Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

zonsondergang

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • zonsondergang

    Ik neem normaal gezien foto's van andere onderwerpen dan natuurfoto's.
    We hadden laatst een mooie zonsondergang in onze tuin en ik wou toch eens een poging wagen.
    Ik beschik niet over de juiste lenzen voor dit soort fotografie (getrokken op 70mm) en het onderwerp is ook niet het meest spectaculaire.
    De bedoeling was vooral de juiste tonaliteiten en belichting uittesten. Graag zou ik daar jullie commentaren op zien.
    Mogelijks koop ik wel een lens met kleiner aantal mm in de toekomst als ik het vrouwtje kan overtuigen.

    eerste
    samenvoeging van 3 foto's (2 stops over- en onderbelicht). Middelste foto: 70mm - f13 - 1/20s - ISO 100


    Dit is de middelste foto van de 3. Meer krijg ik er niet uit. Is deze beter?


    iets opgelicht:


    Groetjes,
    Yoeri
    Last edited by YoeriV; 2 september 2013, 13:13.

  • #2
    Re: zonsondergang

    Ik vind de foto wel geslaagd, ik zou alleen een stuk van de onderkant doen zodat die rij struikjes uit de linkeronderhoek vertrekt.

    Comment


    • #3
      Re: zonsondergang

      Mooi..
      Grt erik

      Comment


      • #4
        Re: zonsondergang

        De kleuren zijn erover en weinig interessante voorgrond.
        Eerst een mooie locatie zoeken en als de omstandigheden goed zijn daar naartoe trekken.
        mvg,
        Eddy
        Smaken verschillen

        Comment


        • #5
          Re: zonsondergang

          goe geprobeerd, maar ook voor mij zijn de kleuren zeer onnaturel
          te fel tijdens de zonsondergang
          ik probeer...
          mijn Fijsboecq en mijn flickr

          Comment


          • #6
            Re: zonsondergang

            Sorry Youri...maar kan niet anders dan Eddy en NoenkelMi bijtreden...
            Heb hier vanuit mijn hobbykamer op verdieping al de mooiste hemelen gezien en "proberen" fotograferen...maar een mooi locatie blijft en "must" en vervolledigt de hemel.

            Groetjes
            Marc
            Perfectie is niet haalbaar, daarom eisen we ze van de anderen. (Tolstoi)

            Comment


            • #7
              Re: zonsondergang

              hou niet zo van dit soort fotografie.
              komt zo onrealistisch over.
              zie ook de noodzaak er niet van in.
              de hele sfeer is eruit gehaald.
              grt,bouk.
              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

              Comment


              • #8
                Re: zonsondergang

                OK bedankt mannen,

                Ik weet dat het onderwerp weinig interessant is, maar zoals in mijn post aangegeven was dat ook het doel niet. Ik wil voor ik er op uittrek eerst de techniek onder controle krijgen, anders heeft het ook geen zin...

                De kleuren zijn dus te fel. Komt dit door de instellingen bij het nemen, of is mijn bewerking te sterk? Is het moment van fotograferen niet juist (iets te vroeg of te laat)? Het is pas als ik deze vragen onder controle heb dat ik mooie locaties kan opzoeken. Wij gaan binnen enkele maanden op vakantie naar Thailand en wil daar graag ondergangen en natuur fotograferen. Daar zullen de onderwerpen wel interessant zijn. Nu wil ik gewoon oefenen. Dus laat de tips maar komen..

                groetjes,
                Yoeri

                Comment


                • #9
                  Re: zonsondergang

                  Oorspronkelijk geplaatst door YoeriV Bekijk bericht
                  OK bedankt mannen,
                  Dus laat de tips maar komen..
                  probeer het als het kan zonder samenvoegingen.
                  veel plezier in Thailand, denk dat het daar heerlijk fotograferen is.
                  grt,bouk.
                  wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                  http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                  https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                  Comment


                  • #10
                    Re: zonsondergang

                    Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                    probeer het als het kan zonder samenvoegingen.
                    Ik ga hier mee. Meestal zijn foto's zonder samenvoegingen veel mooier en natuurlijker. Je hebt hier een prachtige hemel. Dat leent zich voor een voorgrond die rustig onderbelicht mag zijn. Ik zou daar zoals anderen ook zeiden daar een stuk van wegknippen. Trouwens de eerste versie is mooier omwille van de belichting.

                    Wat mij stoort in die samengevoegde foto's is de onnatuurlijke kleuren. Je hebt een prachtige hemel met lage kleurtemperatuur (veel rood), daar waar de voorgrond een hoge kleurtemperatuur heeft (koud, veel blauw). Dat gaat niet samen. Ook is de kleurverzadiging te hoog, vooral te merken op de voorgrond.
                    mvg, Wilfried
                    http://www.familialebemiddeling.net
                    http://www.mestdagh.biz

                    Comment


                    • #11
                      Re: zonsondergang

                      Oorspronkelijk geplaatst door Wilfried54 Bekijk bericht
                      Ik ga hier mee. Meestal zijn foto's zonder samenvoegingen veel mooier en natuurlijker. Je hebt hier een prachtige hemel. Dat leent zich voor een voorgrond die rustig onderbelicht mag zijn. Ik zou daar zoals anderen ook zeiden daar een stuk van wegknippen. Trouwens de eerste versie is mooier omwille van de belichting.

                      Wat mij stoort in die samengevoegde foto's is de onnatuurlijke kleuren. Je hebt een prachtige hemel met lage kleurtemperatuur (veel rood), daar waar de voorgrond een hoge kleurtemperatuur heeft (koud, veel blauw). Dat gaat niet samen. Ook is de kleurverzadiging te hoog, vooral te merken op de voorgrond.
                      ik volg hier.
                      Ik zou zo zeggen, toon eens je originele foto (degene die jij de mooiste vind van de 3
                      ik probeer...
                      mijn Fijsboecq en mijn flickr

                      Comment


                      • #12
                        Re: zonsondergang

                        OK, bedankt iedereen.
                        Ik heb de middelste van de drie eens bewerkt. Meer krijg ik er niet uit. Is deze beter?
                        De kleur van de lucht komt redelijk in de buurt van wat ik zag, misschien hier op de foto iets warmer, maar dat vond ik mooier.
                        De kleur van het gras en de bomen is veel donkerder dan in realiteit..

                        Comment


                        • #13
                          Re: zonsondergang

                          dat ziet er al veel realistischer uit.
                          Ik zou nu gewoon een beetje de huizen, gras en bomen oplichten.
                          ik probeer...
                          mijn Fijsboecq en mijn flickr

                          Comment


                          • #14
                            Re: zonsondergang

                            Oorspronkelijk geplaatst door noenkelMi Bekijk bericht
                            dat ziet er al veel realistischer uit.
                            Ik zou nu gewoon een beetje de huizen, gras en bomen oplichten.
                            done...

                            Comment


                            • #15
                              Re: zonsondergang

                              Oorspronkelijk geplaatst door YoeriV Bekijk bericht
                              ......iets opgelicht:
                              vind ik de beste.
                              grt,bouk.
                              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                              Comment

                              Working...
                              X