Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Micro four third VS Canon 1000D

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Micro four third VS Canon 1000D

    Hallo allemaal,

    Ik zit met het volgende probeem. Ik heb op dit moment een Canon 1000D en reis veel. Nu heb ik tijdens het backpacken vaak geen zin om mn camera mee te nemen, omdat het nou eenmaal zo'n groot ding is, helemaal niet met het uit gaan of iets, maar zo mis je wel vaak de leuke en mooie momenten. Nu zat ik te denken aan de micro four thirds, de compacte systeemcamera's. Hoe presteren deze in vergelijking met een Canon 1000D? Laten we het vergelijken met de NEX 5 van Sony of iets in die klasse?
    ---

    Canon 60D + 17-55mm f/2.8 // Sony RX100

  • #2
    Re: Micro four third VS Canon 1000D

    De Sony NEX modellen hebben ook gewoon een 1,5x crop sensor, die is ongeveer even groot als die van een 1000D, en daardoor hebben de lenzen ook vergelijkbare afmetingen.
    De camerabody is wel wat kleiner, maar Canon heeft nu ook een 100D, dat is de compactste DSLR op dit ogenblik.
    De beeldkwaliteit van een Sony NEX is wel beter dan die van een Canon 1000D, die Canon is al wat ouder, en die heeft een minder goede sensor dan de 700D reeks.

    Als het echt compact moet zijn en je wil verwisselbare lenzen, kijk dan eens naar de Nikon 1 reeks.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Micro four third VS Canon 1000D

      Check Olympus met zijn om-d. Collectie van toplenzen, en kwalitatief veel beter dan een 1000D.

      Ik zou nu geen crop camera's meer kopen. Verschil in gewicht en grootte met FF is verwaarloosbaar en je kan dezelfde kwaliteit krijgen met micro 4/3 cameras die dan tenminste wel significant kleiner zijn.
      flikker : http://www.flickr.com/photos/59051145@N07/

      Comment


      • #4
        Re: Micro four third VS Canon 1000D

        Oorspronkelijk geplaatst door TriXal0ne Bekijk bericht
        Hallo allemaal,

        Ik zit met het volgende probeem. Ik heb op dit moment een Canon 1000D en reis veel. Nu heb ik tijdens het backpacken vaak geen zin om mn camera mee te nemen, omdat het nou eenmaal zo'n groot ding is, helemaal niet met het uit gaan of iets, maar zo mis je wel vaak de leuke en mooie momenten. Nu zat ik te denken aan de micro four thirds, de compacte systeemcamera's. Hoe presteren deze in vergelijking met een Canon 1000D? Laten we het vergelijken met de NEX 5 van Sony of iets in die klasse?

        Een Canon 1000D is geen slechte camera, en echt zwaar is hij ook niet en zeker niet met de kitlens (laatste kitlens is zelfs heel goed).
        Een Nex 5 is een heel goede camera en is compact o.a. door het ontbreken van een spiegelhuis en het korter plaatsen van Sensor/Lens. (optie voorzien voor EVF)
        een Nex 6 is iets groter en heeft een EVF ingebouwd.
        Echter wetten van de fysica kan je moeilijk ontlopen en doordat de Nex een APS sensor heeft zijn de lenzen die hier aan verbonden zijn nog altijd vrij evenredig met APS DSLR's.
        Maar er is nog altijd een verschil, met een APS DSLR blijf je met een groot apparaat op stap ook al zet je er een pancake lens op. Een Nex met pancake is heel compact.

        De laatste generatie Olympus M43 camera's (EPM2, EPL3, EP5, OMD) hebben een betere beeldkwaliteit dan gelijk welke Canon APS (ook de 700D), dus in theorie geeft dat geen probleem.
        M43 is een goed compromis (beeldkwaliteit, DR, DOF, snelheid) en een volledig systeem met talrijke accessoires en objectieven en nauwelijks groter dan een 1 serie van Nikon. (deze laatste kan ook een goede keuze zijn)
        Je kan eveneens bij Panasonic terecht voor M43, de lenzen zijn onderling uitwisselbaar en daar een paar hele goeie tussen.

