Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lineare of circulaire

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lineare of circulaire

    In de vorige eeuw toen ik nog analoog fotografeerde gebruikte ik op een
    300 mm telelens een polarisatiefilter, naar het schijnt gebruikt men op analoge toestellen een lineare polarisatiefilter.
    Een kennis van me heeft voor op zijn D70 een 2de hands telezoom aangekocht, dezelfde filtermaat 77 mm als mijn polarisatiefilter, nu is mijn vraag is een lineare polarisatiefilter te gebruiken in de digitale fotografie of moet dit een circulaire zijn?
    Graag eens iemand die mij het verschil uitlegt!
    Bed & Breakfast Wiesenloch, Crombach (Sankt Vith)

  • #2
    normaal gezien moet je een circulaire nemen voor digitale toestellen
    Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
    Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

    Comment


    • #3
      Het is omgekeerd dacht ik.

      Om het beste resultaat te krijgen heeft een analoge cam een circulaire filter nodig. Die is duurder. Maar bij een digitale camera volstaat een - goedkopere - lineaire filter.

      Of ben ik er nu kompleet naast. Deze thread doet me een klein beetje twijfelen.
      http://www.theafricabug.com

      Comment


      • #4
        op mijn CP5700 heb ik toch een circulaire pola zenne
        Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
        Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

        Comment


        • #5
          het resultaat is vrijwel 'tzelfde met lineair of circulair...
          op 'n digicam kan je beter 'n circulair filter nemen ...
          sommige digicam's hebben anders problemen met de autofocus...
          persoonlijk heb ik er wel nog geen last van gehad met oudere lineaire pola filters

          Comment


          • #6
            Normaal licht= licht dat trilt in alle vlakken loodrecht op de voortplantingsrichting.
            Gepolariseerd licht= licht dat slechts trilt in één vlak.

            Omdat het oog geen verschil maakt tussen normaal en gepolariseerd licht en omdat er in de natuur nogal wat gepolariseerd licht voorkomt verhoogt het contrast van een scene waar beide gelijktijdig voorkomen. Dat is in de fotografie niet gewenst, en daarom gebruikt men pol-filters...

            Iedereen wist dit al, natuurlijk. Nu komt het...

            Het AF-systeem bevindt zich altijd onderaan de reflexcamera: licht valt door de lens, passeert de hoofdspiegel (die halftransparant gemaakt is) wordt gereflecteerd op een bijspiegel en valt op de sensor. Doordat de hoofdspiegel voor 30% transparant gemaakt wordt, functioneert het if. ook als een soort polarisatiefilter, waardoor het AF-systeem onvoldoende licht ontvangt en foutief begint te reageren.

            Om dit op te lossen dient men gebruik te maken van circulaire pol-filters, die beschikken over een extra filter die het licht laat ronddraaien rond haar as (ik veralgemeen, de fysica hierachter is een stukje complexer).
            Het resultaat is dat dit licht kan beschouwd worden als normaal licht en dat de AF-sensor niet meer in de fout gaat.
            De theorie is dus dat bij iedere AF-reflexcamera men circulaire pol-filters dient in te zetten. Dus: digitaal <==> analoog maakt niks uit, prosumers die beschikken over een actief AF-systeem vallen af, niet-AF systemen (uitzondering zie verder) ook...

            De praktijk is echter anders: na een langdurige test enkele jaren geleden bleek dat het niet veel uitmaakt of je circulaire dan wel lineaire pol-filters gebruikt. De reden is vrij simpel: pol-filters zul je normaal gezien inzetten daar waar er veel licht is, en dan heeft de AF-sensor nooit problemen.

            De enige uitzondering is het Olympus OTF-lichtmeetsysteem (ook toegepast in de E1 en naar ik vermoed de E10 en E20 en (analoog) in Olympus OM2 SP, OM3 (ti), OM4 (ti), Nikon F3 en Pentax LX.) Ik heb zelf de OM2 S/P gehad en het was gewoon onmogelijk een juist belicht dia te krijgen met een lineaire pol-filter...

            Voor jullie me nu met z'n allen beginen aan te vallen:
            ik gebruik al jaren niets dan lineaire pol-filters voor mijn EOS'en en ik heb nog nooit een onscherpe foto gemaakt waar het gebruik van pol-filters als oorzaak kan aangeduid worden...
            http://www.digifotofreak.nl

            Comment


            • #7
              Bedankt MarcFoto voor de deskundige uitleg, dus ik kan gerust mijn lineaire pol-filter verkopen of nog beter eens laten uitproberen, misschien gebruik ik hem later wel !
              Eventjes vermelden voor de geïnteresseerden, de aankoop is wel duur, maar het beschermt wel de frontlens van het objectief en naar mijn mening is het gebruik van een pol-filter wel spectaculair, rekening houden met een klein verlies aan licht ...

              Groeten
              Bed & Breakfast Wiesenloch, Crombach (Sankt Vith)

              Comment


              • #8
                Thanks voor de deskundige uitleg, Marc!

                En dan nu... Aanvalleuh!!!

                ...waarom zou iemand je nu aanvallen? ...tenzij met nieuwe vragen, zoals:

                Welk van de twee types is de duurste?


                http://www.theafricabug.com

                Comment


                • #9
                  De circulaire....
                  Canon 10D, glass, flashes & extra's
                  Fuji S602Z & extra's
                  www.CooMa.be BD0176BE

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Jochen
                    Thanks voor de deskundige uitleg, Marc!

                    En dan nu... Aanvalleuh!!!

                    ...waarom zou iemand je nu aanvallen? ...tenzij met nieuwe vragen, zoals:

                    Welk van de twee types is de duurste?
                    De duurste is altijd en onveranderlijk de circulaire (logisch, er zit een tweede filter in verwerkt). 'tIs daarom dat ik reactie's had verwacht als: "hij weet het weeral eens beter", of zo...
                    Merci voor de knipoog...
                    http://www.digifotofreak.nl

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by antoine
                      Bedankt MarcFoto voor de deskundige uitleg, dus ik kan gerust mijn lineaire pol-filter verkopen of nog beter eens laten uitproberen, misschien gebruik ik hem later wel !
                      Eventjes vermelden voor de geïnteresseerden, de aankoop is wel duur, maar het beschermt wel de frontlens van het objectief en naar mijn mening is het gebruik van een pol-filter wel spectaculair, rekening houden met een klein verlies aan licht ...

                      Groeten
                      ALs het louter is om de lens te beschermen, dan koop je beter een UV-filter: goedkoper en geen lichtverlies...
                      Canon 10D, glass, flashes & extra's
                      Fuji S602Z & extra's
                      www.CooMa.be BD0176BE

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by CooMa
                        Originally posted by antoine
                        Bedankt MarcFoto voor de deskundige uitleg, dus ik kan gerust mijn lineaire pol-filter verkopen of nog beter eens laten uitproberen, misschien gebruik ik hem later wel !
                        Eventjes vermelden voor de geïnteresseerden, de aankoop is wel duur, maar het beschermt wel de frontlens van het objectief en naar mijn mening is het gebruik van een pol-filter wel spectaculair, rekening houden met een klein verlies aan licht ...

                        Groeten
                        ALs het louter is om de lens te beschermen, dan koop je beter een UV-filter: goedkoper en geen lichtverlies...
                        Dat is wat ik dan ook doe ...maar mijn laatste UV filterke van ocharme 58mm kostte ook 25€ hoor. Goedkoop...

                        @Marc: no problemo.
                        http://www.theafricabug.com

                        Comment

                        Working...
                        X