Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Flitsen in het algemeen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Flitsen in het algemeen

    Wanneer spreek je van invulflits en wanneer van hoofdflits?

    mmm geen reactie

    Is dit echt zo'n domme vraag?

    [Nikon D5100 & Nikon D70]
    [Yves en Liesbeths blog Resort]

  • #2
    Ik heb zelf nog niet eens een aparte flitser dus ik moet me beperken tot die ervaring die ik heb met ingebouwde flitsertjes, maar volgens mij is het als volgt:

    Hoofdflits: Doe je simpelweg omdat er te weinig licht is om de foto goed te nemen bij toch nog een redelijk aanvaardbare sluitertijd. Dus bijvoorbeeld in een donkere woonkamer.

    Invulflits: Gebruik je om shaduwpartijen weg te werken. Als je bijvoorbeeld een portretfoto maakt in de volle zon kan het zijn dat er een schaduw op het gezicht valt. Je gebruikt dan de flits om die schaduw weg te werken. Daarom zie je vaak fotografen (en mij ook) vaak in de volle zon toch nog flitsen.

    Als laatste kan ik nog situaties indenken waarbij je flitst als je een foto maakt van een object waarbij je tegenlicht hebt... Tegen de zon in fotograferen als het ware. Zonder flits krijg je dan doorgaans een onderbelicht object en een overbelichte achtergrond....

    En nu maar afwachten of ik het juist heb en wat de echte experts ervan zeggen

    Comment


    • #3
      @ Bizzeke : betreffende invulflitsen vind je ook een en ander in dit topic, waar ik problemen had met felle zon :



      Ook hier mijn vraag over invulflitsen :



      Hopelijk ben je hiermee al een stuk verder!
      Canon 10D, gLaasjes, lampjes,...
      LidNr. BD0211BE

      Comment


      • #4
        Originally posted by mark911be
        @ Bizzeke : betreffende invulflitsen vind je ook een en ander in dit topic, waar ik problemen had met felle zon :



        Ook hier mijn vraag over invulflitsen :



        Hopelijk ben je hiermee al een stuk verder!
        Hartelijk dank .. ben ermee zoet en de volgende zonnige dag om terug te testen
        [Nikon D5100 & Nikon D70]
        [Yves en Liesbeths blog Resort]

        Comment

        Working...
        X