        Tenzij je van plan bent wekelijks van plan bent wieler-voetbal of indoor wedstrijden, dan ben je nog beter af met een DSLR die daarvoor geschikt is. (niet de 1000D)

        Het hangt af wat je persoonlijke behoeftes zijn in fotografie.
        Een Canon of andere DSLR kan nog altijd een goede keuze zijn ... voor mezelf hoeft het niet meer, ik gebruik mijn 5D2 naast mijn OMD/EPL3 nog heel weinig.
        Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

        Comment


        • #5
          Re: Micro four third VS Canon 1000D

          Oorspronkelijk geplaatst door TriXal0ne Bekijk bericht
          Hallo allemaal,

          Ik zit met het volgende probeem. Ik heb op dit moment een Canon 1000D en reis veel. Nu heb ik tijdens het backpacken vaak geen zin om mn camera mee te nemen, omdat het nou eenmaal zo'n groot ding is, helemaal niet met het uit gaan of iets, maar zo mis je wel vaak de leuke en mooie momenten. Nu zat ik te denken aan de micro four thirds, de compacte systeemcamera's. Hoe presteren deze in vergelijking met een Canon 1000D? Laten we het vergelijken met de NEX 5 van Sony of iets in die klasse?

          Een Canon 1000D is geen slechte camera, en echt zwaar is hij ook niet en zeker niet met de kitlens (laatste kitlens is zelfs heel goed).
          Een Nex 5 is een heel goede camera en is compact o.a. door het ontbreken van een spiegelhuis en het korter plaatsen van Sensor/Lens. (optie voorzien voor EVF)
          Een Nex 6 is iets groter en heeft een EVF ingebouwd.
          Echter wetten van de fysica kan je moeilijk ontlopen en doordat de Nex een APS sensor heeft zijn de lenzen die hier aan verbonden zijn nog altijd vrij evenredig met APS DSLR's.
          Maar er is nog altijd een verschil, met een APS DSLR blijf je met een groot apparaat op stap ook al zet je er een pancake lens op. Een Nex met pancake is heel compact.

          De laatste generatie Olympus M43 camera's (EPM2, EPL3, EP5, OMD) hebben een betere beeldkwaliteit dan gelijk welke Canon APS (ook de 700D), dus in theorie geeft dat geen probleem.
          M43 is een goed compromis (beeldkwaliteit, DR, DOF, snelheid) en een volledig systeem met talrijke accessoires en objectieven en nauwelijks groter dan een 1 serie van Nikon. (deze laatste kan ook een goede keuze zijn)
          Je kan eveneens bij Panasonic terecht voor M43, de lenzen zijn onderling uitwisselbaar en daar zitten een paar hele goeie tussen.

          Tenzij je van plan bent wekelijks van plan bent wieler-voetbal of indoor wedstrijden, dan ben je nog beter af met een DSLR die daarvoor geschikt is. (niet de 1000D)

          Het hangt af wat je persoonlijke behoeftes zijn in fotografie.
          Een Canon of andere DSLR kan nog altijd een goede keuze zijn ... voor mezelf hoeft het niet meer, ik gebruik mijn 5D2 naast mijn OMD/EPL3 nog heel weinig.
          Last edited by Funcky; 1 september 2013, 10:58.
          Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

          Comment


          • #6
            Re: Micro four third VS Canon 1000D

            Een Canon EOS M (systeemcamera) is misschien ook een optie? Heeft dezelfde sensor als de Canon EOS 650D en is een stuk compacter. Ook nog eens vrij goedkoop. Je bent ook meteen vertrouwd met de menustructuur aangezien je nu een 1000D hebt. Momenteel zijn er 3 lenzen te verkrijgen voor de EOS M (lensvatting EF-M), maar er zijn er meer op komst. Plus je kan al je EF en EF-S lenzen op de EOS M gebruiken via de Canon Mount Adapter EF-EOS M. In het begin werd er geklaagd over de trage autofocus van de EOS M, maar sinds de firmware update is dit enorm verbeterd (hij is zeker nog niet de snelste, maar snel genoeg voor de meeste zaken).
            550D | EF-S 18-55mm F/3.5-5.6 IS | EF 50mm F/1.8 II | EF 70-200mm F/4L IS | Speedlite 580EX II | LumoPro LP180 | Gitzo GT3541XLS | Arca-Swiss Monoball Z1 SP

            Comment


            • #7
              Re: Micro four third VS Canon 1000D

              De Canon 100D is wel wat groter dan de M, maar die heeft dan wel een optische zoeker die (voor mij toch) erg belangrijk is.
              De lenzen van de M zijn even groot als de EF-S lenzen.
              En omdat de M niet echt populair lijkt (toch niet hier op het forum) krijg je die camera en de bijhorende lenzen maar moeilijk terug verkocht als je iets anders zou willen.
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment


