blijkbaar geweldig qua afwerking? , wil je top op nex dan betaal je ook voor e-mount glas een prijs voor Zeiss) - omdat door de constructie van de lenzen de uitdaging om dat optisch perfect te maken nog groter is dan voor een dslr. Maar dat geldt evenzeer voor zoveel andere makers van zo'n grote sensoren met zo'n korte registerafstanden (vandaar dat de nikon één - toch voor bepaald gebruik aantrekkelijk kan zijn). Wil je top - en 't mag MF zijn - dan zijn er convertoren met hopen - ook voor Fuji, m4/3 e.v.a. - zie andere fora-topics - google, ebay en consoorten.

            Wil je dat compromis niet aanvaarden - dan moet je sleuren en zuchten - aan een dslr en duur kwetsbaar glas. Wil je voorbij de 200mm dan zijn't of convertoren of ook weer extra slt/dslr.

            Bij mij ligt de verhouding op dit ogenblik op 75% SLT - 25% Nex. - in steden is 't vaak nex-only, tenzij er uitdagende zaken zijn die lichtsterk glas vereissen (ik kan m'n spaarvarken niet afslachten om nex zeiss glas te kopen - zo ver gaan we nog niet).

            De hoofdreden om voor A3000 te gaan is dat je een SLT wil zonder spiegel - maar met de deftige Sony batterij - de FM500H - en toch iets compacter wil blijven. Het nadeel is dat door de E-mount de stabilisatie in de lens zal komen te zitten - het voordeel zal de zeer competitieve prijs vormen in iets dat je deftig kan vastpakken. Nadeel is dat je met nex-e-mount-lenzen zit - maar het voordeel is dat er veel convertoren zijn om veel manueel glas op te prikken (met als nadeel dat die prijzen nu door 't dak gaan, voor vaak toch behoorlijk oud glas - Sony heeft in de nex-klasse en dus ook de a3000 tools om u daarbij te assisteren). Hopelijk kan je terug deftige pano's nemen met de a3000 en hebben ze die bug uit de c3 niet meegenomen (met de autostich neemt die naar mijn smaak te korte pano's i.v.m. de a55/a58 - soms lukt het dat aan te passen, maar niet altijd - en dat vinden we wat bizar - nu zo neem ik op een trip ook maar een paar overzichtsfoto's om een situatieschets te hebben - dat gadget hoeft niet per sé - er zijn programma's genoeg die dat oplossen).

            één detail kan belangrijk zijn - wil je snelle AF voor sport e.a. - vergeet nex dan (ik spreek over de entry's - geen ervaring met de nex6 + 7 - geen concrete ervaring met de a3000 en wat op komst is) - in stedelijke omgevingen, musea e.v.a. is nex een geweldig handig ding. De sony e-mount lenzen hebben allemaal stabilisatie in de lens - in tegenstelling tot de a-mount en de e-mount sigma-lenzen. Wacht tot de boekskes en de reviews beginnen te komen en leer uit te vissen of de schrijver een "voorkeur" heeft - en dan kan je gaan "vastnemen" in de winkel. Met de LA-EA2 kan je vlot AF krijgen met A-mount lenzen op je nex - alleen is die convertor niet goedkoop - en verlies je het compacte van je camera. De LA-EA1 is ook bruikbaar, maar je verliest behoorlijk (dat werkt met recente lenzen van sony met ingebouwde af-motor) wat qua AF-snelheid.

            Zoek iemand met een nex en beoordeel zelf.

            Comment

            Working...
            X