Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

telelens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • telelens

    Misschien een stomme vraag, maar hoe zit het met de paramteres van telelenzen. Zijn die "zoom"-factoren te vergelijken zoals bij een digitaal fototoestel? als er op digitaal staat lens: 28-280 is dit 10x optische zoom, maar als er op een lens staat die te gebruiken is op reflextoestellen bijvoorbeeld 70-300... welke "zoom" heeft die dan?

  • #2
    een 100-300mm heeft 3 maal zoom
    maar als je die op een digitale reflex gebruikt moet je rekening houden met de cropfactor
    bij de D70 is dat 1,5
    dus wordt die lens een 150-450
    zoom blijft natuurlijk 3

    dit is heel eenvoudig uitgelegd
    er zitten hier anderen die 't intellectueler kunnen formuleren
    Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
    Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

    Comment


    • #3
      Je moet je niet teveel blindstaren op het aantal keer zoom: een 28-280 en een 50-500 zijn beiden een 10x zoom, maar hebben een totaal ander gebruik! Het belangrijkste blijft natuurlijk "hoe wijd en hoe tele" je toestel kan, en daar helpt het aantal zoom niet bij. Bij dit soort lenzen kun je bijna stellen (een paar uitzonderingen niet te na gesproken) dat hoe minder zoom de lens heeft, hoe beter de lens (maar dit is een veralgemening...

      En zoals Dirty zegt, je moet bij een DSLR nog rekening houden met de cropfactor van de camera om het bereik voor je camera te kennen...
      Canon 10D, glass, flashes & extra's
      Fuji S602Z & extra's
      www.CooMa.be BD0176BE

      Comment


      • #4
        maximum focale afstand / minimum focale afstand = zoom factor

        300/70 = 4,29 x optische zoom

        (DirtyHarry: poging om het simpeler te zeggen, niet intellectueler )
        "Away put your weapon, I mean you no harm"

        Comment


        • #5
          In feite zegt dat niks, "tien maal zoom". Stel dat ik morgen een lens maak met 1-10mm bereik. Da's ook 10X! Maar veel "range" is het niet. Het gaat veel meer zijn met bvb. 28-280mm.

          Veel prosumers hebben een zoom van bvb. 38-380mm. 38mm is wide range, 380mm is tele range. Tele bereik van 380mm is OK, maar 38mm is in feite niet breed genoeg voor mooie landschapsfoto's, en 38mm is ook te weinig om binnenshuis alles makkelijk op foto te krijgen. Er zijn ook prosumers met bvb. 28-200. Die 28mm is al beter, maar 200mm is dan weer wat aan de korte kant.

          Wat ik probeer te zeggen is; een prosumer heeft soms een groot bereik, maar eentje met een bereik dat zowel op wide- als op tele-vlak OK is, is niet te vinden.

          Ook bij de DSLR's niet hoor. Maar die hebben gelukkig geen fixed lens. Je kan dus lenzen wisselen naar behoeven. Meestal heeft een DSLR owner een drietal lenzen in zijn tas zitten; een wide-lens, een all-rounder en een tele-lens. Stel dat deze de volgende ranges hebben: 17-40mm, 28-135mm en 100-400mm. Dat betekent dan een totale range van 17 tot 400mm. Da's 23,5X! Beter dan 10X hee?

          En dan nog een laatste, belangrijk feit: de mm-ranges op DSLR-lenzen zijn "niet juist". Dwz. ze zijn juist voor een belichtingsoppervlak van een normaal rolletje film, maar... een sensor van een DSLR is kleiner dan dit belichtingsvlak. Bvb...
          -Een 300D en 10D sensor is 1,6 keer kleiner dan film
          -Een D70 en D100 sensor is 1,5 keer kleiner dan film
          -Enz...
          De DSLR's van hogere prijsklasse hebben grotere sensors, en zijn bvb. 1,3 keer kleiner ...of zelfs even groot dan film.
          Als je dus lenzen kiest, moet je rekening houden met deze "crop factor". Om het voorbeeld hierboven (de drie lenzen met range 17-400mm) te gebruiken; stel dat je deze lenzen op een 300D zet, dan is je range in feite 27-640mm.
          http://www.theafricabug.com

          Comment


          • #6
            dus ik concludeer dat ik niet enkel naar de getalletjes op zich moet kijken?
            En dat ik met een lens van 70-3OO al aardig een object kan 'vergroten'?

            Comment


            • #7
              Originally posted by kjell
              dus ik concludeer dat ik niet enkel naar de getalletjes op zich moet kijken?
              En dat ik met een lens van 70-3OO al aardig een object kan 'vergroten'?
              70-300 is een doorsnee range voor een tele-lens. Deze lens is gemaakt om enkel shots te nemen van objecten veraf. De 70mm stand ga je zelden gebruiken (is niet bruikbaar voor een landschap bvb, of een portret is ook al niet evident). Maar de andere kant van de range )200 tot 300mm) ga je des te meer gebruiken.

              300mm op een DSLR met crop factor 1,5 wordt 460mm (Nikon).
              300mm op een DSLR met crop factor 1,6 wordt 480mm (Canon).

              Da's al een pak méér tele dan een prosumer je kan bieden!

              Je kan de range van deze lens best aanvullen met een wide-lens, om ook landschappen en portretjes te kunnen nemen. Een typische 28-80mm bvb.
              http://www.theafricabug.com

              Comment

              Working...
              X