              • #8
                Re: Micro four third VS Canon 1000D

                De EOS M + EF-M 22mm F/2 STM lens is anders een heel compacte combinatie (en ook nog eens lichtsterk). En de EOS M + Canon Mount Adapter EF-EOS M + EF 40mm F/2.8 STM is ook nog redelijk compact. Ik verkies ook een optische zoeker (en een spiegelreflex tout court), maar niet iedereen denkt zo. Een vriendin van mij heeft de EOS M, dus ik heb er al mee kunnen spelen. Het is best een leuke en goede camera.
                550D | EF-S 18-55mm F/3.5-5.6 IS | EF 50mm F/1.8 II | EF 70-200mm F/4L IS | Speedlite 580EX II | LumoPro LP180 | Gitzo GT3541XLS | Arca-Swiss Monoball Z1 SP

                Comment


                • #9
                  Re: Micro four third VS Canon 1000D

                  Dubbele overbodige post
                  Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                  Comment


                  • #10
                    Re: Micro four third VS Canon 1000D

                    De 100D is zoals hierboven gezegd ook een interessant toestel met goede grip, niet te zwaar en compatibel met alle Canon lenzen.
                    De zoeker vind ik zeker een pluspunt tegenover de M.
                    Anderzijds is de M zeer compact met de 22mm 2.0 lens maar idd weer traag in AF. Natief lenzenaanbod is bijna onbestaand (3).

                    Voor mij persoonlijk is een Canon 100D nog altijd een stap achteruit tegenover mijn Olympus OMD EM5, zowel op beeldkwaliteit, compactheid en mogelijkheden.

                    Maar als je wilt gebruik maken van een bestaand lenzenarsenaal, dan is dit een goed alternatief.
                    Last edited by Funcky; 1 september 2013, 23:19.
                    Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                    Comment


                    • #11
                      Re: Micro four third VS Canon 1000D

                      Sinds de firmware update is de AF van de EOS M niet meer traag, maar tegelijkertijd ook niet de snelste van de klas.
                      550D | EF-S 18-55mm F/3.5-5.6 IS | EF 50mm F/1.8 II | EF 70-200mm F/4L IS | Speedlite 580EX II | LumoPro LP180 | Gitzo GT3541XLS | Arca-Swiss Monoball Z1 SP

                      Comment


                      • #12
                        Re: Micro four third VS Canon 1000D

                        Idd ...klopt als een bus.
                        Met de nieuwe firmware voor de Canon M, is de AF nu aanvaardbaar geworden
                        Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                        Comment


                        • #13
                          Re: Micro four third VS Canon 1000D

                          Bedankt voor alle reacties, ik denk dat een professionele compact camera toch the way to go is voor mij. Iets wat ik altijd in m'n zak kan dragen maar waarmee je wel de vrijheid hebt de instelling handmatig in te stellen, en vooral een grote sensor heeft. De Sony RX100 lijkt mij wel iets.
                          ---

                          Canon 60D + 17-55mm f/2.8 // Sony RX100

                          Comment


                          • #14
                            Re: Micro four third VS Canon 1000D

                            Hoi,

                            ik denk ook dat een gewone compact de juiste keuze voor je is.
                            Die passen immers gewoon in je jaszak of iets dergelijks.
                            Welke camera je ook neemt met verwisselbare lenzen, je hebt er altijd zo'n toet vooraan zitten.
                            Een compact zoeken met de beste kwaliteiten (voor dat genre) met een zoomlensje dat zich in de camera terugtrekt als ie uit staat.
                            Met een spiegel- of systeemdoos kún je betere foto's trekken (lensafhankelijk), maar zoals het gehele leven... het is een compromis sluiten.

                            Dit waren míjn wijze woorden.
                            Adrie

                            Comment


                            • #15
                              Re: Micro four third VS Canon 1000D

                              Oorspronkelijk geplaatst door TriXal0ne Bekijk bericht
                              Bedankt voor alle reacties, ik denk dat een professionele compact camera toch the way to go is voor mij. Iets wat ik altijd in m'n zak kan dragen maar waarmee je wel de vrijheid hebt de instelling handmatig in te stellen, en vooral een grote sensor heeft. De Sony RX100 lijkt mij wel iets.
                              De RX100 is gewoon de beste camera met intrekbare lens op vlak van beeldkwaliteit.
                              Ik heb zelf de Canon G1X en die camera kan zich gerust meten met bv een Canon 550-600D maar
                              dat is ook al een uit de kluiten gewassen toestel en de AF daarvan is trager dan de RX100.

                              De RX is "de compacte camera" en is nog eens een supermooi toestel.
                              Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                              Comment

                              Working...
                              X