Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

onscherp gedeelte in foto's onafhankelijk van instellingen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • onscherp gedeelte in foto's onafhankelijk van instellingen

    hallo,

    heb een raar fenomeen,


    eerst wat gegevens:
    mijn toestel Sony A550, lens kitlens 18-55 (3.5-6.5)

    omschrijving
    als ik foto's neem van neem nu een stil object (voorwerp) heb ik steeds een onscherpte in mijn beeld.
    ook al neem ik de foto op stafief en met afstandsbediening (om bewegingsonscherpte uit te sluiten)
    ik heb geprobeerd met AF-S, AF-A en zelfs AF-C, en ook met de verschillende scherpstelpunten instelling.
    het lijkt steeds over dezelfde zone, onderste kwart van het beeld te gaan.

    wanneer ik op manuele focus werk, is het voor een groot deel opgelost, maar niet compleet.

    ik kan indien gewenst wat voorbeelden posten.

    zijn er mensen die hetzelfde ervaren? is mijn toestel defect? of ligt het gewoon aan het toestel? of aan mij?

    graag advies...
    Sony a550 - kitlens 18-55mm - zoomlens 18-200mm

  • #2
    Re: onscherp gedeelte in foto's onafhankelijk van instellingen

    Het is mogelijk dat er in de lens een element scheef zit.
    Je zou eigenlijk moeten testen of dat met een andere lens ook zo is.

    Je mag gerust een voorbeeld laten zien.
    Daarvoor kan je best een foto maken van een vlak onderwerp waar detail inzit (een gemetste muur, blad met tekst...).
    Je zet de camera op een statief en je zorgt ervoor dat het onderwerp netjes evenwijdig zit met de sensor van de camera.
    Als dat niet zo is, dan zal er altijd wel een deel van het onderwerp onscherp op de foto staan.

    Maak foto's met verschillende diafragma-openingen, als er een fout zit in de lens, dan zal die wel het best opvallen met het diafragma helemaal open.
    Last edited by Black B@ndit; 2 september 2013, 15:40.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: onscherp gedeelte in foto's onafhankelijk van instellingen

      Best wat voorbeelden inderdaad en zorgen dat de exif-gegevens ingesloten zijn of dat je die vermeldt (ISO-waarde, diafragma, sluitertijd). Op die manier kan er wel wat deskundig advies gegeven worden
      D7100 x 2 en wat (oud en nieuw) glas
      Olympus XZ-1 met onderwaterhuis PT-050
      Flickr - JAlbum

      Comment


      • #4
        Re: onscherp gedeelte in foto's onafhankelijk van instellingen

        Ik zal hier maar niet te veel meer over Sony zeggen.......

        Google maar eens op "Sony sensor los"

        Comment


        • #5
          Re: onscherp gedeelte in foto's onafhankelijk van instellingen

          Een Nikon kan uiteraard niet kapot gaan natuurlijk.Maar hij heeft wel een vermaledijde Sony sensor.Alee de meeste toch.

          Comment


          • #6
            Re: onscherp gedeelte in foto's onafhankelijk van instellingen

            Je zou kunnen kijken of dat er speling zit in de bajonetring van het objectief, ik heb dat ook ooit gehad: de schroefjes zaten los.
            Heb je die onscherpte met alle objectieven dan zou het ook aan de bajonetvatting van de camera kunnen liggen.

            Comment


            • #7
              Re: onscherp gedeelte in foto's onafhankelijk van instellingen

              Oorspronkelijk geplaatst door jozef13 Bekijk bericht
              Een Nikon kan uiteraard niet kapot gaan natuurlijk.Maar hij heeft wel een vermaledijde Sony sensor.Alee de meeste toch.
              ja die sensors van Sony moeten wel bagger zijn, zeker gezien ze er nu be best compact aller tijden mee gemaakt hebben (RX100M2) ...

              Comment


              • #8
                Re: onscherp gedeelte in foto's onafhankelijk van instellingen

                Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                Ik zal hier maar niet te veel meer over Sony zeggen.......

