Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Eigenaardig stemgedrag op de BD Challenge

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Eigenaardig stemgedrag op de BD Challenge

    Als je gaat kijken bij de details van de stemmen (klik op "toon details"), dan zie je dat de meeste foto's uit de top 10 allemaal wel een paar "tegenstemmen" hebben gekregen (1 - 2 - 3).
    Ik vraag mij nog altijd af of er zijn die dat bewust doen, in een poging om zo hun eigen foto wat hoger in de rangschikking te krijgen.

    Of zijn er die hun eigen top 10 maken, en die dan de voor hun beste foto 10 punten geven, en de minst goede van de 10 een 1?
    Dat is hier zeker niet de bedoeling...

    Niet dat mijn foto van mij hoger zou moeten scoren, maar ik zou graag weten wat het argument is van de persoon die daar maar 1 punt voor geeft (dan kan ik daar rekening mee houden bij een volgende opdracht).
    Zo'n score past bij een foto die totaal niet in overeenstemming is met de opdracht, en die dan ook nog technisch helemaal niet in orde is.
    Daardoor komt het bij mij eerder over dat het een tegenstem is om ervoor te zorgen dat de eigen foto wat beter scoort...

    Globaal gezien is de uitslag voor mij wel correct, gelukkig dat er dus maar een paar mensen zijn die op zo'n manier stemmen, de meesten beoordelen de foto's dus wel op een juiste manier.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

  • #2
    Re: Eigenaardig stemgedrag op de BD Challenge

    Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
    Als je gaat kijken bij de details van de stemmen (klik op "toon details"), dan zie je dat de meeste foto's uit de top 10 allemaal wel een paar "tegenstemmen" hebben gekregen (1 - 2 - 3).
    Ik vraag mij nog altijd af of er zijn die dat bewust doen, in een poging om zo hun eigen foto wat hoger in de rangschikking te krijgen.

    Of zijn er die hun eigen top 10 maken, en die dan de voor hun beste foto 10 punten geven, en de minst goede van de 10 een 1?
    Dat is hier zeker niet de bedoeling...

    Niet dat mijn foto van mij hoger zou moeten scoren, maar ik zou graag weten wat het argument is van de persoon die daar maar 1 punt voor geeft (dan kan ik daar rekening mee houden bij een volgende opdracht).
    Zo'n score past bij een foto die totaal niet in overeenstemming is met de opdracht, en die dan ook nog technisch helemaal niet in orde is.
    Daardoor komt het bij mij eerder over dat het een tegenstem is om ervoor te zorgen dat de eigen foto wat beter scoort...

    Globaal gezien is de uitslag voor mij wel correct, gelukkig dat er dus maar een paar mensen zijn die op zo'n manier stemmen, de meesten beoordelen de foto's dus wel op een juiste manier.
    Dat heb ik al meerdere malen gemerkt Black B@ndit, maar helaas is daar weinig aan te doen.
    Ikzelf ga nooit onder de 5, omdat ik vind dat de inzet alleen al om een foto te maken, mijn 5 meer dan waard is.
    Touch the Earth...Gently
    www.passionsenfrance.com

    Comment


    • #3
      Re: Eigenaardig stemgedrag op de BD Challenge

      Het is zo een beetje vergelijkbaar met de stembriefjes die je kan invullen op heel wat salons van fotoclubs.
      De fotograaf die daar de meeste bezoekers kent heeft ook een grotere kans om hoog te scoren, ook al heeft die niet echt de beste foto's hangen op de tentoonstelling.

      Maar bij wedstrijden is het ook altijd mogelijk dat er juryleden zijn die beïnvloed worden omdat ze bepaalde werken al eerder hebben gezien, en omdat ze de maker van de foto persoonlijk kennen.
      Daarom is het zo goed als onmogelijk om een waterdicht systeem op te zetten bij het jureren van foto's.
      Hier kan iemand ook mailtjes sturen naar bekenden met de vraag om op zijn of haar foto een hoge score te geven, dat valt niet te controleren.

