Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D600 of D800

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon D600 of D800

    Ben voor het ogenblik in het bezit van een Nikon D7000 met verschillende DX lenzen van Nikon en Sigma. Nu zou ik willen overgaan naar Full Frame maar zit te twijfelen tussen de D600 en de D800. Het verschil zit hem eigenlijk in de meer pixels dat de D800 in bezit heeft tegenover de D600 maar ook het verschil in prijs van ongeveer een 900 euro.
    Kan er iemand me een beetje helpen met de voor of nadelen tussen de twee body's of tips geven.

    Dank bij voorbaat

    Gr, Daniel.

  • #2
    Re: Nikon D600 of D800

    Oorspronkelijk geplaatst door Felix69 Bekijk bericht
    Ben voor het ogenblik in het bezit van een Nikon D7000 met verschillende DX lenzen van Nikon en Sigma. Nu zou ik willen overgaan naar Full Frame maar zit te twijfelen tussen de D600 en de D800. Het verschil zit hem eigenlijk in de meer pixels dat de D800 in bezit heeft tegenover de D600 maar ook het verschil in prijs van ongeveer een 900 euro.
    Kan er iemand me een beetje helpen met de voor of nadelen tussen de twee body's of tips geven.

    Dank bij voorbaat

    Gr, Daniel.
    Heb nog niet zolang de D600,maar als ik nu moest kiezen...definitly de D800. Waarom? Nog net iets meer detail in de foto's.(heb 2 identieke foto's genomen met beide toestellen en dezelfde lens,zelfde brandpuntsafstand,etc..) Waarom nog meer? De meer megapixels en vooral de makkelijkere bediening...
    Heb even van de D800 mogen proeven en da's echt een zalig toestel.
    D600 is zeker goed maar die 900€ verschil zit ergens hé..

    Nu..als je veel met tele's werkt blijf je imo beter bij cropcamera.(had dit eigenlijk ook moeten doen voor het vliegtuigspotten)

    Comment


    • #3
      Re: Nikon D600 of D800

      Ik heb ook voor hetzelfde gestaan en heb beide goed gebruikt nogvoor ik een beslissing nam.
      Voordelen D800:
      - Snellere autofocus met grote verspreiding
      - body dat je wel mag stoten en laten vallen
      - betere video (beste video van alle dslr's momenteel qua beeldkwaliteit)
      - meer aansluitingsmogelijkheden
      - professionele knoppenlayout zodat je alles nog sneller kan veranderen en in principe nooit in het menu moet gaan.
      - Grotere grip aan de handen (comfortabeler om de hele dag in je handen te hebben)
      - Haalt het maximum uit goede lenzen, eenmaal dat je de kwaliteit van een D800 gewoon bent, wil je gewoon niet meer terug (zowel kleuren, dynamisch bereik, hoge iso als de scherpte en megapixels voor afdrukken.

      Voordelen D600:
      - Lichtere en kleinere body (handig voor mocht je gaan backpacken, maar voor mij was dit eerder een neutral punt tussen de D800 en de D600à
      - minder snelle pc nodig om toch snel te kunnen werken met de files (enkel een issue als je meer dan 100 beelden per dag moet bewerken)
      - goedkoper
      - heeft niet het beste glas nodig om goed te presteren

      Beide zijn echt fantastische bodies en hebben sensors dat even goed presteren (enige verschil tussen de sensors zijn eigelijk de megapixels).
      Mocht ik niet vaak professioneel werk moeten afleveren (en dan nog), was ik waarschijnlijk voor de D600 gegaan vanwege de lagere kost en lichter voor op reizen. Maar nu zou ik zelfs voor de D7100 gaan ipv de D600 (autofocus in de D7100 is bijna en-par met die van de D800, natuurlijk heb je iets meer shutterlag bij de D7100 waardoor de D800 snappier aanvoelt).

      Hangt natuurlijk af van wat je precies wil doen met je camera.
      Ik ben voor de D800E gegaan voornamelijk omdat ik vaak sport en studio fotografeer. Af en toe wat wildlife (waarvoor de megapixels en scherpte van de D800E een godsgeschenk zijn).
      Je heb waarschijnlijk andere interesses waardoor je misschien liever een andere camera gebruikt.

      Comment


      • #4
        Re: Nikon D600 of D800

        De D800 is deels een zegen en deels een vloek en precies omwille van de MP. Je glasbak moet top zijn, je techniek heel zeker ook en elke fout wordt genadeloos afgestraft. Verschil tss mijn D700 en D800E is dat ik meer houders heb met de D700 maar de goede foto's uit een D800 zijn dan weer super

        Comment


        • #5
          Re: Nikon D600 of D800

          Bedankt allemaal voor de info maar denk dat de DX objectieven last gaan hebben van vignettering op een FX body. Kan anders nog gaan voor de nieuwe D7100. Zou dit eens moeten kunnen testen.

          Gr, Daniel.

          Comment


          • #6
            Re: Nikon D600 of D800

            Ik raad echt de D800 aan. Zeer veel detail en weinig ruis zeker voor die 36.4 megapixels. En perfect voor grote afdrukken
            http://xstreamdigital.be

            Comment


            • #7
              Re: Nikon D600 of D800

              Als die 900€ echt een breekpunt is, dan moet je voor de D600 gaan. Voor 900€ meer is de D800 wel zoveel beter.
              Leeft en LAAT LEVEN !

