Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

compact en kwalitatief

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • compact en kwalitatief

    Zijn er aan te raden compact(e) camera's voor het 'altijd iets bij de hand hebben' werk?

    Vb: ik fiets naar mijn werk en van de week passeer ik een weide waar een stuk of 30 ooievaars zitten met een fantastisch gekleurde lucht door de opkomende zon in de BG.
    Dat zijn van die momenten waarop je denk: "Had ik nu maar een camera bij!"

    Dus iets dat in mijn fietstas te steken is (en snel gebruiksklaar) is dan een optie om steeds bij te hebben.
    Iemand iets aan te bevelen in het compact(e) segment? Mogelijkheid voor RAW bestand uiteraard een plus.

    Thnx.

    Grtz,
    Kurt

  • #2
    Re: compact en kwalitatief

    Mogelijkheden zat denk ik, maar eerst een budget graag.....
    There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
    A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
    Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

    Comment


    • #3
      Re: compact en kwalitatief

      Budget is niet direct echt bepaald (of bepalend), vandaar dat ik er hier geen melding van gaf. Had ik idd beter wel even gedaan.
      Moet niet goedkoop zijn, maar liefst ook geen 1200 euro (om even in de fietstas of het dashbordkastje te gooien voor die onverwachte momenten.)

      Heb zelf ook al eens wat rondgekeken.

      De Fuji X100 bvb, maar de vaste brandpuntafstand ligt me niet zo. Momenteel nog een actie voor 699 euro bij Konijnenberg geloof ik.
      Canon G 1X heeft ook een grotere sensor en zou kwalitatief goede beelden moeten afleveren.

      Ik maak geen (grote) afdrukken maar wil ook geen dag en nacht verschil in kwaliteit zien tov de dslr kwaliteit die ik nu heb.
      Zal meer voor landschappen of straatmomenten dienen dan voor macro (of portret). Daar ben ik goed voor uitgerust momenteel.
      Macrofunctie is altijd meegenomen maar geen must.

      Indien ik er een weekje op rondsurf zal ik wel wat modellen tegenkomen die interessant kunnen zijn, maar wat raad van gebruikers is altijd een hulp en dan kan ik gerichter zoeken.
      Thnx.

      Grtz,
      Kurt

      Comment


      • #4
        Re: compact en kwalitatief

        Oorspronkelijk geplaatst door Kurrrt Bekijk bericht
        Vb: ik fiets naar mijn werk en van de week passeer ik een weide waar een stuk of 30 ooievaars zitten met een fantastisch gekleurde lucht door de opkomende zon in de BG.
        Dat zijn van die momenten waarop je denk: "Had ik nu maar een camera bij!"
        Daarvoor heb je dan al een redelijke tele nodig.
        En dan komt er bij de compactjes meteen het probleem bij dat die in het tele bereik zelden lichtsterk zijn (toch niet als de camera zo compact mogelijk moet zijn), en dat die op hoge iso ook al niet goed presteren.
        Je geeft een voorbeeld waarbij er dus weinig licht is, en waar je flink moet inzoomen, dat zijn niet meteen de beste omstandigheden voor superzoom compact/bridge camera's.

        De compacte camera's met een relatief grote sensor hebben altijd een beperkt zoombereik (of zelfs een vaste brandpuntsafstand).
        De beeldkwaliteit van die camera's is wel veel beter, maar door dat beperkt zoombereik kan je die ook niet voor elk soort fotografie gebruiken.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: compact en kwalitatief

          Het aangehaalde voorbeeld was van vlak bij de rand van de weide waar te nemen en had ik dus liefst vrij ruim als totaalbeeld willen vastleggen. Dus niet speciaal veel zoom nodig. Maar ik weet waar je naartoe wil.
          Ik fiets door een aantal velden als ik naar het werk rij en vaak zijn er mooie momenten door combinatie opkomende zon en nevel te zien. Hier en daar nog een beestje op de juiste plaats in het beeld en dan heb je misschien een beter idee waarvoor hij meestal zou kunnen dienen.

          Dan is bvb de Panasonic FZ200 een optie (f2,8 over het hele zoombereik, maar kwaliteit v/d foto's ken ik niet). Dit is uiteraard wel compacter dan een 1DIV, maar natuurlijk nog geen 'jaszakmodel'.
          Ok, het moet nu ook niet speciaal super compact zijn, maar toch makkelijk overal snel mee te nemen en ergens weg te stoppen.