      Maar als ze dan tegelijk de andere foto's die al goede commentaren hebben gekregen naar beneden drukken door er een zo laag mogelijke score op te zetten, dan begint het toch op te vallen...
      Ik weet niet of er een mogelijkheid is om te controleren wie er die lage cijfers uitdeelt aan foto's die dat niet verdienen?
      Ik moet het zelf niet weten wie dat is, maar als dat altijd dezelfde personen zijn, dan moet er toch wel iets aan te doen zijn.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: Eigenaardig stemgedrag op de BD Challenge

        Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
        .
        Ik weet niet of er een mogelijkheid is om te controleren wie er die lage cijfers uitdeelt aan foto's die dat niet verdienen?
        Ik moet het zelf niet weten wie dat is, maar als dat altijd dezelfde personen zijn, dan moet er toch wel iets aan te doen zijn.
        Volgens mij kan Les daar wel een zinnig antwoord op geven.
        Touch the Earth...Gently
        www.passionsenfrance.com

        Comment


        • #5
          Re: Eigenaardig stemgedrag op de BD Challenge

          Ik ben een en ander aan het uitzoeken, en aan het bedenken hoe ik dit probleem (want ik zie ook wel echt een probleem, hoor) ga aanpakken.
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

          Comment


          • #6
            Re: Eigenaardig stemgedrag op de BD Challenge

            Persoonlijk vind ik nog altijd dat mensen die meedoen aan de challenge, automatisch geen punten zouden mogen geven aan de andere foto's. Ik heb bij deze ook geen punten gegeven aan de anderen, gewoon omdat ik ook eens een foto heb ingediend.

            Laat het stemmen over aan de personen die als neutrale kijker de foto's beoordelen. Maar zelfs dan zullen er nog foto's zijn die eigenlijk een 9 of 10 verdienen, die soms toch nog een 1 stem krijgen.

            Ik heb nog een andere hobby, schrijven, en op de site waar ik mijn verhalen publiceer kunnen de lezers ook punten geven. Normaal zit ik altijd rond de 7 of 8 met de scores. De lezers die ook spelling enz. opnemen in hun beoordeling, zullen meestal een 6 of 7 geven. De verhalen zijn namelijk geschreven in het Engels en dat is nu eenmaal mijn moedertaal niet waardoor mijn manier van schrijven soms wel eens afwijkt van een 'native English person'.

            Maar, ook daar heb je sommige die een 1 geven, gewoon om er voor te zorgen dat jou verhaal niet hoger zou scoren dan hun verhaal. En, er zijn er ook wel die eens een 10 geven, maar van deze mensen weet ik dat zij dit doen omdat ze het verhaal heel goed vinden en ook het thema van het verhaal hun aanspreekt. Persoonlijk vind ik dat ook overdreven, maar ja, een 10 is natuurlijk wel heel vleiend voor je ego.


            Ik heb zo een vermoeden dat je de absurde lage en absurde hoge scores enkel zult kunnen uitfilteren, door bijvoorbeeld in de software op te nemen dat de 5 laagste en 5 hoogste scores niet mogen meetellen bij de eind beoordeling. Zo zullen de stemmen van de mensen die een meer genuanceerde score geven beter meetellen en zul je een natuurgetrouwere score krijgen voor het eindresultaat.


            Het is maar een bedenking die ik zo heb hierover. Misschien zou je het voor de fun eens kunnen toepassen en kijken of dit een invloed zou hebben gehad op het eindresultaat.
            Mvg,
            Rudy Mas
            Nikon D5100/D7200 - Website: http://www.rmfoto.be/

            Comment


            • #7
              Re: Eigenaardig stemgedrag op de BD Challenge

              IK vind dat deelnemers uitgesloten moeten zijn om te stemmen, want ander wordt het zo iets als de slager die zijn eigen vlees keurt. Ik heb geen enkele stem uitgebracht.
              Voor mij hoeft het ook geen wedstrijd te zijn: ik vind het mooi wat fotografen met een beperkte opdracht er van maken en dat met die melkflessen is erg origineel.

              Comment


              • #8
                Re: Eigenaardig stemgedrag op de BD Challenge

                Tja altijd al discussie punt geweest. Ik vind ook dat er iets moet aan gedaan worden. Ik zei het vroeger al, laat punten geven zoals bij Eurovisiesongfestival 12/10/8/7....1. Zo kan je alleen positief scoren enkel jouw10beste krijgen punten. En ja hoe je ' bevriende' stemmen eruit kunt filteren weet ik niet tenzij je met een onafhankelijke jury werkt... En dan nog...

                Grtz , Luc
                verlang niet tot morgen, geniet van vandaag...

                Comment


                • #9
                  Re: Eigenaardig stemgedrag op de BD Challenge

                  Intussen ben ik al een halve dag bezig geweest met het nagaan van het stemgedrag van IEDERE deelnemer (of ie nu deelneemt aan de Challenge of enkel en alleen maar aan de stemming), en mijn bevindingen bezorgen me haast een depressie.