              Comment


              • #8
                Re: Nikon D600 of D800

                De prijs voor een D800 is eigenlijk niet het probleem maar wel of ik goede resultaten kan hebben met de DX lenzen die ik nu heb. Ik gebruik nu op de D7000 meestal de Nikon 18-300 en de Sigma 50-500 voor natuur en vogelfotografie en ben nog niet direct van plan als het de D800 zou worden om dan ook FX lenzen aan te kopen. Tussen een D600 en een D7100 zit er eigenlijk niet veel verschil als het om instellingen gaan en beiden 24 MP. enkel het verschil in sensor en het aantal AF punten maken het anders en denk dat de lenzen dan beter gaan werken op de D7100 want FX sensor van de D600 wordt toch niet volledig benut.

                Gr, Daniel.

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon D600 of D800

                  Oorspronkelijk geplaatst door Felix69 Bekijk bericht
                  De prijs voor een D800 is eigenlijk niet het probleem maar wel of ik goede resultaten kan hebben met de DX lenzen die ik nu heb. Ik gebruik nu op de D7000 meestal de Nikon 18-300 en de Sigma 50-500 voor natuur en vogelfotografie en ben nog niet direct van plan als het de D800 zou worden om dan ook FX lenzen aan te kopen. Tussen een D600 en een D7100 zit er eigenlijk niet veel verschil als het om instellingen gaan en beiden 24 MP. enkel het verschil in sensor en het aantal AF punten maken het anders en denk dat de lenzen dan beter gaan werken op de D7100 want FX sensor van de D600 wordt toch niet volledig benut.

                  Gr, Daniel.
                  Ik weet niet hoe het met de 18-300 zit maar je 50-500 is zowieso al een FF lens
                  Last edited by marc1201; 29 augustus 2013, 14:02.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikon D600 of D800

                    Oorspronkelijk geplaatst door marc1201 Bekijk bericht
                    Ik weet niet hoe het met de 18-300 zit maar je 50-500 is zowieso al een FF lens
                    Had jij die niet ook? En ben je dan naar de 80-400 gegaan omdat de 50-500 niet goed genoeg presteerde op fx?
                    Je kan de 18-300 vervangen door een 28-300, dan heb je dezelfde groothoek, maar wel iets minder tele (wat de 50-500 toch opvangt).

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikon D600 of D800

                      Oorspronkelijk geplaatst door playerofwar Bekijk bericht
                      Had jij die niet ook? En ben je dan naar de 80-400 gegaan omdat de 50-500 niet goed genoeg presteerde op fx?
                      Je kan de 18-300 vervangen door een 28-300, dan heb je dezelfde groothoek, maar wel iets minder tele (wat de 50-500 toch opvangt).
                      Ja ik had de 50-500 ook een tijdje. Ik heb die weggedaan omdat die voor mij zowieso ondermaats presteerde naar mijn zin, ongeacht fx of crop. Wat me nog het meest stoorde aan de 50-500 was de omgekeerde zoomrichting.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nikon D600 of D800

                        Oorspronkelijk geplaatst door Felix69 Bekijk bericht
                        De prijs voor een D800 is eigenlijk niet het probleem maar wel of ik goede resultaten kan hebben met de DX lenzen die ik nu heb. Ik gebruik nu op de D7000 meestal de Nikon 18-300 en de Sigma 50-500 voor natuur en vogelfotografie en ben nog niet direct van plan als het de D800 zou worden om dan ook FX lenzen aan te kopen. Tussen een D600 en een D7100 zit er eigenlijk niet veel verschil als het om instellingen gaan en beiden 24 MP. enkel het verschil in sensor en het aantal AF punten maken het anders en denk dat de lenzen dan beter gaan werken op de D7100 want FX sensor van de D600 wordt toch niet volledig benut.

                        Gr, Daniel.
                        Volgens mij is de keuze vlug gemaakt. Je moet immers weten dat de D800 zeer veel vergt van de objectieven en een herschikking zal vergen. Volgens mij zal je met je huidige lenzen niet dezelfde resultaten bereiken als op de D7000. Ik had één van de duurste groothoek primes, nl. de Nikon AF 28mm 1.4 D. Die presteerde helemaal niet op de D800E. Heb die dan van armoe verkocht, gelukkig aan een deftige prijs en nog met flinke winst. De koper werkte met een D4 en op die camera was er geen probleem...
                        Leeft en LAAT LEVEN !

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nikon D600 of D800

                          Oorspronkelijk geplaatst door Sultana Bekijk bericht
                          De D800 is deels een zegen en deels een vloek en precies omwille van de MP. Je glasbak moet top zijn, je techniek heel zeker ook en elke fout wordt genadeloos afgestraft. Verschil tss mijn D700 en D800E is dat ik meer houders heb met de D700 maar de goede foto's uit een D800 zijn dan weer super
                          Kan het niet beter verwoorden. Je lenzen moeten super zijn op een d800.
                          als je het kan betalen....de d800. Prijs blijft toch altijd het grote struikelblok bij keuzes.
                          My Website : http://www.ineedair.org
                          Music / Painting / Motion Graphics / Image
                          Flickr : https://www.flickr.com/photos/34547181@N00/

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nikon D600 of D800

                            Oorspronkelijk geplaatst door Felix69 Bekijk bericht
                            ... en ben nog niet direct van plan als het de D800 zou worden om dan ook FX lenzen aan te kopen.

                            Gr, Daniel.
                            Dan zou ik ook nog geen FX kopen, punt.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nikon D600 of D800

                              Oorspronkelijk geplaatst door StevenM Bekijk bericht
                              Dan zou ik ook nog geen FX kopen, punt.
                              Waar blijft die like-knop op BD? 😉

                              Comment

                              Working...
                              X