Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

lens en vergrotingsfactor

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • lens en vergrotingsfactor

    Wat bedoelt men eigenlijk met het begrip vergrotingsfactor bij een lens en hoe wordt dat bepaald?

    Ik zie bijvoorbeeld bij sigma: http://www.sigmaphoto.com/html/lenschart.htm
    - de 17-35 EX heeft een vergrotingsfactor van 1:11.5
    - de 17-35 EX DG heeft er eentje van 1:4.5
    Het is me onduidelijk omdat het hier om dezelfde lens gaat qua bereik. Heeft dit te maken met de kleinst mogelijke focus afstand die je met de lens kan halen bij macro opnames, zodat je met de EX meer kan vergroten dan met de EX DG?

    Canon EOS 5D, Canon EOS 30V Date, Chinon CE4, wat flitslicht en wat buizen met glas

  • #2
    Originally posted by Cnature000
    Wat bedoelt men eigenlijk met het begrip vergrotingsfactor bij een lens en hoe wordt dat bepaald?

    Ik zie bijvoorbeeld bij sigma: http://www.sigmaphoto.com/html/lenschart.htm
    - de 17-35 EX heeft een vergrotingsfactor van 1:11.5
    - de 17-35 EX DG heeft er eentje van 1:4.5
    Het is me onduidelijk omdat het hier om dezelfde lens gaat qua bereik. Heeft dit te maken met de kleinst mogelijke focus afstand die je met de lens kan halen bij macro opnames, zodat je met de EX meer kan vergroten dan met de EX DG?
    Omgekeerd hé: 1:4,5 is groter dan 1:11,5. Vergrotingsfactor is een functie van het brandpunt en de scherpstelafstand, dus als je met eenzelfde brandpuntsafstand dichterbij kan focussen, is de vergrotingsfactor groter. De vergrotingsfactor is eigenlijk de verhouding tussen de werkelijke grootte van het onderwerp en de afgebeelde groote daarvan op je film- of sensorvlak. Dus een object van 10mm breed dat ook 10mm op je sensorvlak meet, heeft een vergrotingsfactor 1:1.
    Pieter
    --
    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

    Comment


    • #3
      Omgekeerd hé: 1:4,5 is groter dan 1:11,5
      Ja dat is een verkeerd hersenspinsel van mij.

      Vergrotingsfactor is een functie van het brandpunt en de scherpstelafstand, dus als je met eenzelfde brandpuntsafstand dichterbij kan focussen, is de vergrotingsfactor groter.
      Ik dacht al dat het daarmee iets te maken had, omdat beide lenzen ongeveer gelijk zijn, maar de minimale scherpstelafstand is verschillend. Dank je voor de uitleg.
      Canon EOS 5D, Canon EOS 30V Date, Chinon CE4, wat flitslicht en wat buizen met glas

      Comment

      Working...
      X