                  Wat ik alleszins besloten heb:
                  1) ik blijf TEGEN het huidige systeem van een jaarrangschikking. Voor mij staat elke Challenge apart en heeft de ene niets met de volgende te maken. Proberen om er een jaaroverzicht, of wat dan ook van te maken, leidt alleen maar tot fraude, daarvoor kan ik voorbeelden genoeg aanhalen (en ik zou dit liefst met naam en toenaam doen).
                  (moet je weten: ik ben compleet tegen elke vorm van concurrentie, gewoon omdat ik in mijn leven genoeg gevolgen gezien heb van het wel toelaten, of aanmoedigen zelfs, van concurrentie. Ik weet waar de uitdrukking "over lijken gaan" vandaan komt)
                  2) in de augustus Challenge kan ik niets meer veranderen, maar voor de september Challenge gooi ik MOMENTEEL onverbiddelijk elk 1-2-3-4 eruit. Wil dat zeggen dat je dat je een dergelijk cijfer niet mag geven? Jawel, en vroeger, zelfs als mededinger of als lid van de Challenge-werkgroep deed ik dat ook. Je MAG gerust een 1, of een 2, of een 3 of een 4 geven..., maar er zijn er hier enkelen die ALLEEN maar die cijfers hanteren (zelf niet eens deelnemen, of achteraan het peleton eindigen, of vooraan het peleton! Die laatsten zijn de ergsten).
                  3) diegenen die in de maand augustus dergelijk lage cijfers gegeven hebben aan notabene de BESTE foto's, krijgen van mij een PB. En ik wil daar een antwoord op. Alleszins, bij herhaaldelijk scoregedrag (dus ook in september, oktober...) vliegen zij er onverbiddelijk uit, of zij nu vooraan de rangschikking staan, achteraan, of helemaal niet eens meedoen.
                  Eruit vliegen betekent: een ban, zowel op de Challenge-site als op het BD-forum voor op zijn minst de rest van het jaar.

                  Voilà, ik heb gezegd: zes mensen ontvangen van mij in de komende dagen een PB. Antwoord daar a.u.b. in alle eerlijkheid op.
                  Dank.
                  BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Eigenaardig stemgedrag op de BD Challenge

                    Als je kwaad bent, mag je niet schrijven, Les.

                    Maar ... ik hou van mensen die nagels met koppen slaan.
                    Vriendelijke groet,

                    Jos

                    Comment


                    • #11
                      Re: Eigenaardig stemgedrag op de BD Challenge

                      Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                      Intussen ben ik al een halve dag bezig geweest met het nagaan van het stemgedrag van IEDERE deelnemer (of ie nu deelneemt aan de Challenge of enkel en alleen maar aan de stemming), en mijn bevindingen bezorgen me haast een depressie.

                      Wat ik alleszins besloten heb:
                      1) ik blijf TEGEN het huidige systeem van een jaarrangschikking. Voor mij staat elke Challenge apart en heeft de ene niets met de volgende te maken. Proberen om er een jaaroverzicht, of wat dan ook van te maken, leidt alleen maar tot fraude, daarvoor kan ik voorbeelden genoeg aanhalen (en ik zou dit liefst met naam en toenaam doen).
                      (moet je weten: ik ben compleet tegen elke vorm van concurrentie, gewoon omdat ik in mijn leven genoeg gevolgen gezien heb van het wel toelaten, of aanmoedigen zelfs, van concurrentie. Ik weet waar de uitdrukking "over lijken gaan" vandaan komt)
                      2) in de augustus Challenge kan ik niets meer veranderen, maar voor de september Challenge gooi ik MOMENTEEL onverbiddelijk elk 1-2-3-4 eruit. Wil dat zeggen dat je dat je een dergelijk cijfer niet mag geven? Jawel, en vroeger, zelfs als mededinger of als lid van de Challenge-werkgroep deed ik dat ook. Je MAG gerust een 1, of een 2, of een 3 of een 4 geven..., maar er zijn er hier enkelen die ALLEEN maar die cijfers hanteren (zelf niet eens deelnemen, of achteraan het peleton eindigen, of vooraan het peleton! Die laatsten zijn de ergsten).
                      3) diegenen die in de maand augustus dergelijk lage cijfers gegeven hebben aan notabene de BESTE foto's, krijgen van mij een PB. En ik wil daar een antwoord op. Alleszins, bij herhaaldelijk scoregedrag (dus ook in september, oktober...) vliegen zij er onverbiddelijk uit, of zij nu vooraan de rangschikking staan, achteraan, of helemaal niet eens meedoen.
                      Eruit vliegen betekent: een ban, zowel op de Challenge-site als op het BD-forum voor op zijn minst de rest van het jaar.