          Ik weet dat er altijd beperkingen gaan zijn naargelang het soort camera en dat je ergens keuzes moet maken.

          - Extreem zoombereik is niet nodig, maar liefst geen vast brandpuntsafstand.
          - degelijke sensor voor een degelijke beeldkwaliteit.
          - vrij compact (niet supercompact)
          - uiterlijk ondergeschikt
          - liefst handige bediening aan het toestel zodat je niet voor het minste in het menu moet gaan om veelgebruikte instellingen veranderen.

          Grtz,
          Kurt
          Last edited by Kurrrt; 1 september 2013, 07:59.

          Comment


          • #6
            Re: compact en kwalitatief

            Groot zoombereik en compacte behuizing zijn een moeilijke combinatie.
            Ben wel bijzonder tevreden van mijn Canon G15, maar de tegenhanger van Nikon, de 7700 heeft een groter zoombereik. en een kantelbaar scherm.
            Canon's PowerShot G-series is one of the most iconic lines of digital compact cameras, with the original G1 having debuted right back in September 2000. The original models sported fast lenses, articulated LCDs, optical viewfinders, Raw data recording and lots of external control, and were aimed at tempting enthusiasts who usually shot with 35mm SLRs to dip a toe into the brave new waters of digital photography.


            Suc6 met je zoektocht.
            Canon G15, 7D en 1000D + Katzeye, met 17-55 2.8, 100-400 4.5-5.6 L + 1.4 ext III, 70-200 2.8 L II, 100 Macro 2.8 L, Carl Zeiss 1.4 50, Sigma 8-16 4.5-5.6, Lensbaby Composer, Speedlite 430 EXII, Manfrotto's

            Comment


            • #7
              Re: compact en kwalitatief

              Voor die momenten (ligt altijd in de wagen) heb ik mijn oude getrouwe Canon G10. De G15 (#6) zal waarschijnlijk één van de opvolgers zijn.
              En daar (G10) ben ik supercontent over . Geen kat die het verschil ziet als ik hier een foto plaatst genomen met mijn G10 of met mijn 60D.......maar misschien zijn ze wel allebei even slecht ipv even goed .
              Groetjes

              Comment


              • #8
                Re: compact en kwalitatief

                Oorspronkelijk geplaatst door Kurrrt Bekijk bericht
                Het aangehaalde voorbeeld was van vlak bij de rand van de weide waar te nemen en had ik dus liefst vrij ruim als totaalbeeld willen vastleggen. Dus niet speciaal veel zoom nodig. Maar ik weet waar je naartoe wil.
                Ik fiets door een aantal velden als ik naar het werk rij en vaak zijn er mooie momenten door combinatie opkomende zon en nevel te zien. Hier en daar nog een beestje op de juiste plaats in het beeld en dan heb je misschien een beter idee waarvoor hij meestal zou kunnen dienen.

                Dan is bvb de Panasonic FZ200 een optie (f2,8 over het hele zoombereik, maar kwaliteit v/d foto's ken ik niet). Dit is uiteraard wel compacter dan een 1DIV, maar natuurlijk nog geen 'jaszakmodel'.
                Ok, het moet nu ook niet speciaal super compact zijn, maar toch makkelijk overal snel mee te nemen en ergens weg te stoppen.

                Ik weet dat er altijd beperkingen gaan zijn naargelang het soort camera en dat je ergens keuzes moet maken.

                - Extreem zoombereik is niet nodig, maar liefst geen vast brandpuntsafstand.
                - degelijke sensor voor een degelijke beeldkwaliteit.
                - vrij compact (niet supercompact)
                - uiterlijk geen belang
                - liefst handige bediening aan het toestel zodat je niet voor het minste in het menu moet gaan om veelgebruikte instellingen veranderen.

                Grtz,
                Kurt
                Idd niet eenvoudig.
                Toch denk ik dat de Canon GX1 een goede optie is voor jou. (heb hem zelf)

                Zeer degelijke grote sensor.
                Niet supercompact maar past wel in een jaszak.
                Lcd is beschermt als je hem in je jas steekt door het swifel scherm naar binnen te draaien.
                Heeft een goed bruikbaar en zeer scherp zoombereik 28-112 die begint op 2.8 maar wel eindigt op 5.8
                Bediening is handig met royale toetsen, goede grip en zeer stevig toestel die tegen een stoot kan.