                Google maar eens op "Sony sensor los"
                Heb ik gedaan .. de enig hit die opkomt is een posting hier op DB .. snap trouwens niet hoe iemand aan zijn "sensor" kan gezien er een (vast?) AA filter voor zit .. enfin .. andermaal.

                Comment


                • #9
                  Re: onscherp gedeelte in foto's onafhankelijk van instellingen

                  Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                  ja die sensors van Sony moeten wel bagger zijn, zeker gezien ze er nu be best compact aller tijden mee gemaakt hebben (RX100M2) ...
                  Die sensors komen van een Sony componentenfabriek, en buiten de naam hebben deze niets met een camerafabriek te maken.
                  Wij waren ook een Philips componentenfabriek, en maakten electronische componenten voor gans de wereld, gaande van een
                  condensator voor een stuk speelgoed, tot eentje waar je leven kan van afhangen, bv een beademingsmachine.
                  Philips maakte ook bagger, zoals al dat witgoed (wasmachines, ovens, strijkijzers en noem maar op, groter brol kon je niet bedenken)
                  Daartegenover maken ze dan ook wel de beste steppers en medische scanners ter wereld.
                  Een afnemer stelt over het algemeen zijn eisen, en in veel gevallen zit daar een patent achter.

                  Comment


                  • #10
                    Re: onscherp gedeelte in foto's onafhankelijk van instellingen

                    Ah zo, een Sony sensor is dus niet van Sony,,misschien van Canon dan.

                    Comment


                    • #11
                      Re: onscherp gedeelte in foto's onafhankelijk van instellingen

                      Het hoeft niet aan de sensor zelf te liggen, in die camera's zit het "anti bibber" systeem op de sensor, als er daar iets aan mankeert, dan is het mogelijk dat de sensor misschien scheef komt te zitten.
                      Maar het kan ook een lensfout zijn (dat heb ik zelf ooit gehad met een Sigma 10-20).
                      http://barthuysmans.smugmug.com/
                      BD0338BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: onscherp gedeelte in foto's onafhankelijk van instellingen

                        Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                        Het hoeft niet aan de sensor zelf te liggen, in die camera's zit het "anti bibber" systeem op de sensor, als er daar iets aan mankeert, dan is het mogelijk dat de sensor misschien scheef komt te zitten.
                        Maar het kan ook een lensfout zijn (dat heb ik zelf ooit gehad met een Sigma 10-20).
                        Inderdaad Bart, kan natuurlijk aan het objectief liggen, maar Sony heeft een tijd geleden, en met bepaalde toestellen problemen gehad met
                        hun sensorbevestiging, eigenaardig dat je daar nog weinig van terug vind

                        Comment


                        • #13
                          Re: onscherp gedeelte in foto's onafhankelijk van instellingen

                          Net zoals Nikon naar het schijnt,problemen had met stof op de sensor

                          Comment


                          • #14
                            Re: onscherp gedeelte in foto's onafhankelijk van instellingen

                            ik zal een van de komende dagen een paar voorbeelden proberen maken.
                            ik heb gemerkt dat ik het met verschillende lenzen heb.
                            ik zal ook de bajonet nazien
                            ik heb wel een tijd geleden gehad dat mijn sensor los zat, en deze is dan door een herkend sony herstelcenter terug in orde gebracht.
                            zou natuurlijk nu kunnen zijn dat hier iets niet perfect is gebeurd eh...

                            ik zou eventueel een nieuw toestel overwegen, iemand een alternatief voor mijn sony a550?
                            Sony a550 - kitlens 18-55mm - zoomlens 18-200mm

                            Comment


                            • #15
                              Re: onscherp gedeelte in foto's onafhankelijk van instellingen

                              Niet doen demyereg

                              Ik heb er hier 6 (ZES!) die allemaal probleemloos werken ...

                              Jaja


                              Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                              Ik zal hier maar niet te veel meer over Sony zeggen.......

                              Google maar eens op "Sony sensor los"
                              Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                              Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

                              Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

                              Comment

                              Working...
                              X