                      Voilà, ik heb gezegd: zes mensen ontvangen van mij in de komende dagen een PB. Antwoord daar a.u.b. in alle eerlijkheid op.
                      Dank.

                      les ik vindt het triestig dit te moeten lezen!!!!!!!!!
                      en als dan dit waar blijkt te zijn heel en heel intriest van de genen die vooraan staan en lage punten geven om toch maar hoog te scoren
                      er hangt hier geen grote prijs aan vast
                      ja eer maar die kan je ook op een eerlijke manier verdienen
                      ik heb voor me zelf uitgemaakt dat de laagste score die ik geef een 5 is omdat de gene die een foto heeft ingezonden voor de challenge dit tenminste verdient voor zijn deelname
                      heel maar ook heel soms glipt er nog een 4 tussen in maar dat is eerder een zeldzaamheid en dan voel ik me er nog niet heel zeker van maar soms kan je niet anders.
                      meestal deel ik ook 3 tienen uit omdat dan de keuze tussen de beste me te moeilijk is om te zeggen die is goed, dus zijn ze voor mij alle drie even goed.

                      hoop dat de gene die dat negatieve stemgedrag vertonen hier nu met het schaamrood op hun wangen zitten en nadenken voor welke reden ze dit deden.zo niet mogen ze er voor mij uitgeflikkerd worden.
                      nu hopen dat ze zich zullen bezinnen en eerlijk hun punten verdelen en A.U.B laat dot geen ijdele hoop zijn zodat de challenge voort kan gaan waarvoor ze bestemd is
                      DEELNEMEN VOOR DE FUN
                      EN ER IETS UIT LEREN ,WANT VOOR MIJ IS DIT ECHT EEN LEERSCHOOL GEWEEST EN NU NOG STEEDS
                      Groetjes Liliane geluk is geen kant en klaar product het onstaat door wat je doet
                      Panasonic lumix DMC-FZ8 +FZ38-FZ150Tussenring met DMW-LC55 http://lilybie.jalbum.net/

                      Comment


                      • #12
                        Re: Eigenaardig stemgedrag op de BD Challenge

                        Bedankt voor jullie reacties. Gelukkig zijn er nog "rechtvaardigen".
                        Ik ga proberen de stal uit te mesten, zo het kan, en diegenen die het doen stinken eruit te gooien.
                        Pas als dat niet lukt, dan is voor mij althans de Challenge gedaan.
                        Maar het zou jammer zijn als we omwille van ZES rotte appels de hele mand moeten weggooien.
                        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                        Comment


                        • #13
                          Re: Eigenaardig stemgedrag op de BD Challenge

                          Oei, der zijn er hier enkelen boos. En terecht naar ik lees. Ik volg lilybie, laat de challenge blijven waarvoor ze bedoeld is. Een leerschool met een lage instap. Laat het ons positief houden, het is uiteindelijk een boeiende hobby. Het is toch niet moeilijk om eerlijk te zijn.
                          Ik vind anderzijds wel dat je alle scores mag (moet) gebruiken, zo maak je een onderscheid tussen wat je goed, beter en best vind. Indien dat niet mag dan moeten de regels gewijzigd worden en mag je slechts scoren tussen 5en10.
                          Zoals iemand al schreef, misschien het stemmen gewoon afschaffen en de challenge als een forum zien rond een wisselende opdracht? Uiteindelijk is het deelnemen dat telt, niet die score...

                          Groet,
                          Luc
                          verlang niet tot morgen, geniet van vandaag...

                          Comment


                          • #14
                            Re: Eigenaardig stemgedrag op de BD Challenge

                            Ik neem aan dat het voor velen gaat om de waardering die je krijgt van je collega fotografen hier: het is toch volstrekt eerloos wanneer je de boel manipuleert om een hoge score te krijgen.
                            Manipulatoren maak een zelfportret en kijk er naar wanneer je de aandrang krijgt om weer te gaan vals spelen.
                            Het is op BD ook ooit gebeurd dat een 'gewaardeerde' BD'er betrapt werd door een foto te plaatsen als zijnde zijn kunstwerk die hij ergens van het internet had geplukt, nadat hij eerst diep door het stof moest volgde een ban.
                            Je kan door vals spel hoog scoren maar ook een diepe val maken.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Eigenaardig stemgedrag op de BD Challenge

                              Oorspronkelijk geplaatst door LLuc Bekijk bericht
                              .....
                              Zoals iemand al schreef, misschien het stemmen gewoon afschaffen en de challenge als een forum zien rond een wisselende opdracht? Uiteindelijk is het deelnemen dat telt, niet die score...
                              denk dat men dit ook belangrijk vind:

                              WAT GEBEURT ER AAN HET EINDE?

                              Bij het sluiten van de Challenge worden de gemiddelden automatisch berekend en wordt de ‘winnaar of winnares’ bekend gemaakt.
                              . De winnende foto verschijnt ook in het fotomagazine SHOOT.
                              grt,bouk.
                              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                              Comment

                              Working...
                              X