                Ik denk als alternatief de in bovengenoemde posts de Nikon P7700 met kleinere sensor maar wel relatief snelle (lens 200mm f4) met mooi bereik.
                Zeer veel wieltjes en sneltoetsen. Zeer handig toestel ook met draaischerm zoals de Canon.

                Ook bovengenoemde Canon G15 is interessant, zelfde sensorgrootte dan de Nikon P7700 maar snellere 1.8/2.8 lens.
                Geen swifelscherm. Wel goede bediening.

                Je gaat ergens moeten toegevingen doen, ofwel grotere sensor met kleiner zoombereik en tragere lens ofwel kleinere sensor en groter zoombereik en nog relatief snelle lens.
                Last edited by Funcky; 1 september 2013, 13:33.
                Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                Comment


                • #9
                  Re: compact en kwalitatief

                  Al zeker bedankt voor jullie reacties.
                  Ik ga de genoemde toestellen eens nader tegen elkaar zetten en vergelijken. Mensen die toestellen bezitten die ze aanhalen mogen zeker hun kritisch oordeel meegeven over de beeldkwaliteit van de foto's.

                  Grtz,
                  Kurt

                  Comment


                  • #10
                    Re: compact en kwalitatief

                    in de compactwereld is er op dit moment een absolute leider en dat is de Sony RX100 of nu zelfd de RX100 II, absolute topkwaliteit in een keine verpakking, niet echt goedkoop, maar ook weer geen 1200 euro.

                    Ik zou deze ook eens meenemen in je gedachten !!
                    Mijn beste Foto moek nog trekke.

                    Comment


                    • #11
                      Re: compact en kwalitatief

                      En wat denken wij over de qx10/qx100 die op komst is? Nog iets compacter - en samen te gebruiken met het andere belspeelgoed? Dat lijkt me een veelbelovende evolutie - met hopelijk het behoud van kwaliteit zoals de RX100 - dat zou zo kunnen zijn - maar deze jongen wacht wel wat af. Sonyalpharumors.com stond er weer vol van - en ja - die roddels, da's wel leuk om de avond mee te beginnen natuurlijk.

                      Comment


                      • #12
                        Re: compact en kwalitatief

                        Hallo,

                        Als RX100-gebruiker ben ik het hier helemaal mee eens ...
                        En voor wie ook video wil gebruiken, een prachtige full-HD kwaliteit!
                        HIER een album met zo-uit-de-camera full-size foto's van de RX100 ...

                        Jaja

                        Oorspronkelijk geplaatst door Closupshooter Bekijk bericht
                        in de compactwereld is er op dit moment een absolute leider en dat is de Sony RX100 of nu zelfd de RX100 II, absolute topkwaliteit in een keine verpakking, niet echt goedkoop, maar ook weer geen 1200 euro.

                        Ik zou deze ook eens meenemen in je gedachten !!
                        Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                        Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

                        Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

                        Comment


                        • #13
                          Re: compact en kwalitatief

                          Oorspronkelijk geplaatst door jaja Bekijk bericht
                          Hallo,

                          Als RX100-gebruiker ben ik het hier helemaal mee eens ...
                          En voor wie ook video wil gebruiken, een prachtige full-HD kwaliteit!
                          HIER een album met zo-uit-de-camera full-size foto's van de RX100 ...

                          Jaja
                          Bewerkt, RAW, Jpeg ?
                          Ben onder de indruk
                          Last edited by Funcky; 5 september 2013, 08:11.
                          Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht

                            Bewerkt, RAW, Jpeg ?
                            Ben onder de indruk
                            Hallo,

                            Onbewerkte jpg zo uit de camera ...
                            In Raw en wat meer tijd wordt het nog beter ;-)

                            Jaja
                            Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                            Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

                            Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

                            Comment


                            • #15
                              Re: compact en kwalitatief

                              Oorspronkelijk geplaatst door jaja Bekijk bericht
                              Hallo,

                              Als RX100-gebruiker ben ik het hier helemaal mee eens ...
                              En voor wie ook video wil gebruiken, een prachtige full-HD kwaliteit!
                              HIER een album met zo-uit-de-camera full-size foto's van de RX100 ...

                              Jaja

                              Met welke ISO is de Cocker gefotografeerd?

                              Grrtz,
                              Kurt

                              Comment

                              Working...
                              X